• 0

Import Koffie Vietnam Producteisen

Hallo allemaal een aangenaam kennis maken!

 

Momenteel doe ik onderzoek naar de benodigheden voor import van geroosterde koffie (levensmiddelen) en koffieproducten uit Vietnam om in Nederland (en later Europa) te verkopen. Het product zal gemaakt en verpakt worden in VIetnam, waarna ik het alleen nog naar Nederland wil importeren en verkopen. Hier loop ik echter nog wat vast wat betreft producteisen voor levensmiddelen. hopelijk kunnen jullie hierbij helpen!

 

 

Tot op heden heb ik het volgende gevonden.

Warenwet -> In de warenwet staat beschreven waar het geimporteerde product aan moet voldoen qua

A) algemene productveiligheid en

B) Consumenten veiligheid/informatie.

 

Om dit verder op te splitsen heb ik het volgende gevonden:

A) Algemene productveiligheid

De producent van het product moet aan de volgende qualifications voldoen, voordat het product op de markt mag worden gebracht:

1. Food Safety Standard License (FSS)

2. Hazard Analysis Critical Control Point (HACCP). -> Moet voldoen aan Europese normen https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:02004R0852-20090420&from=NL

Extra aan de HACCP -

2.1. Good Manufacturing Processes (GMP) – Addition on HACCP

2.2. Good Hygiene Practices (GHP) – Addition on HACCP

2.3. Food Safety Management Systems (FSMS) – Obtained after qualifying for HACCP, GMP and GHP

3. NEN & ISO 9001:2015 International Norm for Quality Management

4. NEN & ISO 22000:2018 International Management System for Safety of Food Products

5. World Health Organisation – Good Manufacturing Practices (WHO-GMP)

6. International Food Standards (IFS)

 

vraag: Klopt het dat de producent van de koffie aan al deze eisen moet voldoen voordat het product mag worden geexporteerd naar Nederland? 

 

Importeur (ik):

Het zal aan mij zijn om het product in een labaratorium te testen in zowel Vietnam als Nederland.

Waar vind ik aan welke specifieke eisen dit moet voldoen en waar doe ik dit?

 

 

B) Consumenten Veiligheid/ Informatie

 

Wat betrefd de consumenten veiligheid en informatie vind ik alleen informatie met betrekking tot het etiket (handboek etikettiering van levensmiddelen). Klopt dit en moet er naast het etiket nog ergens aan worden voldaan? Moet het etiket vervolgens worden goedgekeurd in Nederland en waar doe ik dit?

 

Als jullie hierbij kunnen helpen, dan hoor ik het graag. Er zijn veel bronnen van informatie, maar word naast deze informatie niet veel duidelijker van wat er online te vinden valt.

 

Hopelijk kunnen jullie hierbij helpen!

 

John

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 2

Hartelijk welkom op HL!

 

Je hebt je in ieder geval verdiept in de materie. Dat is altijd positief om te zien!

 

3 uur geleden, John Vu zei:

vraag: Klopt het dat de producent van de koffie aan al deze eisen moet voldoen voordat het product mag worden geexporteerd naar Nederland? 

 

Hier is Google je vriend en vijand. Als antwoord op je vraag: Nee. Je moet niet aan al die normen voldoen. Je zou overigens behoorlijk diepe zakken moeten hebben om er überhaupt aan te kunnen voldoen.  Om in Nederland met levensmiddelen te werken volstaat de HACCP. Wel kan het zijn dat afnemers aanvullende certificaten eisen. 

 

3 uur geleden, John Vu zei:

Het zal aan mij zijn om het product in een labaratorium te testen in zowel Vietnam als Nederland.

Waar vind ik aan welke specifieke eisen dit moet voldoen en waar doe ik dit?

 

Ik denk dat je het beste even met een laboratorium kunt bellen. Als ik een gok mag doen denk ik aan zuiverheid, cafeïne gehalte, en dergelijke.

 

3 uur geleden, John Vu zei:

Wat betrefd de consumenten veiligheid en informatie vind ik alleen informatie met betrekking tot het etiket (handboek etikettiering van levensmiddelen). Klopt dit en moet er naast het etiket nog ergens aan worden voldaan? Moet het etiket vervolgens worden goedgekeurd in Nederland en waar doe ik dit?

