• 0

lening DGA uit eigen BV, uitstel aflossing

Als DGA van een holding heb ik de laatste jaren veel geld geleend uit de BV.   dit geld heb ik  geïnvesteerd in een bouwproject voor huurwoningen.

De huurpenningen zijn echter niet voldoende om de lening af te lossen binnen de gestelde tijd ( 2023) om aan de dividendaanslag te ontkomen.

is er al zicht op, gelet op de corona crisis,dat de termijn tot terugbetaling van de lening is uitgesteld. of geeft de belastingdienst mogelijkheden tot een afbetalingsregeling?

overigens betaal ik ieder jaar al een fors bedrag aan dividendbelasting om de schuld te verlagen.

Wat uiteraard ook een rol speelt is het feit dat als ik alles ga aflossen tot de €500.000,-- toegestane lening ik vorstelijk belast wordt met de vermogensrendement heffing over het privé vermogen dat op die wijze is ontstaan. Als het vermogen in de BV blijft zitten heb ik dat uiteraard niet en zijn de nabestaanden ook niet belast met een aanslag tzt

graag jullie mening hierover.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1

Norbert, is het misschien een idee dat je eens kijkt naar de manier waarop je communiceert? Die is erg neerbuigend, negatief en vervelend. Ik weet dat je een antipathie hebt jegens mij, maar je kun je dat misschien wat minder publiekelijk laten blijken?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

prinsrachid  :astonished-face::face-screaming-in-fear:. Ik ben me van geen antipathie richting jou bewust Prins??  Integendeel: ik waardeer je bijdragen zeer! 

 

En dat ik de laatste maanden wellicht  af en toe wat primairder reageer (maar zeker niet altijd en zeker niet alleen naar jou) heeft ook zo zijn redenen.

Mea Culpa en dank voor de  correctie, ik zal er wat meer op letten.  #doeslief :smiling-face-with-sunglasses:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

15 uur geleden, nico bruin zei:

Wat uiteraard ook een rol speelt is het feit dat als ik alles ga aflossen tot de €500.000,-- toegestane lening ik vorstelijk belast wordt met de vermogensrendement heffing over het privé vermogen dat op die wijze is ontstaan. Als het vermogen in de BV blijft zitten heb ik dat uiteraard niet en zijn de nabestaanden ook niet belast met een aanslag tzt

graag jullie mening hierover.

 

Mijn mening hierover is dat geen aan ondernemen gerelateerde vragen zijn, maar beleggings- of vastgoedvragen. 

 

Verder - maar dat is mijn persoonlijke mening - vind ik dat "vorstelijk belasten" een overdrijving: het gemiddelde rendement op verhuurd vastgoed is tot nu toe ruim toereikend om die grofweg 1,2 tot 1,5% effectieve rendementsheffing over vermogen tot 1 mio en boven de 1 mio kunnen dragen.  En we hebben het over 15 mille belasting per miljoen.  In ieder geval is verhuren vanuit de BV en vervolgens VPB en dividendheffing te moeten betalen een stuk duurder.

 

Quote

en zijn de nabestaanden ook niet belast met een aanslag tzt

 

Hoezo? Krijgen de nabestaanden die aandelen van jouw Holding gratis denk je? :winking-face:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Verder - maar dat is mijn persoonlijke mening - vind ik dat "vorstelijk belasten" een overdrijving: het gemiddelde rendement op verhuurd vastgoed is tot nu toe ruim toereikend om die grofweg 1,2 tot 1,5% effectieve rendementsheffing over vermogen tot 1 mio en boven de 1 mio kunnen dragen. 

 

Ik denk dat vragensteller naast de beperking van de leningstand tussen bv en DGA ook de aanpassing van box 3 in het achterhoofd heeft. Het fictieve rendement gaat voor beleggingen dan vanaf de eerste euro naar euim 5%. En alleen de eerste 3%punt van de leningrente is nog maar verrekenbaar. Verder gaat het belastingtarief omhoog van 30% naar 33%.

 

Ik gok dan ook dat vragensteller zeker niet de laatste zal zijn die zich achter de oren krabt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Hoezo? Krijgen de nabestaanden die aandelen van jouw Holding gratis denk je? :winking-face:

 

Nou... Dankzij de belachelijke bedrijfsopvolgingsfaciliteit mogelijk grotendeels wel, ja.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, prinsrachid zei:

Het fictieve rendement gaat voor beleggingen dan vanaf de eerste euro naar ruim 5%. En alleen de eerste 3%punt van de leningrente is nog maar verrekenbaar. Verder gaat het belastingtarief omhoog van 30% naar 33%.Ik gok dan ook dat vragensteller zeker niet de laatste zal zijn die zich achter de oren krabt.

