• 0

Starten Stichting met IVA uitkering

Beste mede forummers,

Ik heb sinds dit jaar een volledige IVA uitkering. Ik weet zo'n beetje wat weer werken voor impact heeft op deze uitkering en wil dus niet volgens een vast patroon weer werken.
Ik ben slechthorend en werken met een gehoorprobleem is erg vermoeiend dus ik wil zelf enkele uren per week invullen met iets nuttigs. 
Tot voorheen was ik autotechneut en hiermee bezig dus (ook veel met documentatie maken en lezingen voorbereiden)

Ik heb de behoefte om bv oldtimer bezitter te gaan helpen met moeilijkere klussen. Ik klus dan niet zelf, maar ga er naar toe en wend mijn expertise aan. 
Om dit te kunnen doen wil ik wel een bedrijfsbusje aanschaffen en wat gereedschappen/documentatie.

Ik heb me suf gelezen maar zie door de regeltjes het bos niet meer.

Het lijkt me dat ik een stichting kan beginnen? Op naam vd Stichting een Bus met gereedschap kan kopen (ik schenk dat uit mijn prive vermogen) en dan aan de slag kan. Die enkele uren die ik maak brengen nauwelijks geld op, maar wat er binnen komt zal dus wegvallen tegen het gereedschap/vervoer. Stel dat ik meer krijg dan verwacht dan koop ik meer gereedschap.
Ik wil absoluut geen winst maken, als dat toch mocht gebeuren schenk ik het aan een goed doel (lijkt me stug).

Ook denk ik wel interessant te weten, wat als ik stop en er staat een bus en wat gereedschap op naam van de stichting. Kan ik dat aan mezelf verkopen?

De belangrijkste vragen voor mij zijn: 
Kan ik naast mijn uitkering een stichting beheren/uitvoeren?
kan ik belastingtechnisch een grijskenteken/ bedrijfswagen rijden en gereedschap kopen (zonder BTW)?

Ik ben  nog geen 60 en wil me nog niet achter de geraniums voegen.. mijn kennis verloren laten gaan is ook zonde... Ik wil dus verkennen wat er voor mij nog mogelijk is .
Veel dank alvast voor het meedenken!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

18 uur geleden, Autodidakt zei:

Het lijkt me dat ik een stichting kan beginnen?

 

Ja.

 

18 uur geleden, Autodidakt zei:

Ook denk ik wel interessant te weten, wat als ik stop en er staat een bus en wat gereedschap op naam van de stichting. Kan ik dat aan mezelf verkopen?

 

Ja, tegen de reële marktwaarde.

 

Als je de stichting opheft, moeten de opbrengsten aan een vergelijkbaar doel ten goede komen.

 

18 uur geleden, Autodidakt zei:

De belangrijkste vragen voor mij zijn: 
Kan ik naast mijn uitkering een stichting beheren/uitvoeren?

 

Dat lijkt me wel.

 

Ik ken die hele uitkering niet, ik kan me zo voorstellen dat deze eisen stelt aan inkomsten, beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt en het actief zoeken naar al dan niet geschikt werk. Maar het lijkt me sterk dat je daarnaast geen hobby's zou mogen hebben.

 

18 uur geleden, Autodidakt zei:

kan ik belastingtechnisch een grijskenteken/ bedrijfswagen rijden en gereedschap kopen (zonder BTW)?

 

Dat weet ik niet.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Branko Collin zei:

Ik ken die hele uitkering niet, ik kan me zo voorstellen dat deze eisen stelt aan inkomsten, beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt en het actief zoeken naar al dan niet geschikt werk. Maar het lijkt me sterk dat je daarnaast geen hobby's zou mogen hebben.

 

de IVA of " Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten" is de bovenregeling van de WIA en bedoeld voor werknemers die   volledig (80% of meer) arbeidsongeschikt zijn en waarvan de arbeidsongeschiktheid permanent is (m.a.w. de kans op herstel is klein of 0

 

De IVA vereist niet dat er gezocht wordt naar gepast werk, maar vereist wel dat de daadwerkelijke (rest)verdiencapaciteit  en daadwerkelijke inkomsten niet meer dan 20% mag zijn van het oude inkomen. Wie aantoonbaar beschikt over meer restverdiencapaciteit, kan na herkeuring en herbeoordeling de IVA uitkering kwijtraken en alsnog in een lagere WGA-uitkering terecht komen. 

 

Het hebben van hobby's is uiteraard toegestaan,  ook als deze in het verlengde liggen van het oude beroep.  Zolang het enkele uren betreft en weinig inkomen zal dat inderdaad geen enkel probleem vormen. Maar let wel op dat het bij die enkele uren blijft: zodra je - bijvoorbeeld - structureel 20 uur als autotechneut aan de slag bent dan kan dat problemen met de IVA uitkering opleveren, zelfs al verdien je er niets aan (het gaat immers niet om de verdiensten zelf, maar om de verdiencapaciteit) 

 

Eventuele inkomsten naast  IVA moeten wel worden opgegeven en worden verrekend, maar daarbij is het altijd lonend om te werken, zolang het dus maar niet te veel is! 

 

Vergoedingen voor vrijwilligerswerk (inclusief reiskosten) zijn vrijgesteld tot max € 170 per maand en max € 1.700,- per jaar 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt er een beetje op dat je een (mini) onderneming in een stichting wilt verstoppen in de hoop zo buiten schot te blijven. Hoe je het ook wend of keert zodra je een entiteit gaat oprichten loop je risico dat dit als verdiencapaciteit wordt gezien.