 

Zolang je het handboek van de NVWA gebruikt zit je goed. Hou er rekening mee dat je etiket aan bepaalde specificaties moet voldoen (minimale grootte, minimale grootte letters, etc.) daarnaast moet je etiket te begrijpen zijn in het land waar jij verkoopt. In Nederland is Nederlands de voertaal, dus volsta je daarmee. Mocht je uitwijken naar Duitsland, dan is je etiket ook voorzien van de Duitse taal. Je mag gelukkig meerdere talen op 1 etiket voeren.

 

Mocht je verdere vragen hebben dan hoor ik het graag!

Link naar reactie
  • 0

Beste Jajajeroen,

 

Hartelijk dank voor je uitgebreide bericht en mijn excuus voor het late antwoord! Ik had niet eens door dat er op was gereageerd :downcast-face-with-sweat:

Zie hieronder mijn vragen die ik nog hebt wat betreft de producteisen.

 

Op 6-6-2020 om 13:10, jajajeroen zei:

Hier is Google je vriend en vijand. Als antwoord op je vraag: Nee. Je moet niet aan al die normen voldoen. Je zou overigens behoorlijk diepe zakken moeten hebben om er überhaupt aan te kunnen voldoen.  Om in Nederland met levensmiddelen te werken volstaat de HACCP. Wel kan het zijn dat afnemers aanvullende certificaten eisen.

 

Duidelijk. Nu vraag ik mij af - Mijn leverancier van koffie is gecertificeerd en voldoet aan de  "ISO 22000:2018". Deze ISO is weer gebaseerd op de HACCP. Beide zijn voedselveiligheid certificaten die internationaal erkend zijn.

 

Kan ik er hierbij van uitgaan dat dit volstaat qua voedselveiligheid eisen in Nederland/ Europa of moet er nog een aparte HACCP certificering plaatsvinden? 

Ik heb tevens andere koffieproducten gecheckt die in de schappen liggen in Nederland. Ook hier staat niet overal een HACCP certified logo op. Hoe zit dit?

 

Voor de duidelijkheid - het product zal in Vietnam gemaakt en verpakt worden. Vervolgens word het geëxporteerd en direct naar een fulfilment center (met ervaring in koffie)  in Nederland gestuurd. Hun  zullen de producten verder afhandelen en opsturen naar klanten. 

 

Op 6-6-2020 om 13:10, jajajeroen zei:

k denk dat je het beste even met een laboratorium kunt bellen. Als ik een gok mag doen denk ik aan zuiverheid, cafeïne gehalte, en dergelijke.

 

Dit is in Vietnam al gedaan en staat op de verpakkingen. Deze documenten zijn echter wel in het Vietnamees nog. Dien ik voordat ik het product op de markt breng dit te laten controleren in een laboratorium? oftewel - is dit verplicht?

 

Op 6-6-2020 om 13:10, jajajeroen zei:

Zolang je het handboek van de NVWA gebruikt zit je goed. Hou er rekening mee dat je etiket aan bepaalde specificaties moet voldoen (minimale grootte, minimale grootte letters, etc.) daarnaast moet je etiket te begrijpen zijn in het land waar jij verkoopt. In Nederland is Nederlands de voertaal, dus volsta je daarmee. Mocht je uitwijken naar Duitsland, dan is je etiket ook voorzien van de Duitse taal. Je mag gelukkig meerdere talen op 1 etiket voeren.

 

Ons houden aan het handboek van het NVWA voor etiketeisen is geen probleem. Dienen deze nog goedgekeurd te worden in Nederland voordat het product mag worden verkocht?

 

Hoor graag van je Jeroen! nogmaals dank voor je antwoord.

 

Met vriendelijke groet,

John

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)

Hoi John!

 

Geen probleem hoor, beter een late reactie dan geen reactie..;)

 

Ik zal pogen je vragen te beantwoorden, let hierbij wel op dat ik verder geen raakvlak met koffie import heb. Doorgaans is het wel zo dat qua levensmiddelen veiligheid behoorlijk wat raakvlakken zijn.

 

Op 11-6-2020 om 15:20, John Vu zei:

Kan ik er hierbij van uitgaan dat dit volstaat qua voedselveiligheid eisen in Nederland/ Europa of moet er nog een aparte HACCP certificering plaatsvinden? 

 

Ja, dat is ruim voldoende. Immers  geldt de ISO 22000 als een van de vervangende normen van de HACCP-certificatienorm die wordt uitgefaseerd en per 2021 zal ophouden te bestaan. De ISO 22000 norm bestaat uit de eisen van de HACCP-certificatienorm en kernelementen van de High Level Structure.

