• 0

EZ naar BV - Goodwill & voertuigen

Goedemorgen,

 

Dit jaar ga ik vanuit mijn eenmanszaak over in een BV. Nu heb ik gister een adviesgesprek gehad en is er gekozen voor de geruisloze inbreng. Echter heb ik toch een paar vragen die ik ook graag even aan een ander wil stellen.

 

Paar notities:

- Er is momenteel een FOR van +€20.000.

- Auto en motorfiets op te zaak. Beiden nieuw gekocht in 2017.

 

Ik dacht dus dat als deze onder gebracht worden in de BV dat de BV mij een X bedrag verschuldigd is omdat het eigenlijk vanuit prive wordt ingebracht. En dat je deze schuld (na aftrek VPB) er belastingvrij uit kon halen. Klopt het dat dit niet zo werkt bij een geruisloze inbreng, en loop ik dan in prive niet een groot voordeel mis?

 

Het zelfde met goodwill etc. Stel de afgelopen 3 jaar heeft de EZ ongeveer €200.000 en €250.000 aan fiscale winst opgeleverd. Dan zou er (ligt uiteraard totaal aan de rekenmethode) zelfs iets van €1.000.000 aan goodwill kunnen zijn. Leuk bedrag om door de jaren heen naar prive te kunnen halen... 

 

Ik zal ongetwijfeld ergens totaal naast zitten. Dus elk antwoord is welkom :-)

 

Dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bento,

 

Bij een geruisloze inbreng gaat in beginsel alles van je eenmanszaak over naar de BV. Wat je in feite doet, is je bezittingen en schulden van je eenmanszaak in de BV inbrengen, waarbij het verschil in waarde tussen bezit en schuld omgezet wordt in aandelenkapitaal. De FOR neemt bij een geruisloze inbreng een afwijkende positie in, deze kun je óf omzetten in een lijfrente bij de BV óf afrekenen bij de staking.

 

De BV is aan jou niets verschuldigd bij de inbreng. Je brengt immers niets uit privé in, maar vanuit je eenmanszaak. En in ruil daarvoor krijg je aandelen. Dus stel:

- Motor en auto staan voor 40k op de balans.

- banksaldo bedraagt 10k

- het eigen vermogen zonder FOR is 20k

- je hebt een FOR van 20k

- kortlopende schulden van 10k

 

De BV neemt dit alles tegen boekwaarde over. Dus de balans van de BV wordt

Voertuigen           40                        Aandelenkapitaal        20

Bank                        10                        Lijfrente                             20 (omgezet vanuit de FOR)

                                                                 Schulden                           10

 

Die 20k aandelenkapitaal kun je pas 3 jaar (voorwaarde 1 bij geruisloze inbreng) na de inbreng verlagen (mits je daarmee de liquide positie van de BV, haar vermogen om aan verplichtingen te blijven voldoen niet aantast). Bij verlaging van het aandelenkapitaal (via de notaris) kan dan inderdaad tzt een deel van je inbreng onbelast retour privé. Dat geschiedt door de nominale waarde per aandeel te verlagen van 1 euro (zet de nominale waarde dus bij oprichting niet op 1 cent want dan kun je niet verder omlaag) naar 1 cent. Keerzijde is dan wel dat de verkrijgingsprijs van de aandelen in box 2 omlaag gaat van 20k naar een paar euro. Zonder verlaging van het aandelenkapitaal bedraagt de verkrijgingsprijs 20k. Verkoop je die aandelen ooit, dan betaal je in box 2 belasting over de verkoopprijs min de 20k. Verlaag je eerst het kapitaal naar een paar euro en verkoop je daarna ooit de aandelen dan betaal je in box 2 over de verkoopprijs min die paar euro.

 

Als de eenmanszaak een fors hoger eigen vermogen heeft door opgepotte winsten uit de laatste jaren, ga dan na of je dat geld in de BV wilt hebben of liever in box 3. Je kunt voorafgaand aan de inbreng immers nog een privéopname doen om dat geld uit de eenmanszaak te halen en dus uit de inbreng.

 

Tot slot is het goed om te weten dat bij de inbreng de BV een schuld op zich mag nemen aan jou zodat je daarmee de aanslagen IB kunt voldoen die betrekking hebben op de tijdvakken voorafgaand aan de inbreng, welke ten tijde van de inbreng nog niet betaald waren. Plus nog 5% creditering ter afronding, maar die mag je adviseur berekenen ;)

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.