• 0

Verzoek deel te nemen aan board van een holding

Beste ondernemers en juristen,

 

Ik heb een situatie die ik graag wil oplossen. Graag zou ik willen weten wat voor advies jullie hiervoor hebben.

Sinds kort werk ik voor een buitenlands bedrijf die listed is in New York. Het is geen klein bedrijf, op de dag dat ik begon waren er nog denk ik 50 man van verschillende afdelingen begonnen. Ze zijn van plan hard in te zetten in het buitenland en willen een holding opzetten in Nederland.  Ze zeggen dat de bank de eist heeft dat minimaal 1 Nederlander bij de board zit. Daar hebben zij dus mij voor gevraagd.

Ze zeggen dat ik minimale bevoegdheid krijg en dat wanneer de holding opgezet is, ze dan direct iemand anders er voor in plaats gaan zetten. Het opzetten duurt ongeveer 1.5 maand en ze verwachten daarna binnen dit jaar nog alles om te zetten naar iemand anders. De board zal nu gevormd worden door mij en de VP van dit bedrijf. Om mij te beschermen zullen ze mij zo min mogelijk bevoegdheden geven. Ook onderling kunnen ze een contract teken met me om mij in te dekken.

De reden waarom ik dit wel voor het bedrijf wil doen, is omdat ze me echt een hele goede voorwaarden hebben geboden en ik zit na 15j hard werken eindelijk op een plek waarvan ik denk: Dit wilde ik altijd al en vind dit echt leuk om te doen.

 

Nu weet echt niet van dit soort dingen en vraag ik me het volgende af:

- Welke risico ik loop en  hoe kan ik mezelf hiervoor indekken?

- Hoe logisch klinkt dat allemaal voor iemand die hiermee bekend is? 

- Als ik professioneel advies wil naar wat voor jurist moet ik dan zoeken?

 

Misschien zijn er veel dingen die ik niet heb overzien, ook daar hoor ik graag advies over.

 

BVD

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Dirk, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Op 1-6-2020 om 22:55, Dirk_H zei:

Ik heb een situatie die ik graag wil oplossen. Graag zou ik willen weten wat voor advies jullie hiervoor hebben.

Word je mede-eigenaar?  (Zo niet, dan vraag ik me af of jouw vraag wel past op dit forum namelijk: dan ben je bestuurder in loondienst)

 

Op 1-6-2020 om 22:55, Dirk_H zei:

Welke risico ik loop en  hoe kan ik mezelf hiervoor indekken?

Het enige dat ik kan bedenken is bestuurdersaansprakelijkheid. Daarvoor kun je je laten vrijwaren of vrijtekenen en je hebt sowieso al beperkte bevoegdheden. De restrisico's en met name kosten van juridisch verweer (zowel in als extern) zijn goed verzekerbaar; bij een groot bedrijf zou een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering (of D&O": Directors & officers liability insurance) al geregeld moeten zijn; vraag daar naar 

 

Op 1-6-2020 om 22:55, Dirk_H zei:

Als ik professioneel advies wil naar wat voor jurist moet ik dan zoeken?

Een jurist met kennis van en ervaring met Amerikaans recht?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
13 uur geleden, Dirk_H zei:

Ze zeggen dat de bank de eist heeft dat minimaal 1 Nederlander bij de board zit. Daar hebben zij dus mij voor gevraagd.

Ze zeggen dat ik minimale bevoegdheid krijg en dat wanneer de holding opgezet is, ze dan direct iemand anders er voor in plaats gaan zetten. Het opzetten duurt ongeveer 1.5 maand en ze verwachten daarna binnen dit jaar nog alles om te zetten naar iemand anders.

 

13 uur geleden, Dirk_H zei:

- Hoe logisch klinkt dat allemaal voor iemand die hiermee bekend is? 

 

Heel kort en bondig, ik zou heel voorzichtig zijn met meewerken aan dit soort constructies en mijn naam/reputatie er niet voor op het spel zetten.

Banken stellen dit soort eisen soms en de manier om daarmee om te gaan is om ze of in te willigen of eruit te onderhandelen.

Niet door ja te zeggen en nee te doen.

 

De gevolgen voor de BV kunnen zijn dat de bank het krediet intrekt of opzegt omdat er niet meer aan de voorwaarden wordt voldaan.