 

Op 11-6-2020 om 15:20, John Vu zei:

Ik heb tevens andere koffieproducten gecheckt die in de schappen liggen in Nederland. Ook hier staat niet overal een HACCP certified logo op. Hoe zit dit?

 

Het HACCP certified logo is meer marketing dan toegevoegde waarde (althans zo zie ik het). Kijk maar eens bij diverse levensmiddelen, dat logo zie je steeds minder. Iedere organisatie die werkt met levensmiddelen moet simpelweg voldoen aan de huidige HACCP. Dit logo vermelden op je verpakking is dus ook geen verplichting.

 

Op 11-6-2020 om 15:20, John Vu zei:

Voor de duidelijkheid - het product zal in Vietnam gemaakt en verpakt worden. Vervolgens word het geëxporteerd en direct naar een fulfilment center (met ervaring in koffie)  in Nederland gestuurd. Hun  zullen de producten verder afhandelen en opsturen naar klanten. 

 

In dat geval ga ik er redelijkheidshalve van uit dat het fulfillment center beschikt over de juiste HACCP/ISO/protocollen. Dan vervalt voor jou nagenoeg de volledige HACCP, los van de trace ability ed. maar ik neem aan dat het fulfillment center je daarin voorziet.

 

Op 11-6-2020 om 15:20, John Vu zei:

Dit is in Vietnam al gedaan en staat op de verpakkingen. Deze documenten zijn echter wel in het Vietnamees nog. Dien ik voordat ik het product op de markt breng dit te laten controleren in een laboratorium? oftewel - is dit verplicht?

 

Nee, het is niet verplicht, zeker niet omdat het al is gedaan. Wel is het wenselijk om de documenten te vertalen en te vergelijken met de informatie op de verpakking(en). Hou er wel rekening mee dat jij verantwoordelijk wordt gehouden mocht het niet aan de Europese eisen voldoen. Immers wordt jij als importeur gezien als producent (als ik me niet vergis). 

 

Op 11-6-2020 om 15:20, John Vu zei:

Ons houden aan het handboek van het NVWA voor etiketeisen is geen probleem. Dienen deze nog goedgekeurd te worden in Nederland voordat het product mag worden verkocht?

 

Nee. Je kan je etikettering wel laten beoordelen (overigens doorgaans niet bij de NVWA zelf), maar dat is niet verplicht. Wel dien je rekening te houden met alle variabelen die er zijn, zoals de grootte van het etiket, maar ook lettergrootte,  hoofdlettergebruik bij allergenen en dergelijke. Mocht je al een concept etiket hebben dan wil ik daar best even vrijblijvend mijn blik op werpen, je kunt het etiket hier uploaden (zodat meerderen er lering uit kunnen trekken) maar je mag het per PM sturen.

 

Mocht je verdere vragen hebben dan hoor ik het graag!

aangepast door jajajeroen
Link naar reactie
  • 0

Hi Jeroen,

 

 

Op 12-6-2020 om 22:52, jajajeroen zei:

Ja, dat is ruim voldoende.

 

Dat dacht ik ook al. Kon het echter nergens vinden, maar goed om een bevestiging te hebben!

 

Op 12-6-2020 om 22:52, jajajeroen zei:

Het HACCP certified logo is meer marketing dan toegevoegde waarde (althans zo zie ik het). Kijk maar eens bij diverse levensmiddelen, dat logo zie je steeds minder. Iedere organisatie die werkt met levensmiddelen moet simpelweg voldoen aan de huidige HACCP. Dit logo vermelden op je verpakking is dus ook geen verplichting.

 

Duidelijk - in dat geval behouden wij de ISO22000-2018 logo als ons marketing trucje :) (zie foto)

 

Op 12-6-2020 om 22:52, jajajeroen zei:

Wel is het wenselijk om de documenten te vertalen en te vergelijken met de informatie op de verpakking(en)

 

Duidelijk - Zal ik doen voor mijn eigen administratie! Ik zal dit ook even nagaan met een laboratorium in NL. 

 

Op 12-6-2020 om 22:52, jajajeroen zei:

Nee. Je kan je etikettering wel laten beoordelen (overigens doorgaans niet bij de NVWA zelf), maar dat is niet verplicht

 

Weet jij eventueel welke organisatie dit doet? Deze informatie kan ik niet vinden. Wij zullen volgens het handboek de labels maken maar zou het graag ter bevestiging laten beoordelen in NL. 

