• 0

Noodzakelijkheidsprincipe telefoon en laptop

Hallo,

 

Eerst even netjes voorstellen want ben nieuw op het forum. Ik ben Arno. Ben ZZP'er in de financiële sector. Ik werk inmiddels 8 jaar voor mezelf.

 

Toch voor de zekerheid  een vraag over de aanschaf van mijn laptop en telefoon en de aftrekbaarheid ervan. Ik heb zitten googelen op diverse (o.a.ZZP) sites maar allen roepen het net anders in detail. Op de site van de belastingdienst worden allerlei voorbeelden aangehaald van zakelijke kosten, maar net deze 2 niet (of ik kan niet zoeken 😟)

 

Dit jaar een nieuwe laptop (na 3 jaar is de vorige helaas al stuk) en nieuwe telefoon gekocht.(4,5 jaar mee gedaan 😀) Nu zit ik me af te vragen hoe dit met de aftrekbaarheid werkt.

 

De situatie is:

 

Telefoon: strikt noodzakelijk, bel veel. Tot op heden heb ik de aanschaf en de belkosten verdeeld in 65% zakelijk en 35% privé. In het begin heb ik dit bijgehouden, nu gebruik ik dit standaard. In de praktijk zal dit de laatste jaren eerder 80/20 zijn.

 

- Houdt het noodzakelijkheidsprincipe dat de aanschafkosten 100% aftrekbaar zijn? (sommige sites roepen naar rato)

- Geldt dit ook voor de belkosten (ik heb een abbo onbeperkt bellen en internet voor een vast bedrag). Sommige sites zeggen van wel, sommige van niet.

 

Laptop: ook noodzakelijk, maar minder. Ik doe interimklussen en bij grotere opdrachten stelt het bedrijf een laptop ter beschikking die je moet gebruiken. Soms doe ik nog wel wat ontwikkelwerk  die ik later overzet naar de zakelijke omgeving omdat dit handiger werkt. Maar naast de redelijk full time klussen doe ik een aantal kleinere " bij-opdrachten"  per jaar. Dit moet op een eigen laptop want ik kan uiteraard niet die van een ander bedrijf gaan gebruiken. Daarnaast heb ik natuurlijk een administratie bij te houden. Dus nog steeds zakelijk gebruik maar de verdeling zakelijk-prive zal eerder 20/80 of 30/70 zijn. Is deze dan voor 100% aftrekbaar vanwege het feit dat deze wel noodzakelijk? Zo lees ik het wel maar het lijkt me vreemd.

 

Beide apparaten zijn boven de 450 euro dus zal ze in elk geval af moeten schrijven.

 

Misschien een beetje open deur vraag voor jullie maar gezien de tegenstrijdige artikelen zou ik het graag zeker weten.

 

Groet Arno

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is zeker geen gekke vraag, veel ondernemers gebruiken dezelfde laptop en telefoon voor zowel zakelijke als prive bezigheden. 

 

Zelf hanteer ik de kosten voor de hardware als zakelijk - het is noodzakelijk gezien ik als developer werk te beschikken over redelijk recente hardware, terwijl ik voor prive-gebruik veel minder vaak zoiets zou aanschaffen, en sowieso aanzienlijk goedkopere modellen. 

 

Abonnementen voor zowel telefonie als vast internet houdt ik prive: Het gaat om redelijk kleine bedragen wat de kosten voor mobiele data en bellen betreft, en de internetaansluiting is deel van een bundel waar ook tv in zit - te complex om uit te pluizen gezien het relatief geringe bedrag. 

Link naar reactie
  • 0

Noodzakelijkheidsprincipe klinkt heel zwaar maar dat is het niet zo, althans niet in deze context

Ik denk dat er heel weinig inspecteurs (zeg maar geen enkele) zijn die in twijfel trekken of een laptop of telefoon wel nodig zijn. De tijd dat er werd gediscussieerd over of een mobieltje wel nodig hebt of een pc ligt ver achter ons..

 

Iedere ondernemer moet bereikbaar zijn een telefoon is incl alle apps daarvoor de methode. Iedere ondernemer moet administratie voeren, correspondentie voeren en dat ook nog verplicht bewaren, de norm daarbij is het gebruik van elektronische apparatuur a.k.a. laptop of PC.

