• 0

Eindelijk een bedrijfsnaam bedacht..blijkt de naam al geregistreerd bij kvk

(aangepast)

Eindelijk had ik een goede bedrijfsnaam bedacht... maar nu blijkt deze naam al te zijn geregistreerd in het handelsregister bij de kvk. 

 

Op dit moment ben ik voedingsdeskundige in opleiding, maar zodra ik de opleiding heb afgerond ga ik mijn eigen praktijk beginnen in het begeleiden van volwassenen met overgewicht. 

Om een zo groot mogelijke groep te kunnen bereiken ga ik online begeleiding aanbieden. Dit doe ik door het aanbieden van online programma's gericht op gewichtsverlies, voedingsschema's en 1-op-1 online coaching.

 

Na lang zoeken had ik dus eindelijk een geschikte naam voor mijn praktijk gevonden maar nu blijkt deze naam al te bestaan in het handelsregister.

Het betreffende bedrijf (eenmanszaak) biedt dezelfde diensten aan, maar doet dit alleen in regio Roermond (+/- 100 kilometer bij mij vandaan) en ze ontvangen de cliënten enkel op locatie.

De naam is niet geregistreerd als domeinnaam (ze maken gebruik van een gratis Wix website) en op de social kanalen van het betreffende bedrijf  is al sinds november 2019 geen activiteit meer. 

 

Hoeveel risico loop ik als ik een variant neem op deze bedrijfsnaam? Iemand tips?

 

aangepast door aniquevg
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt met twee soorten recht te maken die allebei van invloed zijn op hoe je een naam in het handelsverkeer gebruikt: het handelsnaamrecht en het merkrecht.

 

Een handelsnaam ontstaat in het gebruik (hoeft dus niet geregistreerd te zijn), werkt alleen regionaal en mag beschrijvend zijn. Bakker Jansen uit Breda en Bakker Jansen uit Tilburg kunnen dus prima naast elkaar bestaan.

 

De opkomst van het internet heeft roet in het eten van het handelsnaamrecht gegooid, want op het internet ben je ieders buur.

 

Een merk moet je registreren en verhindert dat je activiteiten mag voeren in de geregistreerde categorieën. Daarnaast geeft een merk je nog wat uitgebreidere rechten.

 

Als het andere bedrijf alleen zaken doet in Roermond, zou er niets aan de hand moeten zijn. Blijkt achteraf dat dit bedrijf toch ook in jouw regio actief en bekend is, dan kun je gedwongen worden de naam op te geven. Mocht in de toekomst het andere bedrijf zo hard groeien dat het ook in jouw regio actief wordt, dan heb jij het oudste recht in jouw regio.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, insparcom zei:

Bleek de naam toch al te bestaan bij de KvK. 

 

Dat zegt niet zoveel. Gebruik telt, registratie op zichzelf niet.

 

Quote

Een handelsnaam is geldig, zolang deze aantoonbaar wordt gebruikt. Als hij niet meer wordt gebruikt, komt het recht op de handelsnaam te vervallen.

 

Dan moet je dus goed onderzoek doen, zodat je kan aantonen: naam was geregistreerd maar niet in gebruik.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, aniquevg zei:

De naam is niet geregistreerd als domeinnaam (ze maken gebruik van een gratis Wix website) en op de social kanalen van het betreffende bedrijf  is al sinds november 2019 geen activiteit meer. 

 

Ik denk dat de andere partij zich hierdoor toch wel kan beroepen op 'gebruik': Er is blijkbaar een website en social media aangemaakt. Niets zegt dat je dat periodiek moet veranderen. Het zou wellicht anders liggen als die website en media weer waren verwijderd en een lange periode in onbruik waren.

 

Als het even kan zou ik alle heisa vermijden en toch iets anders verzinnen, tenzij het heel generiek is, maar dan had je er niet zo lang over gedacht lijkt me: Iets als "Praktijk Jansen" is nogal simpel, en daar kunnen er genoeg van bestaan zonder dat ze in elkaars vaarwater zitten. Anderzijds is het wel weer lastig mocht je ooit gaan groeien en meerdere vestigingen bouwen. 

 

In die zin heb je ook een probleem als je bakker bent en Bart heet - dat gaat niet op de gevel komen ;)

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

aniquevg, allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Volgens mij heb je weinig te verliezen als je navraag of nader onderzoek doet bij/naar de andere partij. Misschien is deze eenvoudigweg gestopt of overgestapt op een andere handelsnaam of blijkt dit een interessante partner. Jouw naamonderzoek zou trouwens veel breder moeten zijn op gelijkende of verwarrende handelsnamen en merken (zie boip.int).

 

Tweede probleem wat je hebt is dat je nu bijvoorbeeld wel een domeinnaam kunt registreren, maar dat je dan zelf de handelsnaam ook nog niet actief gebruikt als voedingsdeskundige. Je bouwt daarmee voorlopig geen enkel recht en geen enkele bescherming op.

 

Is deze markt niet oververzadigd (sorry) aan lokale, regionale en (inter)nationale aanbieders? Een naamconflict is dan vast geen unicum en als risico altijd aanwezig.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 3

Branko Collin insparcom TwaBla Markilanosz R.I.P. - Benm Highio

 

Allen bedankt voor jullie reactie!

 

Omdat ik de naam toch heel graag wil gebruiken heb ik op advies van Highio contact gezocht met de andere partij. 

Zij geeft aan dat ik de naam (of een variant er op) mag gebruiken zolang ik niet in haar regio actief wordt en er een duidelijk onderscheid is in logo's. 

Dat ik mijn diensten voornamelijk online ga aanbieden vond ze ook geen probleem zolang ik daarbij nog steeds zoveel mogelijk haar regio vermijd. 

 

Eind goed, al goed :)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.