 

 

Op 12-6-2020 om 22:52, jajajeroen zei:

je kunt het etiket hier uploaden (zodat meerderen er lering uit kunnen trekken) maar je mag het per PM sturen.

 

Zal ik doen als we de Nederlandse design hebben. Ik stuur je even een PM met de huidige designs die wij hebben in het Vietnamees/ Engels.

 

Dankjewel Jeroen!

 

John

 

Link naar reactie
  • 1

Als je zoekt op nieuwe etikettering dan kom je deze link tegen, die doen controles (zelf geen ervaring mee). En zo zullen er nog wel meer zijn. Maar als je je houdt aan de voorschriften en je zorgt dat de grootte van de lettertypes aan de eisen voldoen en als je geen niet bewijsbare claims op je verpakking zet, is zo'n externe controle niet echt nodig.  

Link naar reactie
  • 1
Op 15-6-2020 om 09:34, John Vu zei:

Weet jij eventueel welke organisatie dit doet? Deze informatie kan ik niet vinden. Wij zullen volgens het handboek de labels maken maar zou het graag ter bevestiging laten beoordelen in NL. 

 

Er zijn diverse organisaties die een etikettering audit verzorgen. De vraag is alleen of jij bereid bent daarvoor te betalen. Ik sluit me dan ook aan bij De Ketchupmaker, gewoon (goed) vertalen.. Op basis van de foto´s durf ik wel te stellen dat je ruimschoots voldoet aan de huidige regelgeving. Er is slechts één aanpassing nodig welke ik je zal toesturen via PM. Mocht je toch je etiket willen laten keuren, google dan eens op ¨etikettering audit¨. Mocht je twijfelen over welke instantie je zou moeten contacteren kan ik je wel een paar namen doorspelen, maar reken wel op een behoorlijke factuur van betreffende instanties. 

Link naar reactie
  • 0

De Ketchupmaker

Branko Collin

jajajeroen

 

Wij hebben besloten toch maar niet voor een etiket controle te gaan ivm de kosten. Wanneer het Nederlandse etiket klaar is zal ik deze hier posten voor iedereen om eens een kijkje naar te nemen.

 

Op 20-6-2020 om 01:37, Highio zei:

Wil je producten ook als fairtrade of biologisch vermarkten?

 

Hier hebben wij niet de benodigde certificaten voor. Wel ben ik aan het kijken naar wat mogelijk is. Zou graag nog een kwaliteits en social responsibility certificering hebben op de koffie. tips? :) 

 

John

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Geen tips, maar dit lijkt me eerlijk gezegd wel een qualifier.

 

Mijn vraag is ook hoe vers of kwalitatief hoogwaardig en hoe lang houdbaar Vietnamese koffie is, als je deze (gemalen) gaat verpakken en verschepen?

 

Ik vind het alles bij elkaar snelgelezen nog niet zo'n sterk verhaal.

 

Wat is jouw unique selling point of wat bied je als productvoordeel?

 

Dwarsgedacht biedt verkoop via loempiakramen een 'bijzonder' verkoopkanaal, maar ik weet niet of dit een goed idee kan zijn.

 

Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje eenzelfde verhaal als de dadelverkoper die allerlei connecties heeft bij plantage-eigenaren, maar vanuit huis lijkt te willen gaan retailen en distibueren. Dat is geen degelijk plan.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Op 23-6-2020 om 03:30, Highio zei:

Mijn vraag is ook hoe vers of kwalitatief hoogwaardig en hoe lang houdbaar Vietnamese koffie is, als je deze (gemalen) gaat verpakken en verschepen?

 

Wij werken uitsluitend met specialty grade koffie uit Vietnam van de hoogste kwaliteit (80+). Waar Vietnam vroeger bekend stond om robusta koffie (grotendeels lage kwaliteit), gaan wij ons focussen op zowel arabica en robusta van de hoogste kwaliteit.

 

Op 23-6-2020 om 03:30, Highio zei:

Wat is jouw unique selling point of wat bied je als productvoordeel?

 

Geen enkele koffie brander in Nederland of Europa werkt met Vietnamese Specialty Coffee, wij wel. 

Ik heb in de afgelopen 3 jaar in de Food and Beverage industrie gewerkt in Vietnam, en was verbaasd over de koffie cultuur en kwaliteit ervan in Vietnam. Dit willen wij graag naar Europa halen.

