• 0

Is de "smilie" beschermd?

Beste mensen,

 

Ik heb de zoek functie even gebruikt alleen kan er zo helaas niets over vinden dus vandaar dat ik hier mijn vraag ga stellen.

 

Is de "smilie", "Emoticon", "Emoij" beschermd op wat voor manier dan ook waardoor ik deze niet zou morgen gebruiken in mijn producten? Ik ben natuurlijk in de mogelijkheid mijn eigen emoticon te ontwerpen maar daarbij zal altijd gelijkenis zitten in de huidige emoticons.

 

Ik zou graag wat emoticons willen toepassen op producten die ik op dit moment verkoop. Ik download de emoticons via https://fontawesome.com/ alleen word daar ook niet heel veel wijzer. Er zijn ontzettend veel producten op de markt met emoticons alleen wil 100% zeker zijn dat ik geen inbreuk maak op bepaalde rechten.

 

Alvast bedankt!

 

Hieronder een sample van de "ear saver" met het gebruik van een smilie.

 

Mochten mensen echt geen idee hebben wat een "ear saver" is dan staat hier het eea aan informatie: https://www.deondernemer.nl/support-ondernemers/ondernemer-zorgpersoneel-corona-mondkapje-comfort~2180063

Emoij.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dat is nogal lastig: op zich het concept van een smiley niet problematisch, maar als je het exacte grafische model overneem mogelijk weer wel. 

 

Iets als

:)

ziet er anders uit afhankelijk van welk systeem je gebruikt. Het concept op zich is niet beschermd, maar de exacte weergave ervan mogelijk wel. Het lijkt me dan ook verstandig die over te nemen uit public domain bronnen, en niet bijvoorbeeld die van facebook klakkeloos te kopiëren. 

Link naar reactie
  • 0
6 hours ago, R.I.P. - Benm said:

Dat is nogal lastig: op zich het concept van een smiley niet problematisch, maar als je het exacte grafische model overneem mogelijk weer wel. 

 

Iets als


:)

ziet er anders uit afhankelijk van welk systeem je gebruikt. Het concept op zich is niet beschermd, maar de exacte weergave ervan mogelijk wel. Het lijkt me dan ook verstandig die over te nemen uit public domain bronnen, en niet bijvoorbeeld die van facebook klakkeloos te kopiëren. 

 

Bedankt voor je reactie! Wellicht moet ik gewoon overschakelen naar de "standaard" smiley inderdaad. Was leuk geweest als ik de wat meer zeggende smiley had kunnen gebruiken maar begrijp dat deze beschermd is natuurlijk is niet van mij.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
21 minutes ago, TwaBla said:

 

Misschien is die ook wel beschikbaar. Is dat niet via Google te achterhalen?

Ben nu in contact met fontawesome omdat deze ook een groot aantal "free" icons aanbieden waaronder bepaalde Emoji die niet officieel van een "grote" partij komen dus hopelijk komt daar wat meer informatie uit. De Emoji die ik op de "ear savers" heb gebruikt komen vanuit een "free" icon set dus ben daar even de informatie van aan het opvragen. Daarnaast doe ik zelf nog een aanpassen aan de Emoji om hem "laserbaar" te maken dus originele Emoji is niet van mij dus vraag het dan liever even extra na.

 

Deze informatie kan ik terug vinden op de website: https://fontawesome.com/license/free 

aangepast door Roel Huizer Gros
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

 

Free is niet hetzelfde als rechtenvrij.

 

Maar draai het eens om. Kan iemand een specifieke emoji claimen? Is er een 'auteur'? Of kan jij beargumenteren dat de smiley al vroeg in het publieke domein beland is en dat er sindsdien varianten zijn gemaakt die via fair use voor iedereen beschikbaar zijn.

 

Of ga een stap verder en tweak je smileys zo dat JIJ daar auteursrecht op kan claimen...

 

>>>> flowersmileys

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Kijk eens op pixabay. Alle afbeeldingen daar zijn rechtenvrij en mag je commercieel gebruiken. Natuurlijk lijken de smileys daar ook op alle andere smileys, maar dat lijkt me dan het probleem van de ontwerper, niet van jou (al weet ik dat natuurlijk niet zeker, ben immers geen jurist).

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1

Op concepten, zoals dat van een lachend gezicht, zit geen auteursrecht.

 

Op een stijl, zoals alle gezichten, lachend of huilend, in een geel cirkeltje tekenen, zit geen auteursrecht.

 

Op een specifieke uitvoering zit wel een auteursrecht.

 

Zo mag je Nijntje niet in je eigen kinderboeken gebruiken, maar je mag wel je eigen dierfiguren, bijvoorbeeld een kat, in de stijl van Dick Bruna gebruiken. Soms schuurt dat. Zo klaagde Dick Bruna de makers van Hello Kitty aan (en won) toen dezen een konijnenfiguur in dezelfde stijl introduceerden.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1

Er is heel veel te vinden over smileys / emojis en copyright.

 

Lizerbram: Are emojii protected by copyright

 

Quote

Here’s a link to a “completely free and open set of emoji“. Good enough, right? Well, maybe not…if you read the fine print in the licensing section, it states “No emoji may be used in commercial printed, tangible or physical material.” Oops.

 

Trademark and Copyright Blog: Smells like teen spirit

 

Quote

You may think the phrase “million-dollar smile” is just a metaphor, but a smile could cost you millions of dollars in litigation damages if you aren’t careful

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
13 minutes ago, TwaBla said:

 

Free is niet hetzelfde als rechtenvrij.