Wat de gevolgen voor jou kunnen zijn valt niet in te schatten. Precies de reden dat ik er nooit aan zal meewerken aan zo'n constructie..

Want over 2 of 3 jaar liegen ze dan over jou om je eruit te kunnen werken.. Ondernemen gaat over afspraken en afspraken nakomen en niet iets toezeggen en achter je rug je middelvinger opsteken of zeggen we vinden wel een jurist die ons hieruit lult..

 

Link naar reactie
  • 1

Wat is 'listed in New York'? Daar geregistreerd als bedrijf?

 

Nog 50 man tegelijk begonnen? Wat is dat voor rare tent dat ze een vage Hollander in de board van de holding willen? Aan de top van het bedrijf, maar aan de voet van de piramide. En als er een steen naar beneden komt, belandt die op jou. Alle alarmbellen rinkelen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat verhaal van die bank lijkt me kolder. De enigste reden die ik kan verzinnen om een Nederlander met alle geweld aan boord te willen hebben is dat je een Nederlander nodig hebt om juridisch onder Nederlandse wetgeving te vallen. Dit lijkt me geen zuivere koffie. En dat je weinig bevoegdheden geven is absoluut geen enkele bescherming tegen ellende. Want er komt eerst een bult ellende voordat jij kan aantonen dat je weinig tot geen bevoegdheden had. Niet doen.

Link naar reactie
  • 0

De eis van de bank dat er in NLD minstens een bestuurder moet zijn als de moedermaatschappij buitenlands is, kan ik vanuit mijn praktijk bevestigen. 

 

Probleem is dat de banken niet eenmalig aan compliance doen. Je kunt dus best gehoor geven aan die eis en jij, Dirk, neemt tijdelijk die rol op je. Maar het kan prima zijn dat 12 maanden later de bank een vervolg geeft aan de compliance, constateert dat er dan geen NLD bestuurder meer is en de relatie met de BV opzegt. 

 

Tijdelijk lapmiddel zonder garanties. Of je daar aan mee moet willen werken .....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
On 01/06/2020 at 23:13, Norbert Bakker said:

Beste Dirk, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Wordt je mede-eigenaar?  (Zo niet, dan vraag ik me af of jouw vraag wel past op dit forum namelijk: dan ben je bestuurder in loondienst)

 

Het enige dat ik kan bedenken is bestuurdersaansprakelijkheid. Daarvoor kun je je laten vrijwaren of vrijtekenen en je hebt sowieso al beperkte bevoegdheden. De restrisico's en met name kosten van juridisch verweer (zowel in als extern) zijn goed verzekerbaar; bij een groot bedrijf zou een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering (of D&O": Directors & officers liability insurance) al geregeld moeten zijn; vraag daar naar 

 

Een jurist met kennis van en ervaring met Amerikaans recht?

Details worden nog besproken, dus ik heb daar nog geen antwoord op (of ik mede eigenaar word)

Link naar reactie
  • 0
On 02/06/2020 at 12:58, TwaBla said:

Wat is 'listed in New York'? Daar geregistreerd als bedrijf?

 

Nog 50 man tegelijk begonnen? Wat is dat voor rare tent dat ze een vage Hollander in de board van de holding willen? Aan de top van het bedrijf, maar aan de voet van de piramide. En als er een steen naar beneden komt, belandt die op jou. Alle alarmbellen rinkelen.

Listed betekent toch beursgenoteerd in het engels?

Link naar reactie
  • 0
On 02/06/2020 at 14:20, ShopJeRot said:

Het lijkt er op dat je wordt ingezet als stroman. Wellicht om de belastingen te ontwijken. Niet doen dus.

Mijn vraag is meer: wat kan ik doen om mezelf goed in te dekken als ik er aan mee wil doen.

Link naar reactie
  • 0

Om mijn vraag nog een te verduidelijken:

 

Ik wil eigenlijk weten wat ik kan doen om mezelf goed in te dekken als ik het bedrijf wil helpen. Het is bedrijf is niet zomaar een bedrijf, maar beetje onder het niveau Fitbit, Tomtom, Logitech, etc. Ze gaan nog de detailt met me bespreken en ik moet zelf ook aangeven wat ik wil, zodat ik zo goed mogelijk ben beschermt. Ze hebben EY Nederland aangenomen als consultant.