 

Ik noemde 1,5% (30% van ruim 5%), maar ik zat er dus naast: het wordt 33% van 5,33 = 1,7589% effectieve rendementsheffing.

 

Boehoehoe!.. weer een extra € 2.589,-  belasting per miljoen niet in spaargeld belegd vermogen (ten opzichte van die al eerder genoemde 1,5%) 

Ik zou me zeker achter de oren krabben, of wellicht emigreren naar België bij zoveel onrecht. Dat kent - net als veel andere landen -  geen vermogensbelasting, maar belast wel inkomen uit arbeid véél hoger.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Boehoehoe!.. weer een extra € 2.589,-  belasting per miljoen niet in spaargeld belegd vermogen (ten opzichte van die al eerder genoemde 1,5%) 

Ik zou me zeker achter de oren krabben, of wellicht emigreren naar België bij zoveel onrecht. Dat kent - net als veel andere landen -  geen vermogensbelasting, maar belast wel inkomen uit arbeid véél hoger.

 

En 30% divididendbelasting. Zonder teruggave via de gewone belasting (nou ja, om precies te zijn, een teruggave van 192€ op de eerste schijf van 640€, wow!).

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Die geldt niet voor belegd vermogen 

 

Ja, hier zat ik eigenlijk over te twijfelen. Wanneer is het uitbaten van huurhuizen 'ondernemen' en wanneer is het 'beleggen' voor de erfbelasting? Is dat met zo vaag als in de inkomstenbelasting?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Boehoehoe!.. 

 

Ik probeerde eigenlijk te vermijden om in andermans portemonnee te kijken, hoewel ik dit soort vragen persoonlijk ook wel een beetje met kromme tenen lees.

 

Maar desondanks vind ik het ook wel leuk om dit soort rekensommetjes te maken. Niemand betaalt meer belasting dan noodzakelijk, dus elke verandering in de systematiek zal dit soort vragen en gedragsverschuivingen met zich meebrengen.

 

Ik vind de komende veranderingen dan op zich ook eigenlijk wel goed, om de grote hoeveelheden lucht uit het systeem te drukken. Ik zou persoonlijk het box 3 tarief alleen verder verhogen naar 37% (gelijk met schijf 1 in box 1) , maar de afbouw van overmatige leningstanden iets eerder beginnen en iets geleidelijker afbouwen.

 

Maar ik voorzie ook weer vreemde en ongewenste neveneffecten, waardoor het hebben van 1 euro extra beleggingsvermogen kan leiden tot 1200 euro meer belasting betalen. Zeker als je weet dat beleggingsvermogen fluctueert, kun je daar op geen mogelijkheid op sturen. En dit probleem doet zich (uiteraard, zou ik bijna zeggen) voor bij vrij bescheiden beleggingsvermogens (30k).

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, prinsrachid zei:

Maar ik voorzie ook weer vreemde en ongewenste neveneffecten, waardoor het hebben van 1 euro extra beleggingsvermogen kan leiden tot 1200 euro meer belasting

 

Een grens is een grens, en rond die grens zijn er altijd mensen die benadeeld worden.

 

Alleen klopt je voorbeeld niet en geef je het daardoor (ongetwijfeld onbewust) tè dramatisch weer

Bij de "grens" van 30.847 belegd vermogen is je fictief rendement vanaf 2022 5,33% =  € 1.644,15. Hier gaat het heffingsvrij inkomen van 400 vanaf = € 1.244,14 en daarover betaal je 33% VRH = € 410,57

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 2-6-2020 om 12:35, prinsrachid zei:

 

Ja, hier zat ik eigenlijk over te twijfelen. Wanneer is het uitbaten van huurhuizen 'ondernemen' en wanneer is het 'beleggen' voor de erfbelasting? Is dat met zo vaag als in de inkomstenbelasting?

De interne leidraad belegd vermogen vastgoed in de erfbelasting en schenkbelasting gaat daarin behoorlijk ver om te komen tot het stempel belegd vermogen, vaak haaks op wat de fiscus probeert als ze winst uit verhuur naar box 1 trachten te halen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.