 

Ik vermoed dat jij mogelijk last hebt van het feit dat je werkt in de financiële sector, dan hoor je nog wel eens wat over de dieperliggende criteria of borreltafel danwel lunchtafel analyses van principes waarbij men nog wel eens wat hoeken afsteekt om tot een conclusie of risico te komen.

 

Het enige waar je bij telefoon en laptop even naar moet kijken is het privégebruik en daar hou je al rekening mee.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok, bedankt voor jullie reactie. Dus gewoon verdelen op een manier zoals ik dat tot op heden ook deed. Gewoon voor aanschaf en abbo een verdeling zakelijk privé maken die uit te leggen is. En maar beter niet het hele bedrag.

 

Tnx

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

My 2 cents: als je in deze digitale tijd geen privé mob en tablet hebt, dan  is er in theorie en praktijk hoogstwaarschijnlijk ook sprake van privégebruik, duh!

 

Hoeveel bedraagt het belastingvoordeel of verschil financieel op jaarbasis? Zie R.I.P. - Benm:face-blowing-a-kiss:.

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Voor mobiele telefonie en data zou het pakweg 125 euro euro per jaar van prive naar zakelijk verplaatsen, een beetje afhankelijk van de lastendruk effectief minder dan 50 euro.

 

Vast internet is wat lastiger, dat gaat via Ziggo in een all-in-1 pakket. Het prijsverschil tussen een pakket met alleen internet en VOIP vergeleken met all in one is klein (9 euro per maand), en bovendien gebruik ik die internetverbinding ook goeddeels prive om bijvoorbeeld via een laptopje aan mijn TV series en films te gebruiken. Ik zou er geen redelijke verdeelsleutel in kunnen maken. 

 

Uiteraard zou ik in theorie losse producten kunnen afnemen voor zakelijk en privegebruik, maar dat is niet heel erg praktisch: 2 telefoons, 2 laptops, 2 internetlijnen? Dat betaal ik het liever prive en maak ik daar zakelijk "gratis" gebruik van. 

Link naar reactie
  • 0
Op 4-6-2020 om 11:19, Roel J zei:

Noodzakelijkheidsprincipe klinkt heel zwaar maar dat is het niet zo, althans niet in deze context

Ik denk dat er heel weinig inspecteurs (zeg maar geen enkele) zijn die in twijfel trekken of een laptop of telefoon wel nodig zijn. De tijd dat er werd gediscussieerd over of een mobieltje wel nodig hebt of een pc ligt ver achter ons..

 

Ik moet dit stukje toch even nuanceren. Ik had over het hoofd gezien dat er waarschijnlijk wordt gedoeld op het noodzakelijkheidscriterium zoals die voor de werkkostenregeling geldt, binnen die regeling hoeft de werkgever geen privegebruik voor de werknemers aan te rekenen als deze aannemelijk kan maken dat gereedschappen, computerapparatuur en "mobiele" communicatiemiddelen nodig zijn om de functie uit te voeren. Als dat aannemelijk gemaakt kan worden dan valt dat middel niet onder de vrije ruimte van de werkkostenregeling.

 

Voor ondernemers in een eenmanszaak of VOF geldt dit noodzakelijkheidscriterium niet. Voor ondernemers in een BV kan dit wel een rol spelen. omdat die formeel werknemer zijn en ook met de werkkostenregeling te maken, maar een laptop en telefoon zijn voor vrijwel elke functie tegenwoordig nodig.

 

Voor ondernemers in een eenmanszaak is er geen toetsing op dit criterium, je kunt een Macbook van 5000 euro aanschaffen of een action weekaanbieding laptop van 200 euro dat is je vrije keuze, enige wat je moet doen is rekening houden met eventueel privégebruik. De belastingdienst is geen budgetcoach en oordeelt dus niet of een macbook wel noodzakelijk is of niet of dat je niet beter een tweedehandsje had kunnen kopen voor die paar mailtjes die je ermee verstuurd.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, wat je koopt moet je helemaal zelf weten. 

 

Het prive-gebruik aspect is wellicht toch wat lastiger: Stel je koopt een nieuwe laptop omdat je de prestaties daarvan nodig hebt voor je onderneming, maar je oude nog goed genoeg was voor je prive activiteiten. Om dan daadwerkelijk die oude te gaan gebruiken en te werken met 2 losse laptops is nogal onpraktisch, dus ga je ook prive zaken doen op de nieuwe laptop. 