 

Ook de vragen als bv:

1) Ze zeggen na het opzetten mij asap te verwisselen, maar kan dit zomaar? Wat als ik bv ontslag neem, kan ik dan direct eruit?

2) Ze gaan wel onderling een contract aan dat ik alleen maar mn nationaliteit verleen, en ik niks met de bestuurlijke beslissingen te maken heb. Is deze wel rechtsgeldig?

 

Dus men moet het beetje zien als: Hoe kan ik mezelf zo goed mogelijk te beschermen als ik dit project wel wil aangaan? Ik hoor graag van mensen die hier ervaring(en) mee hebben en mij dit dus kan vertellen (bv wat voor eisen ik moet stellen, wat is wel of niet rechtsgeldig, etc)

 

Misschien dat mn vraag nu iets duidelijker is.

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Dirk_H zei:

1) Ze zeggen na het opzetten mij asap te verwisselen, maar kan dit zomaar?

Ja, op zich wel als je dat samen overeenkomst en het niet strijdig is met (arbeids)wetgeving... oa omdat jouw reguliere (arbeids)overeenkomst niet ontbonden wordt, alleen jouw bestuurder zijn. 

 

 

10 uur geleden, Dirk_H zei:

Wat als ik bv ontslag neem, kan ik dan direct eruit?

Ja, maar dan wordt er geen decharge verleend: je blijft dan wel als bestuurder aansprakelijk voor je handelen of nalaten. Dit is dus niet de meest verstandige manier.

 

10 uur geleden, Dirk_H zei:

2) Ze gaan wel onderling een contract aan dat ik alleen maar mn nationaliteit verleen, en ik niks met de bestuurlijke beslissingen te maken heb. Is deze wel rechtsgeldig?

Voor interne aansprakelijkheid wel, het is een vorm van vrijtekening (afspreken dat je door de onderneming zelf niet aansprakelijk gesteld kan worden, hoewel dat onder Nederlands recht nooit volledig kan) 

Voor externe aansprakelijkheid kun je je laten vrijwaren (afspreken dat de onderneming jou schadeloos stelt voor de evt juridische kosten en claims) en je kunt er veiligheidshalve voor zorgen dat de Nederlandse entiteit in jouw belang beschikt over een deugdelijke bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering in Nederland: dan ben je niet afhankelijk van de inhoud en specifieke eisen (eigen risico, jurisdictie) van de internationale D&O-dekking van het moederbedrijf

 

10 uur geleden, Dirk_H zei:

(bv wat voor eisen ik moet stellen, wat is wel of niet rechtsgeldig, etc)

 

Ik zou een goede jurist met kennis van VS recht raadplegen, en eventueel afspreken dat de onderneming daar een budget voor beschikbaar stelt 

 

Maar eerlijk gezegd: exact dezelfde reactie/antwoorden had ik maandag al gegeven :winking-face:, nu iets uitgebreider. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 4-6-2020 om 09:33, Norbert Bakker zei:

Ja, op zich wel als je dat samen overeenkomst en het niet strijdig is met (arbeids)wetgeving... oa omdat jouw reguliere (arbeids)overeenkomst niet ontbonden wordt, alleen jouw bestuurder zijn. 

Wat is de nut voor de bank dan om iemand met een NL-nationaliteit in het bestuur te hebben als deze gelijk weer eruit kan na het opzetten van de holding?

 

Op 4-6-2020 om 09:33, Norbert Bakker zei:

Ja, maar dan wordt er geen decharge verleend: je blijft dan wel als bestuurder aansprakelijk voor je handelen of nalaten. Dit is dus niet de meest verstandige manier.

 

Wat je aanraadt is dus dat ik sowieso eerst uit de holding moet voordat ik zelf ontslag ga nemen. Als ik van plan ben ontslag te nemen, moet ik dus dit al vantevoren regelen.

