• 0

Achtergestelde lening of terbeschikkingstellingsregeling

De situatie doet zich voor dat ik in privé een lening verstrek aan mijn vastgoed BV. Om die lening te kunnen verstrekken, heb ik gebruik gemaakt van een deel van de overwaarde van onze woning.

Uiteraard wordt er een overeenkomst opgesteld voor deze lening maar onder welke voorwaarden ben ik het beste af?

Er bestaat de mogelijkheid om van de Terbeschikkingstellingsregeling gebruik te maken maar er is natuurlijk ook de mogelijkheid om een achtergestelde lening op te stellen. 
ik begrijp dat bij een achtergestelde lening, het uitgeleende kapitaal tot Box 3 wordt gerekend en onder de vermogensrendementsheffing valt. Daarentegen is de ontvangen rente belastingvrij. Maar geldt dit ook als het uitgeleende kapitaal geleend geld is?

Er valt veel over te lezen maar er zijn heel veel tegenstrijdige berichten. 
ikzelf voel veel voor de achtergestelde lening maar is dat ook haalbaar?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
21 minuten geleden, Woudenberg1971 zei:

Lekker onvolledig.

 

https://www.ruitenburg.nu/nl/publicaties/blogs/948-hoog-rendement-door-gebruik-van-een-achtergestelde-lening

 

De valkuilen van een achtergestelde lening

...

Ook valt de uitgegeven lening van een groot aandeelhouder (met meer dan 5% belang) aan de bv niet in box 3, maar in box 1.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.