 

Zolang het redelijk goed uit te leggen is lijkt het me niet zo'n probleem, maar je hebt natuurlijk altijd mensen die misbruik maken: Bijvoorbeeld een TV van 2000 euro kopen om een paar presentaties op de laten zien aan klanten, en die daarna een paar jaar als thuisbioscoop gebruiken. 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Zolang het redelijk goed uit te leggen is lijkt het me niet zo'n probleem, maar je hebt natuurlijk altijd mensen die misbruik maken:

Dat is inherent aan oncontroleerbare en onwerkbare belastingregels.

De belastinginspecteurs  - op de werkvloer van de Belastingdienst - weten dat ook. 

Dat verdelen, tussen zakelijk en privé-gebruik, moet ook weer geen obcessie worden ... benader het pragmatisch ... en wordt niet roekeloos, in de ruimste betekenis van dat woord.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als ik naar mezelf kijk heb ik het volgende gedaan:

 

Internet is bij mij ook onderdeel van een all in 1 pakket, en betaal ik volledig privé. 

Voor telefoon heb ik een voordelig abonnement van 10 euro per maand en deze boek ik volledig zakelijk. 

 

Verhouding zakelijk/privé gebruik zal voor beide zo'n 80/20 zijn, dus vrijwel volledig zakelijk. 

Link naar reactie
  • 1
39 minuten geleden, j14 zei:

Internet is bij mij ook onderdeel van een all in 1 pakket, en betaal ik volledig privé. 

Voor telefoon heb ik een voordelig abonnement van 10 euro per maand en deze boek ik volledig zakelijk.

Het is een beetje geven en nemen ... internet zal je thuis ook wel eens zakelijk gebruiken. Hetzelfde geldt voor de telefoon, die zal je ook wel eens privé gebruiken.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Cosara zei:

Dat verdelen, tussen zakelijk en privé-gebruik, moet ook weer geen obcessie worden ... benader het pragmatisch ... en wordt niet roekeloos, in de ruimste betekenis van dat woord.

 

Zo sta ik er ook in - als iets grotendeels een zakelijk noodzakelijke aankoop is dan boek ik die als zakelijk. 

 

De menging tussen zakelijk en prive zullen altijd een rol spelen, met name bij zzp'ers. Als je bijvoorbeeld fotografie als dienst aanbiedt zul je heel veel dure apparatuur aanschaffen die je voornamelijk zakelijk gebruikt. Het lijkt me echt geen drama als je daarmee tussendoor een keer een prive verjaardagsfoto oid maakt, die je ook met een compact van <200 euro had kunnen schieten. 

 

Bovendien wil je denk ik ook voorkomen dat je idiote situaties gaat creëren: als je zakelijk een laptop van 2000 euro nodig hebt, maar privé genoeg hebt aan iets van 350 euro, zou het fiscaal lonen om die van 350 euro erbij te kopen zodat die van 2000 een zakelijke kostenpost is. Vervolgens doe je alsnog alles op die van 2000 euro gezien die sneller is en het onhandig is met 2 computers te werken, en zou je die van 350 euro ergens in een kast moeten smijten en laten verstoffen, puur omdat de fiscus dat wil - waanzin. 

Link naar reactie
  • 0
Op 5-6-2020 om 12:29, Roel J zei:

 

Voor ondernemers in een eenmanszaak of VOF geldt dit noodzakelijkheidscriterium niet. Voor ondernemers in een BV kan dit wel een rol spelen. omdat die formeel werknemer zijn en ook met de werkkostenregeling te maken, maar een laptop en telefoon zijn voor vrijwel elke functie tegenwoordig nodig.

 

 

Daar zit blijkbaar het onderscheid. Veel sites hebben het over "ZZPers". Maar niet iedereen heeft een BV natuurlijk. Ik in elk geval niet. Ik ga gewoon de verdeling aanhouden zoals omschreven.

 

Puur privé zou ik uiteraard een laptop erbij kopen, want dat is soms handig. Maar zou dan wel minder eisen stellen. Voor de zwaardere privé dingen zoals foto's en films heb ik een goede desktop naast mijn bureau staan. Maar meerdere laptops en telefoons ga ik niet aan beginnen. Dan maar wat beter spul en deels privé boeken. tnx.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.