Op 4-6-2020 om 09:33, Norbert Bakker zei:

Voor interne aansprakelijkheid wel, het is een vorm van vrijtekening (afspreken dat je door de onderneming zelf niet aansprakelijk gesteld kan worden, hoewel dat onder Nederlands recht nooit volledig kan) 

Voor externe aansprakelijkheid kun je je laten vrijwaren (afspreken dat de onderneming jou schadeloos stelt voor de evt juridische kosten en claims) en je kunt er veiligheidshalve voor zorgen dat de Nederlandse entiteit in jouw belang beschikt over een deugdelijke bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering in Nederland: dan ben je niet afhankelijk van de inhoud en specifieke eisen (eigen risico, jurisdictie) van de internationale D&O-dekking van het moederbedrijf

 

Ik heb een buitenlands contract en valt dus sowieso niet onder de Nederlandse arbeidsrechten.

Het gaat mij inderdaad om de externe dingen. Stel bv dat ze fraude plegen (acht de kans zeer klein, maar het kan), stel bv dat er sprake is van mismanagement, stel er is een miljardenschuld, ik wil daar natuurlijk niet aansprakelijk voor gesteld worden. Kunnen zij dus middels een onderlinge agreement zeggen: "Dirk heeft niks met de beslissingen te maken, hij weet van niks.", dat de rechter dan ook zegt van: "Ok, dan mag hij naar huis." haha 100% indekken zal nooit kunnen (of wel?), maar tot hoeverre kan ik mezelf indekken voor deze verantwoordelijkheden waar ik dus in principe niks mee te maken heb?

Ik vind het namelijk best makkelijk klinken. Stel ik wil frauderen. Ik laat iemand een holding opzetten, zet mezelf in het bestuur en laat een agreement tekenen dat ik er niks mee te maken heb en er alleen zit vanwege mn nationaliteit. Dan kan ik dus eigenlijk altijd fraude plegen zonder wettelijk aansprakelijk gesteld te kunnen worden? Zo klinkt het voor mij nu, of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?

Op 4-6-2020 om 09:33, Norbert Bakker zei:

Ik zou een goede jurist met kennis van VS recht raadplegen, en eventueel afspreken dat de onderneming daar een budget voor beschikbaar stelt 

Is geen amerikaanse bedrijf, ze zijn enkel listed in NY.

Op 4-6-2020 om 09:33, Norbert Bakker zei:

Maar eerlijk gezegd: exact dezelfde reactie/antwoorden had ik maandag al gegeven , nu iets uitgebreider.

Toch wel handig, omdat ik echt nada weet hahaha. Bedankt voor je tijd (alvast :P)!

 

 

modtip: je kunt een quote opsplitsen door 2x enter te drukken in de quote na het stuk tekst waar je op wil reageren

aangepast door Roel J
antwoorden uit quote gehaald
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Dirk_H zei:

Wat is de nut voor de bank dan om iemand met een NL-nationaliteit in het bestuur te hebben als deze gelijk weer eruit kan na het opzetten van de holding?

 

Voldoen aan compliance (hoe onzinnig dat ook moge zijn of klinken)

 

3 uur geleden, Dirk_H zei:

Wat je aanraadt is dus dat ik sowieso eerst uit de holding moet voordat ik zelf ontslag ga nemen. 

 

Nee, dat raad ik  "dus" niet aan:smiling-face-with-sunglasses:

 

Het enige dat ik aangeef is dat ontslag nemen als bestuurder je geen decharge van aansprakelijkheid verleent, punt.  

 

Ik heb daar geen concrete oplossing voor, voor zover deze er al is. Het is in ieder geval iets waar je je bewust van moet zijn als je bestuurder wordt:  bestuurder zijn is niet vrijblijvend, en bestuurdersaansprakelijk ben je als persoon: je staat met je volle privé vermogen garant. Dat is dus iets totaal anders dan werknemer zijn. 

 

Kortom: denk er goed over na, en zorg dat je die risico's in kaart brengt, waar mogelijk vermijdt of beperkt en de restrisico's op een goede wijze overdraagt 

 

3 uur geleden, Dirk_H zei:

Zo klinkt het voor mij nu, of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?

Je hebt het helaas toch verkeerd begrepen. je kunt agreements tekenen wat je wilt, maar dat vrijwaart jou niet zomaar voor externe aansprakelijkheden, in Nederland sowieso ook niet voor interne aansprakelijkheden, en al helemaal niet voor strafbare feiten. 