 

Maar draai het eens om. Kan iemand een specifieke emoji claimen? Is er een 'auteur'? Of kan jij beargumenteren dat de smiley al vroeg in het publieke domein beland is en dat er sindsdien varianten zijn gemaakt die via fair use voor iedereen beschikbaar zijn.

 

Of ga een stap verder en tweak je smileys zo dat JIJ daar auteursrecht op kan claimen...

 

>>>> flowersmileys

Klopt helemaal! Ik tweak de smilies ook op die manier dat ik ze in het product kan verwerken en het product zelf geen zwakke plekken krijgt zodat het kan breken. Dat maakt het dan in principe een "niet bestaande" smillie met vergelijkenis. 

 

10 minutes ago, Bob de webbouwer said:

Kijk eens op pixabay. Alle afbeeldingen daar zijn rechtenvrij en mag je commercieel gebruiken. Natuurlijk lijken de smileys daar ook op alle andere smileys, maar dat lijkt me dan het probleem van de ontwerper, niet van jou (al weet ik dat natuurlijk niet zeker, ben immers geen jurist).

Thanks! Ik ga daar zeker even kijken.

 

5 minutes ago, Branko Collin said:

Op concepten, zoals dat van een lachend gezicht, zit geen auteursrecht.

 

Op een stijl, zoals alle gezichten, lachend of huilend, in een geel cirkeltje tekenen, zit geen auteursrecht.

 

Op een specifieke uitvoering zit wel een auteursrecht.

 

Zo mag je Nijntje niet in je eigen kinderboeken gebruiken, maar je mag wel je eigen dierfiguren, bijvoorbeeld een kat, in de stijl van Dick Bruna gebruiken. Soms schuurt dat. Zo klaagde Dick Bruna de makers van Hello Kitty aan (en won) toen dezen een konijnenfiguur in dezelfde stijl introduceerden.

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Hier kan ik zeker wat mee.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Het is niet zo zeer dat de "smiley" gebonden is aan copyrights. Het gaat puur om het ontwerp. Heb direct even met je meegekeken.

Zoals eerder aangegeven, maar dan een directe link: https://pixabay.com/images/search/smiley face/

 

Op de pagina van de afbeelding staat of je deze rechtenvrij en commercieel mag gebruiken. In sommige gevallen moet je wel een vermelding maken, dus die zou ik overslaan.

aangepast door Ondernemeneer

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 1
12 minutes ago, Ondernemeneer said:

Het is niet zo zeer dat de "smiley" gebonden is aan copyrights. Het gaat puur om het ontwerp. Heb direct even met je meegekeken.

Zoals eerder aangegeven, maar dan een directe link: https://pixabay.com/images/search/smiley face/

 

Op de pagina van de afbeelding staat of je deze rechtenvrij en commercieel mag gebruiken. In sommige gevallen moet je wel een vermelding maken, dus die zou ik overslaan.

Bedankt voor je reactie!!

 

Daarnaast heeft me natuurlijk even tot nadenken gezet en volgens mij zou het probleem nu opgelost moeten zijn!

Acrylicool_Emoji.png

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Ondernemeneer zei:

Zoals eerder aangegeven, maar dan een directe link: https://pixabay.com/images/search/smiley face/

 

Als je mijn link had aangeklikt had je gezien dat dat ook een directe link was, zelfs gefilterd op vector images  :winking-face:

@Roel, ziet er goed uit zo!

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1
1 minute ago, Bob de webbouwer said:

 

Als je mijn link had aangeklikt had je gezien dat dat ook een directe link was, zelfs gefilterd op vector images  :winking-face:

@Roel, ziet er goed uit zo!

Zeker aangeklikt en even rond gekeken voor voorbeelden dus dank daarvoor :D! Gezien het feit ik ze uit het midden van het product haal moet ik sowieso bij elke Emoij het eea aanpassen zodat het geheel er niet uit valt dus hier en daar gekeken! Ik vind "mijn" versie ook leuker natuurlijk haha! Bedankt!

Smilies.png

Link naar reactie
  • 0

Ziet er goed uit hoor :)

 

En inderdaad, je moet er toch iets aan versleutelen om het in die vorm te kunnen maken, en dan is het al snel een uniek ontwerp cq niet identiek aan dat van een ander. De hoekjes waarmee het vast zit zijn deel van het ontwerp, en ik denk dat dat het al uniek maakt, tenzij iemand anders hetzelfde al heeft gemaakt met een identiek ontwerp. 

 

Link naar reactie
  • 0
8 hours ago, Bob de webbouwer said:

Mijn aangeklikt opmerking was gericht op Ondernemeneer, niet op jou. En ik vind jouw versie ook leuker hoor haha ;-)

Oeps, te snel met reageren soms ;) 

 

1 hour ago, R.I.P. - Benm said:

Ziet er goed uit hoor :)

 

En inderdaad, je moet er toch iets aan versleutelen om het in die vorm te kunnen maken, en dan is het al snel een uniek ontwerp cq niet identiek aan dat van een ander. De hoekjes waarmee het vast zit zijn deel van het ontwerp, en ik denk dat dat het al uniek maakt, tenzij iemand anders hetzelfde al heeft gemaakt met een identiek ontwerp. 

 

Dat is natuurlijk ook zo ondanks dat het niet echt een origineel ontwerp is, is het toch wel fijn dat het enigzins in de buurt komt van een smilie want dat is in principe het doel van het "logo" in het product! Bedankt voor je feedback!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.