• 0

Aankopen verpakkingen vanuit China: Waar rekening mee houden?

(aangepast)

Lange tijd hebben wij verpakkingen om alles in te verzenden gekocht in Nederland alleen betaal je al snel meer dan een euro voor een kartonnen doos, iets wat druk legt op de winstmarge. Om deze reden ben ik gaan kijken in China en zijn we bijna rond met een fabriek (via Alibaba) voor 5000 kartonnen dozen in custom maten waarna we uitkomen op een prijs dat, voorlopig, vele malen goedkoper is dan in NL is te krijgen.

 

Dit is inclusief CIF shipping naar de haven van Rotterdam. Maar met welke kosten moet ik nog meer rekening houden en hoe hoog gaat dit zijn? En zijn er eventuele belastingtechnische dingen waarmee we rekening mee kunnen houden zodat we een deel terug kunnen krijgen?

 

Overzicht van even een snelle berekening:

 

https://i.gyazo.com/b4e331661325e1185ff7bbca142978bc.png

 

 

Ik moet hierbij wel melden dat de CIF shipping costs nog zijn voor een volume wat eerst 1,5 hoger lag en hij ging op zoek naar goedkopere opties dus dit zal nog gaan zakken. 

 

 

Het gaat overigens om zo een 20CBM. Ik heb alleen nog totaal geen ervaring met verzendmethodes/policies vanuit China dus ik weet niet of dit een juiste prijs is en waar ik rekening mee moet houden. 

 

Invoerrechten kartonnen verpakkingen blijken 0% te zijn. Dat scheelt weer. Maar stel de container komt aan in Rotterdam, zijn er dan nog bepaalde kosten waar we rekeningen mee moeten houden?

 

 

 

 

aangepast door Ysperium
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt vanaf Rotterdam nog te maken met een verscheidenheid aan kosten waar je per container rustig een € 800,00 voor bij kunt tellen. (inclusief transport van Rotterdam naar je magazijn.) Ook is het handig om een EORI nummer aan te vragen bij de belastingdienst. Om kosten te sparen zou ik iets meer bestellen zodat je de container vol krijgt ipv met een halfvolle container de wereld rond te varen. 

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Markilanosz zei:

Je hebt vanaf Rotterdam nog te maken met een verscheidenheid aan kosten waar je per container rustig een € 800,00 voor bij kunt tellen. (inclusief transport van Rotterdam naar je magazijn.) Ook is het handig om een EORI nummer aan te vragen bij de belastingdienst. Om kosten te sparen zou ik iets meer bestellen zodat je de container vol krijgt ipv met een halfvolle container de wereld rond te varen. 

Hij zei dat de container een max capaciteit heeft van rond de 28CBM. Ik zit nu op 24CBM dus dat lijkt me redelijk.

 

Verder is die gekomen met een goedkopere forwarder en dit gaat ons 1440dollar kosten.. CIF trade terms. Ik heb er dus geen ervaring mee maar is dit een redelijke prijs voor een container vanuit Dongguan naar Rotterdam? Of loont het om zelf nog een forwarder te zoeken en zo ja, suggesties?

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ysperium zei:

Of loont het om zelf nog een forwarder te zoeken en zo ja, suggesties?

 

Een Nederlandse expediteur en bij voorkeur ook geen CIF maar FOB en zelf lokaal (via de NL Expediteur) de verzekering regelen: CIF verplicht de verkoper immers alleen tot het afsluiten van een meest minimale zeetransport dekking met jou als begunstigde.  Dat betekent dat jij bij schade zelf met een Chinese verzekeraar moet gaan afwikkelen. 

(Bovendien heb je ook nog een transportrisico van haven naar Magazijn dat niet onder CIF valt)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Ik ga op zoek naar bedrijven in NL. Vooralsnog Transporteca gevonden waarbij containerkosten vele malen hoger zijn (1000 meer). Ik zal eens goed onderzoek moeten doen maar het vinden van expediteurs die van Shenzhen naar Rotterdam vervoeren  is nog even lastig. Kan weinig zo snel vinden via Google

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ysperium,

 

Zoals Norbert aangaf ben ik het er mee eens dat een FOB Incoterm voor meer zekerheid zorgt. Vaak zat gezien dat er bij CIF verschepingen buitensporige lokale kosten in Rotterdam werden gevraagd. En inderdaad, als de leverancier verzekert zul je bij schade dit met een Chinese verzekeringmaatschappij moeten opnemen. Succes...  Bij Incoterm FOB kun je wel van te voren een prijsafpraak maken met je Nederlandse forwarder en een Nederlandse transportverzekeraar hebben.

 

Wat je vaak wel ziet wanneer je de leverancier verzoekt om CIF om te zetten naar FOB is dat de leverancier hier niet in wil meewerken omdat er een verdienmodel op de zeevracht naar Rotterdam zit en hij zal gaan zeuren dat de lokale FOB kosten in China voor hem te hoog zijn

 

Als je perse CIF wilt verschepen zou ik de leverancier vragen wie de lokale Nederlandse vertegenwoordiging is van zijn Chinese forwarder en bij hen in NL op voorhand de lokale kosten in Nederland opvragen.  Maar nog beter zou zijn een Nederlandse expediteur in te schakelen en een FOB prijs te vragen.