 

3 uur geleden, Dirk_H zei:

Ik heb een buitenlands contract en valt dus sowieso niet onder de Nederlandse arbeidsrechten.

Als jij werkt in Nederland als werknemer van een Nederlandse BV met een buitenlandse eigenaar, is  gewoon het Nederlandse arbeidsrecht van toepassing. 

Los daarvan: ik doelde niet op arbeidsrecht maar op de aansprakelijkheid als bestuurder.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Damn.... alles is nu nog verwarrender @_@

 

Quote

Voldoen aan compliance (hoe onzinnig dat ook moge zijn of klinken)

Dus het is geen onzin wat ze me vertellen? Ik ga erin, holding opgezet, gelijk weer eruit is mogelijk?

 

Quote

Nee, dat raad ik  "dus" niet aan

 

Het enige dat ik aangeef is dat ontslag nemen als bestuurder je geen decharge van aansprakelijkheid verleent, punt.  

 

Ik heb daar geen concrete oplossing voor, voor zover deze er al is. Het is in ieder geval iets waar je je bewust van moet zijn als je bestuurder wordt:  bestuurder zijn is niet vrijblijvend, en bestuurdersaansprakelijk ben je als persoon: je staat met je volle privé vermogen garant. Dat is dus iets totaal anders dan werknemer zijn. 

 

Kortom: denk er goed over na, en zorg dat je die risico's in kaart brengt, waar mogelijk vermijdt of beperkt en de restrisico's op een goede wijze overdraagt 

Ok, hier is misschien wat miscommunicatie.

 

Ik  bedoel niet ontslag nemen als bestuurder. Ik werk nu voor dat bedrijf als marketeer en ze vragen me of ik kan helpen met holding opzetten. Ze verwachten dat ik rond december weer uit die holding zit. 

 

Stel: ik heb niet naar mn zin en wil ontslag nemen als marketeer in oktober, en zit dan al in de holding. Dan is het dus beter eerst te wachten tot ze me eruit hebben gehaald en dan pas ontslag te nemen, right? En niet in oktober direct ontslag nemen, terwijl ik nog minimaal tot december in die holding zit, zo niet langer.

 

Quote

Je hebt het helaas toch verkeerd begrepen. je kunt agreements tekenen wat je wilt, maar dat vrijwaart jou niet zomaar voor externe aansprakelijkheden, in Nederland sowieso ook niet voor interne aansprakelijkheden, en al helemaal niet voor strafbare feiten. 

Ok, dan gaan we weer terug naar mijn meeste belangrijke vraag dan waarvoor ik deze topic gestart ben: "Wat kan ik dan doen om me zoveel mogelijk in te dekken?" 100% is niet mogelijk, dat snap ik sowieso. Maar mssn 10%, 40% of 80%? Dus als ze die contract onder mn neus schuiven, hoe weet ik tot hoeverre ik ingedekt ben? Of is het sowieso onmogelijk om me maar uberhaupt voor 1% in te dekken?

Die agreement die ze met me ondertekenen heeft dus eigenljk 0 waarde, klopt dat?

 

Quote

Als jij werkt in Nederland als werknemer van een Nederlandse BV met een buitenlandse eigenaar, is  gewoon het Nederlandse arbeidsrecht van toepassing. 

Los daarvan: ik doelde niet op arbeidsrecht maar op de aansprakelijkheid als bestuurder.

Ik werk niet in Nederland :)

Bedankt voor je tijd weer, Norbert. Really appreciated.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-6-2020 om 18:58, Dirk_H zei:

"Wat kan ik dan doen om me zoveel mogelijk in te dekken?"

 

Dat antwoord heb ik nu al 2 x gegeven :smiling-face-with-sunglasses:: schakel een jurist in met kennis van VS recht (en onderzoek via hem/haar de mogelijkheden van vrijwaren, vrijtekenen, verzekeren bestuurdersaansprakelijkheid etc)

 

Op 13-6-2020 om 18:58, Dirk_H zei:

Ik werk niet in Nederland :)

 

Als bestuurder van een Nederlandse BV neem ik aan dat het de bedoeling is dat je juist wel in Nederland werkt. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2

De situatie die je schetst kunnen voor jezelf (en eventueel je familie) grote gevolgen hebben. Een persoonlijk faillissement is niet wat je wilt. Een privé-aansprakelijkheid wil je vermijden en een strafrechtelijke vervolging is ook niet waar je op zit te wachten. Mogelijk zijn er ook nog issues met de Wwft.