Je geeft al aan dat je voor aanschaf busje en gereedschap toch al je prive vermogen gaat gebruiken en je wilt de inkomsten dan puur gebruiken om de gebruikskosten van het busje te dekken en gereedschap te vervangen en uit te breiden.

Ik zie niet waarom dat in een stichting zou moeten..

 

Ik zou voor de route van de vrijwilligersvergoeding gaan, Norbert noemde de bedragen al en via deze link kun je meer lezen over de regels.

 

Even een concreet voorbeeld: Wordt lid van een autoliefhebbers club, binnen zo'n vereniging wordt vaak veel zelf geklust, vaak uit hobby. Stel jezelf daarbinnen beschikbaar als techneut, misschien wel als bestuurslid technische zaken met een vrijwilligers vergoeding.

 

Voordeel van die route is dat je dan niet in conflict komt met de regels van je uitkering en je daarnaast veel vrijheid hebt om leden te helpen en het heeft duidelijk het karakter van een hobby, ook is het binnen zulke verenigingen niet ongebruikelijk dat men als bedankje voor een vriendendienst een klein bedankje geeft of dat nu een cadeaubon, fles wijn is, een stuk gereedschap dat voor de klus is aangeschaft of misschien zelfs een tank brandstof voor de bus .

Dit zijn allemaal kleine vergoedingen die in verenigingen tussen vrienden niet ongebruikelijk zijn en uiteindelijk op hetzelfde neerkomen qua nuttig bezig zijn maar zonder het risico dat het als verdiencapaciteit wordt gezien.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank ieder voor de reacties!
 

1 uur geleden, Norbert Bakker zei:

(het gaat immers niet om de verdiensten zelf, maar om de verdiencapaciteit) 

 

Ivm mijn uitkering , maar ook mijn gehoorschade, is het idee echt ruim onder de 8 uur per week te blijven. Daarnaast zal ik de €1700 per jaar nooit willen en hoeven te behalen.

 

Als ik er over nadenk dan zit het grootste voordeel toch wel in een bedrijfsbusje rijden ( wegenbelasting is enorm veel lager, denk aan bijna 60-80 per maand) Daarnaast is de BTW en (nog los van BPM) in de prijsklasse waarin in ik zou kopen ook zo'n 1200,-. Per jaar op mobiliteitskosten dus 2000,- "besparing middels een Stichting"
Ik richt me vooral op oudere auto's / oldtimers, maar gereedschap zal gauw 50-100 per maand zijn (uitgaven). Te denken valt aan een uitleenvergoeding om dat enigzins te bekostigen.
Als ik zo de besparingen aan BTW en belastingen  afzet tegen de inzet betaald het zichzelf deels terug en kan ik dus, tegen minimale donaties aan mijn stichting, mensen helpen.  Het helpen zal bestaan uit verstrekken(lenen) juiste gereedschappen en het geven van adviezen.
De stichting zal dan iets van Stichting oldtimer belangen moeten heten of Instandhouding automotive erfgoed.
 

38 minuten geleden, Roel J zei:

Je geeft al aan dat je voor aanschaf busje en gereedschap toch al je prive vermogen gaat gebruiken

ik kan de stichting dus beter een (renteloze) lening verschaffen.
 

 

31 minuten geleden, Roel J zei:

Het lijkt er een beetje op dat je een (mini) onderneming in een stichting wilt verstoppen in de hoop zo buiten schot te blijven


Niet echt, meer financieel haalbaar maken van een bus en gereedschap en dus betaalbaar nog een toegevoegde waarde mogen zijn. Mocht er echt een overschot (financieel) komen dan schenk ik dat liefst aan een stichting mbt gehoorschade.


Toch als ik er over nadenk dan is het dusdanig complex, en ik zie de argwaan al hangen in de maatschappij mbt inkomsten verwerven, dat het misschien beter is toch die geraniums te gaan planten.  ;) (ik wil in geen enkele opzicht er beter van worden, alleen mezelf het gevoel van een toegevoegde waarde geven door mensen te helpen).

 

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Autodidakt zei:

...ik zie de argwaan al hangen in de maatschappij mbt inkomsten verwerven, dat het misschien beter is toch die geraniums te gaan planten.  ;) (ik wil in geen enkele opzicht er beter van worden, alleen mezelf het gevoel van een toegevoegde waarde geven door mensen te helpen).

 

Daar heb je geen stichting voor nodig. Koop een bus, koop gereedschap en help mensen. Als je daar voor betaald wordt, kun je net als ieder ander de kosten in aftrek brengen. Wat overblijft is inkomen. Daarover praat je met de uitkerende instantie.

 

Je kan niet teveel werken, dus kan je ook niet teveel verdienen. :nerd-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Na wat nadenken en uitzoeken laat ik het maar over aan de overheid om mensen te helpen ;)
Ik wil (door de ondoorzichtigheid) niet mijn inkomen op de tocht zetten en risico lopen terwijl dat niet nodig is.
Ik had de beste intenties maar zie dat dat al snel anders gezien wordt en de overheid daar ook niet op ingericht is.
Het stichten ve stichting is iets te ondoorzichtig dus laat ik het hierbij. 
Bedankt voor de inzichten!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.