• 0

Bevordering arbeidsparticipatie van vrouwelijke statushouders

Beste leden,

Voor mijn opleiding Commerciële Economie ben ik een onderzoek gestart naar de arbeidsparticipatie van statushouders. In mijn onderzoek komt vooral de achterstand op de arbeidsmarkt van veel vrouwelijk statushouders naar voren. Voorbeelden van problemen die zich voordoen is het buiten beeld blijven van deze vrouwen na gezinshereniging in Nederland en, zoals zij zelf aangeven, de gemeente die hen vooral snel uit de uitkering wil krijgen en hen koppelt aan een baan waar zij geen interesse of geen ervaring in hebben.

Nu ben ik bezig met een oplossing voor dit probleem in de vorm van een ondernemingstraject speciaal ingericht op deze vrouwen. Door dit traject leren zij zelfstandigheid, het opdoen van sociale contacten en doen zij kennis op van Nederland en het bijbehorende rechtssysteem. Daarnaast doen zij iets waar zij ervaring in hebben en wat zij leuk vinden, wat op lange termijn resulteert in het wegvallen van de uitkering en hier niet makkelijk of snel in terugvallen.

Nu ben ik opzoek naar mensen die hun kritische blik op dit traject los zouden willen laten en mogelijke partijen die dit plan in werking zouden kunnen en willen zetten.

Waar moet ik ik op letten en wat is hier voor nodig?

Tips zijn meer dan welkom!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik zou met de volgende partijen contact zoeken

stichting ondernemersklankbord. Deze stichting begeleid nu met vrijwilligers startende ondernemers, niet specifiek jou doelgroep, maar zij snappen wel begeleiding en voor hun kan een doelgroep traject mogelijk ook passen en ze hebben in elk geval een beeld van hoe dit soort trajecten eruit zien.

https://www.ondernemersklankbord.nl/

 

Daarnaast zou ik ook vluchtelingenwerk benaderen. Zij begeleiden statushouders nu bij de inburgering jou traject zou daar mogelijk een vervolgstap kunnen zijn.

https://www.vluchtelingenwerk.nl/

 

Je zou ook nog met je eigen gemeente of in elk geval de sociale dienst contact op kunnen nemen, zij zoeken vaak partijen die mensen in de bijstand kunnen begeleiden of hebben daar contracten voor met bedrijven dan kom je in elk geval aan nog meer bedrijfsnamen die je misschien kunnen helpen.

 

Edit: kijk ook eens bij https://www.womeninc.nl/over-women-inc/

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.