• 0

Holding in buitenland, werkmaatschappij in Nederland

Hallo vanuit zonnig Gotenburg Zweden!

 

Sinds 2011 hebben wij een holding in Zweden en inmiddels zijn daar 3 werkmaatschappijen in Zweden en een filiaal in Noorwegen bij gekomen.

We denken er nu over om een BV (werkmaatschappij / filiaal) in de Benelux te openen en dan is Nederland natuurlijk een logische keuze.

 

We denken aan twee mogelijke scenarios:

 

1) 100% dochteronderneming van onze Zweedse Holding met een bedrijfsleider in loondienst

2) een onderneming waarbij zowel ons bedrijf als de directeur in Nederland deeleigenaar is.

 

Ik heb gezocht naar soortgelijke vragen op dit forum maar niets passends kunnen vinden. 

 

Waar moet ik aan denken en hoe eenvoudig/lastig is het om als rechtspersoon buiten Nederland in Nederland een BV op te richten

 

Med vänliga hälsningar, 

Met vriendelijke groet,

 

Jacco Meijvogel

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jacco, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel en groeten terug vanuit een bewolkt Amersfoort! 

 

3 uur geleden, jacco@bdss.se zei:

Waar moet ik aan denken en hoe eenvoudig/lastig is het om als rechtspersoon buiten Nederland in Nederland een BV op te richten

 

Het oprichten van een BV zelf vanuit het buitenland gaat vrij makkelijk via een notariële volmacht, maar de vraag over keuze tussen een 100% deelneming of een participatie is van een heel andere orde. Dat hang af van vele factoren zoals wens of nut van managementcontrole,  de vereiste investeringen / kapitaal, de opbrengsten en jouw risico etc etc

 

Via jouw naam valt vrij snel te vinden wat je doet en daarbij vraag ik mij af of je ook geen andere keuzes zou moeten onderzoeken, zoals een (merk) franchise concept of een joint venture met een bestaande partij in Nederland?  

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Norbert!

 

Dank voor je vlotte reactie. 

 

Beide opties kunnen met een notariele volmacht in werking gezet worden? Das mooi om te weten, zeker nu  wij Zwederlanders niet welkom zijn in Nederland de komende maanden ;)

 

In Nederland is er een minimum salaris voor de DGA, maar hoe zit dat als de onderneming in meerderheid eigendom is van een rechtspersoon in het buitenland? En zijn er meer zaken, valkuilen, "niet vergeten" in  deze casus?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat dga-loon geldt in beginsel voor elke dga van een NLD BV, tenzij de dga buiten NLD woont en werkt in een land dat onze dga-loonregeling niet erkend heeft in het belastingverdrag met NLD. 

 

Let ook op met het openen van een bankrekening. Compliance vanuit de bank schrijft doorgaans minstens een in NLD gevestigde bestuurder voor

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dat dga-loon geldt in beginsel voor elke dga van een NLD BV, tenzij de dga buiten NLD woont en werkt in een land dat onze dga-loonregeling niet erkend heeft in het belastingverdrag met NLD. 

 

Let ook op met het openen van een bankrekening. Compliance vanuit de bank schrijft doorgaans minstens een in NLD gevestigde bestuurder voor

 

De bank! Goede tip! Gelukkig heeft onze bank een filiaal in Nederland hoor ik net, maar zeker de moeite waard om te onderzoeken...

Link naar reactie
  • 0
Op 4-6-2020 om 15:53, Joost Rietveld zei:

Dat dga-loon geldt in beginsel voor elke dga van een NLD BV, tenzij de dga buiten NLD woont en werkt in een land dat onze dga-loonregeling niet erkend heeft in het belastingverdrag met NLD. 

 

Let ook op met het openen van een bankrekening. Compliance vanuit de bank schrijft doorgaans minstens een in NLD gevestigde bestuurder voor

Hoe pakt dit uit als je al een dga-salaris geniet in de buitenlandse holding en die managementfees ontvangt van de Nederlandse maatschappij? Dan nog steeds verplicht dga-salaris in Nederland? Of kan je dan de doorbetaald loonregeling toepassen, zoals dat binnen een Nederlands concern kan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.