 

Op 23-6-2020 om 03:30, Highio zei:

Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje eenzelfde verhaal als de dadelverkoper die allerlei connecties heeft bij plantage-eigenaren, maar vanuit huis lijkt te willen gaan retailen en distibueren. Dat is geen degelijk plan.

 

Waarom niet? Wij zullen wel grotendeels online verkopen maar natuurlijk ook vaak langs gaan bij klanten. 

Tevens heb ik een groot horeca netwerk in Nederland (van mijn tijd aan de hotelschool), connecties met supermarkten en is er een grote Vietnamese gemeenschap in Nederland  .

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Gezien het specifieke koffie is ( Vietnamese  bonen, komen nu eenmaal niet veel voor in Nederland), wat voor tonen heeft de koffie? Past het bij de reguliere markt? of target je vooral de Vietnamese markt, want ja die zullen de toegang tot dergelijke koffie fijn vinden, maar is deze markt groot genoeg? 

Ik als koffie leut 1ste klas (Er gaan zo'n kilo bonen per 2 weken doorheen), zoek altijd naar nieuwe varianten, van zoete koffie tot erg bittere koffie en de daartussen, wat mij is opgevallen in de Nederlandse markt is dat er vooral een groot aantal bittere bonen beschikbaar zijn, daar waar er beperkt toegang is tot de minder bittere varianten (enkele speciaal leveranciers daargelaten).

Ik begrijp dat dit niet helemaal on-topic is, maar vroeg me dit gewoon af.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, whoeier zei:

Past het bij de reguliere markt?

Grote kans dat de meeste nederlanders koffie drinken dat uit Vietnam komt. Het is namelijk een van de grootste koffielanden, waarvan veel gebruik word gemaakt van de goedkopere variant als opvulling voor de standaard filter koffies uit de supermarkt.

 

3 uur geleden, whoeier zei:

want ja die zullen de toegang tot dergelijke koffie fijn vinden, maar is deze markt groot genoeg? 

 

Klein gedeelte wel - maar meer een niche markt. Ik ben zelf Vietnamees Nederlander en heb een groot netwerk binnen zowel de Aziatische gemeenschap in NL en de gastvrijheidsindustrie dus zal ook hier gaan verkopen.

 

Maar meer voor reguliere koffiedrinkers (introductie tot betere en meer premium koffie), speciaal-koffie liefhebbers, Horeca & Hotels. 

 

3 uur geleden, whoeier zei:

zoek altijd naar nieuwe varianten, van zoete koffie tot erg bittere koffie en de daartussen

 

Leuk! wellicht eens verdiepen in de Vietnamese koffie cultuur. Zoek eens op: Ca Phe Sua Da. 

 

3 uur geleden, whoeier zei:

mij is opgevallen in de Nederlandse markt is dat er vooral een groot aantal bittere bonen beschikbaar zijn, daar waar er beperkt toegang is tot de minder bittere varianten (enkele speciaal leveranciers daargelaten).

 

Klopt, de meesten drinken voornamelijk goedkope (mainstream) koffie, welke vaak te donker zijn gebrand en een mix is van zowel Robusta en Arabica. Dit zorgt voor onaangename bittere smaken. De speciaal leveranciers leveren vaak puur Arabica, met een light/ medium roast, waardoor zoete en fruitige smaken beter doorkomen. Wij hebben een prachtige koffie die een mooie balans tussen bitter en zoet heeft! Zowel puur Robusta (zoals die in Vietnam vooral word gedronken) en een pure Arabica.

 

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

@John Vu, wat ik begrijp wil je twee melanges of single origins aanbieden. Een keer een Robusta en een keer een Arabica variant. Wat worden de verpakkingseenheden? Twee zakken van 1 kg en/of 2 zakken van 250/500 gram? En dan als lichtgebrande koffiebonen? Hoe lang kun je die bewaren zonder kwaliteitsverlies?

 

Slow cofee past niet in de mainstream horeca waar veelal espressomachines staan en is daarmee voor de echte koffieliefhebbers in speciaalzaken of voor thuisgebruik, maar dan als filterkoffie. Daar of in dezr beperking zit mijn twijfel of achterdocht. Als je de producten met een verkoopverhaal over de Vietnamese koffiecultuur kunt presenteren dan lijkt me dat wel weer een sterk punt.

 

Back on topic: Wetgeving & kwaliteit (Koffie & Thee Nederland)

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.