 

Internationaal gelden andere regels en vangnetten dan in Nederland. Wat volgens mij wel behoorlijk universeel is, is dat wat jij met de holding afspreekt niet voor buitenstaanders van belang hoeft te zijn. Alleen als er een wettelijke bescherming is (zoals in Nederland voor normale werknemers), wordt je gevrijwaard. Een bestuurder (en dergelijke posities) kan mogelijk persoonlijk aansprakelijk zijn. Eventueel kan hij ook strafrechtelijk vervolgd worden. Dat is contractueel niet uit te sluiten. Jouw situatie heeft mogelijk raakvlakken in meerdere landen, dus meerdere rechtsstelsels. Dit is een complexe situatie.

Goed advies is belangrijk. Daarom is het advies van Norbert Bakker van 4 juni (en van zojuist) ook mijn advies: neem een ter zake deskundige adviseur. Uiteraard in het rechtstelsel(s) waar het om gaat. Dit zal waarschijnlijk naast Amerikaans recht (staat NY) ook Nederlands recht zijn.

 

De compliance regels van/voor de banken in de EU/NL zijn er met reden. Denk goed na of je inderdaad wilt helpen om deze doelbewust te omzeilen.

 

Link naar reactie
  • 0
5 hours ago, Frank v C said:

 

Goed advies is belangrijk. Daarom is het advies van Norbert Bakker van 4 juni (en van zojuist) ook mijn advies: neem een ter zake deskundige adviseur. Uiteraard in het rechtstelsel(s) waar het om gaat. Dit zal waarschijnlijk naast Amerikaans recht (staat NY) ook Nederlands recht zijn

 

 

In de zin van bv een ondernemingsrecht jurist?

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Waarom staat er een aantrekkelijke vergoeding tegenover?

Fungeren als stroman lijkt me niet bepaald een aantrekkelijke ambitie, waarom wil je dit zo graag?

 

Een NL of SEPA rekening is ook zonder jou mogelijk. Als dit de enige reden is om jou in de board te willen zou ik zeker weigeren en of mijzelf vragen gaan stellen.

Wat is de reden om juist een NL rekening te willen?

Hou je er rekening mee dat als de bank erachter komt dat jij hebt gedwaald, dat jij ook op de zwarte lijst komt?

 

Realiseer je dat beperkte bevoegdheid niet automatisch een beperkte aansprakelijkheid betekend.

Daarnaast is de impact van aansprakelijkheid in dit geval belangrijkers dan de kans.

Waarbij in dit geval de kans juist groter wordt omdat je doelbewust een andere situatie schetst dat de realiteit.

 

 

Gezien de vragen die je stelt denk ik dat je de constructie en gevolgen niet goed kan overzien. Dat klinkt onaardig en is niet zo bedoeld, maar wel oprecht.

aangepast door logistieke dienstverlening
Link naar reactie
  • 0
Op 1-6-2020 om 22:55, Dirk_H zei:

Het is geen klein bedrijf, op de dag dat ik begon waren er nog denk ik 50 man van verschillende afdelingen begonnen.

 

Een bedrijf dat zo snel groeit en dan rare kunstgrepen gebruikt door een stroman in te zetten voor een holding in belastingparadijs Nederland, wel listed in maar niet gevestigd in the US: dat zijn een heleboel alarmbellen. Bel eens met een fiscalist die deskundig is in offshore...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het zeker eens met min of meer alles wat hier wordt opgemerkt, het kan onzuivere koffie zijn. Maar, en ik wil je leven niet onnodig moeilijker maken, het kan ook bonafide zijn.  Waarsch. idd meest praktische oplossing om fiscalist met offshore ervaring te raadplegen. Kijk op linkedin of je  daar  een connectie kan vinden, of vraag jouw connecties je daarbij te helpen. Of zoek op internet en bel de mensen af die boven komen drijven.  Vaak is er wel een te vinden die even off the record wil meekijken/gut feeling met je wil delen. Bij voorkeur iemand bij de big 5. 

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.