 

Wanneer je FOB koopt zijn de lokale kosten, buiten de zeevracht en eventuele verzekeringskosten in NL doorgaans als volgt

THC Rotterdam: Euro 210-230 per container

ISPS: Euro 18,- per container

Delivery order: Euro 45,- per bill of lading

Inklaring: Euro 50,- per bill of lading

Trucking: ligt er natuurlijk aan waar maar met Euro 350-375/container heb je al een groot gedeelte van de randstad gedekt.

Exclusief eventuele invoerrechten/BTW

Wanneer je art. 23 (BTW verlegging)aanvraagt bij de belastingdienst hoef je bij aangifte de BTW niet voor te schieten.

 

Bij CIF kan de ontvangende expediteur vragen wij hij wil. 

 

 

 

www.santova.eu

 

Innovatieve oplossingen. Eindeloze mogelijkheden.

 

Link naar reactie
  • 0

Sommige maten gebruik ik ook en koop deze bij rajapack en de custom bij 123kartonnendozen. Net een paar afmetingen voor je bekeken en denk dat je daar nog even moet gaan kijken voor een prijsvergelijking. Over grote volumes valt ook nog te onderhandelen ...

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Macs zei:

Sommige maten gebruik ik ook en koop deze bij rajapack en de custom bij 123kartonnendozen. Net een paar afmetingen voor je bekeken en denk dat je daar nog even moet gaan kijken voor een prijsvergelijking. Over grote volumes valt ook nog te onderhandelen ...

We hebben altijd bij Rajapack besteld en voor dozen die wij vaak gebruiken gaat het al snel minimaal 60 cent per bestelling schelen wat ons duizenden euro's gaat besparen. Natuurlijk voor de superkleine doosjes gaat het niet veel schelen maar de lange dozen zijn bij Raja bijvoorbeeld al snel 2 euro 

Link naar reactie
  • 0

 

19 uur geleden, Peter M zei:

Trucking: ligt er natuurlijk aan waar maar met Euro 350-375/container heb je al een groot gedeelte van de randstad gedekt.

Exclusief eventuele invoerrechten/BTW

 

Euro Truck Simulator 2 lied to me!

(Al vond ik het al verdacht dat ik binnen een maand miljonair was.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Peter M zei:

Hoi Ysperium,

 

Zoals Norbert aangaf ben ik het er mee eens dat een FOB Incoterm voor meer zekerheid zorgt. Vaak zat gezien dat er bij CIF verschepingen buitensporige lokale kosten in Rotterdam werden gevraagd. En inderdaad, als de leverancier verzekert zul je bij schade dit met een Chinese verzekeringmaatschappij moeten opnemen. Succes...  Bij Incoterm FOB kun je wel van te voren een prijsafpraak maken met je Nederlandse forwarder en een Nederlandse transportverzekeraar hebben.

 

Wat je vaak wel ziet wanneer je de leverancier verzoekt om CIF om te zetten naar FOB is dat de leverancier hier niet in wil meewerken omdat er een verdienmodel op de zeevracht naar Rotterdam zit en hij zal gaan zeuren dat de lokale FOB kosten in China voor hem te hoog zijn

 

Als je perse CIF wilt verschepen zou ik de leverancier vragen wie de lokale Nederlandse vertegenwoordiging is van zijn Chinese forwarder en bij hen in NL op voorhand de lokale kosten in Nederland opvragen.  Maar nog beter zou zijn een Nederlandse expediteur in te schakelen en een FOB prijs te vragen.

 

Wanneer je FOB koopt zijn de lokale kosten, buiten de zeevracht en eventuele verzekeringskosten in NL doorgaans als volgt

THC Rotterdam: Euro 210-230 per container

ISPS: Euro 18,- per container

Delivery order: Euro 45,- per bill of lading

Inklaring: Euro 50,- per bill of lading

Trucking: ligt er natuurlijk aan waar maar met Euro 350-375/container heb je al een groot gedeelte van de randstad gedekt.

Exclusief eventuele invoerrechten/BTW

Wanneer je art. 23 (BTW verlegging)aanvraagt bij de belastingdienst hoef je bij aangifte de BTW niet voor te schieten.

 

Bij CIF kan de ontvangende expediteur vragen wij hij wil. 

 

 

 

 

Top, bedankt voor dit antwoord. Bij The Freight Hero zou ik 1335 euro betalen + 125 premie voor de verzekering. Hierbij is alles al inbegrepen wat jij had geschreven :)

 

Invoerrechten heb ik geen last van. Kartonnen dozen zijn blijkbaar vrijgesteld. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
18 uur geleden, Macs zei:

Sommige maten gebruik ik ook en koop deze bij rajapack en de custom bij 123kartonnendozen. Net een paar afmetingen voor je bekeken en denk dat je daar nog even moet gaan kijken voor een prijsvergelijking. Over grote volumes valt ook nog te onderhandelen ...

Bedankt nogmaals. Ik ben gaan kijken naar Nederlandse leveranciers die dozen op maat maken (of zelfs maten van Raja) en kom zoveel malen goedkoper uit dan Rajapack en op een vergelijkbaar prijsniveau als die uit China dat we bijna zeker weten gaan kiezen voor deze oplossing. Doosopmaat.nl en 123kartonnendozen zijn nu beide een serieuze optie geworden. 

 

 

https://gyazo.com/eba245475f1703c5d1ff5e860444e9bb

 

Dit was vergeleken met Raja zonder weet te hebben dat er andere goedkopere opties zijn die gewoon in Nederland alles op maat voor je fabriceren :) 

aangepast door Ysperium
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.