• 0

Hypotheek 2e huis / inschrijving GBA / box3 heffing

(aangepast)

Volgende situatie:

 

Ik bezit een huis, vrijwel afbetaald. Huis heeft erg lang te koop gestaan en wil ik nu van de markt halen en er blijven wonen. Ik heb een nieuwe kleinere woning gekocht een paar jaar terug om te gaan wonen als het oude huis verkocht werd, gefinancierd met overbruggingshypotheek.

 

Nu ik het oude huis van de markt wil halen moet de overbruggingshypotheek op het nieuwe huis worden omgezet in een normale hypotheek. Dit mag van de bank, maar ik moet me daar dan wel inschrijven bij de GBA. Ik weet niet of dat zwart op wit komt in het contract, maar de adviseur van de bank heeft het wel nadrukkelijk gezegd.

 

Nou is de inschrijving bij de GBA niet perse het probleem, de huizen zijn zelfs in dezelfde gemeente, maar het kost me volgens mij klauwen met geld om het oude huis in box3 te zetten bij de fiscus. De volledige WOZ waarde komt dan bij het eigen vermogen. Het nieuwe huis in box3 kost vrijwel niets omdat de WOZ waarde wegvalt tegen de hypotheeklening.

 

Natuurlijk kan ik op de nieuwe woning hypotheekrente aftrek krijgen als dat mijn primaire woning wordt, maar het oude huis in box3 is uiteindelijk zo duur dat ik er flink op achteruit ga.

 

Dus ik zit met de volgende vragen:

 

- Kan een bank een GBA inschrijving afdwingen? Zetten ze dat in het contract en waarom eigenlijk?

- Kan ik tegen de GBA inschrijving in toch mijn oude woning als primair verblijf opgeven? Dit is namelijk ook de feitelijke situatie, ik blijf primair in de oude woning. Of gaat de fiscus hier toch over struikelen omdat zij natuurlijk de GBA data doorkrijgen.

 

Heeft iemand hier wat inzichten in?

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door RobinS
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste RobinS,

 

Helaas maar deze vraag heeft geen enkel raakvlak met ondernemerschap, daarom sluit ik deze vraag.

Ik raad je aan contact op te nemen met een onafhankelijke hypotheekadviseur of vereniging eigen huis, die zullen je ongetwijfeld kunnen helpen met dit soort dilemma's

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 59 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.