• 0

Welke leersoort is absoluut NIET dierlijk??

 

Hoi allemaal,

 

Ik zit met een dilemma, leer of geen leer.  Ik wil heel graag leer gebruiken voor mijn sieraden omdat ik het prachtig en stoer  vind, maar ik vind dieren vele malen prachtiger en hun levens veel  belangrijker. Nu snap ik niet meer of er ook echte duurzame opties bestaan voor leer zonder er dierlijke stoffen en huiden zijn in verwerkt? Ik zoek en lees erover en raak steeds meer verward door, ik vind heel belangrijk om de dieren en de natuur te beschermen en dat wil ik ook gaan uitstralen met mijn onderneming,  ik zou me heel rot en schuldig voelen als ik ook zou  bijdragen aan de dierenleed en met hun vacht en huid te gaan handelen voor wat centen. Welke leer 'of iets wat erop lijkt' is nou echt niet dierlijk? waar moet ik opletten? Ook heel belangrijk, wat kunstleer wordt genoemd, is dat nou ook ECHT vegan en diervrij? Ik las ook  ergens iets over 'Fruitleer', maar waar of hoe te koop nog geen idee,  graag jullie info en ideeen :smiling-face-with-halo:

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Voorlopig is vegan leather niet zo milieuvriendelijk als de naam doet vermoeden.

 Het wordt dus kiezen tussen dieronvriendelijk en milieuonvriendelijk.

Vegan leather bestaat voor een steeds groter deel uit plantenvezels, maar die worden nog steeds met een aantal milieuonvriendelijke chemikaliën tot een soort van kunstleer omgevormd.

 

Maar waarom geen leer gebruiken van afgedankte leren jassen, stoelen en zitbanken ?

Bij elke meubelstoffeerderij, kledingreparatie en autosloperij kan je meer leer ophalen, dan jij in je hele leven in sieraden kan en zal verwerken.

 

Overigens  ... niet elke melkkoe of wolschaap in de bergen van Zwitserland, Oostenrijk en Italië  leeft een beklagenswaardig leven. 
Een beetje selectief inkopen van leer brengt je al een stuk verder.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Er is absoluut kunstleer waar niets van dierlijke oorsprong in zit (tenzij je dieren telt die miljoenen jaren geleden gestorven zijn en tot olie verworden zijn): Dit is gewoon plastic dat qua textuur lijkt op leer, en vooral gebruikt wordt in toepassingen waar echt leer te duur is (een goedkoop bankstel oid). 

 

Anderzijds, wat is het probleem met leer afkomstig van pakweg koeienhuiden? Dit is domweg een restproduct van de vleesproductie. Je kunt best veel dingen doen met die huiden, maar het looien tot leer is een van de meest waardevolle. Van de huiden die niet voor leer worden gebruikt verdwijnt het meeste in de productie van gelatine, dat voor 99% wordt gemaakt uit de huiden en botten van varkens en koeien. 

 

Bij leer uit dieren die daar specifiek voor gefokt worden (krokodillen ofzo) kan ik me de ethische bezwaren wel voorstellen, maar bij rundleder absoluut niet: Het wordt gebruikt, dat kan in een armband, riem, en zo niet komt het in toetje of taartje terecht ;)

Link naar reactie
  • 0

Imitatie-leer of kunstleer is 100% diervrij en van plastic, de meest gebruikte basis materialen zijn Poly Urethaan of Poly Vinyl Chloride. Kortweg PU of PVC ( ja precies, PVC,  dat materiaal waar ook je riool van gemaakt is.) PVC is slijtvaster maar PU blijft langer soepel en mooi. De technieken om kunstleer te maken zijn in de loop van de jaren zo geperfectioneerd dat je niet kan zien (zondere de achterkant te bekijken) of iets echt leer is of imitatie.
Wist je trouwens dat Louie Vutton tassen ook niet van leer zijn maar van PVC. Alleen de versiersels zijn van echt leer. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Markilanosz zei:

Wist je trouwens dat Louie Vutton tassen ook niet van leer zijn maar van PVC. Alleen de versiersels zijn van echt leer. 

 

Het is Louis Vuitton en ik kan geen enkele bron vinden die bevestigt wat je daar beweert, wel het omgekeerde. Kom eens met een serieuze bron.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 6-6-2020 om 16:54, Cosara zei:

 

 Het wordt dus kiezen tussen dieronvriendelijk en milieuonvriendelijk.

 

Maar waarom geen leer gebruiken van afgedankte leren jassen, stoelen en zitbanken ?

Bij elke meubelstoffeerderij, kledingreparatie en autosloperij kan je meer leer ophalen, dan jij in je hele leven in sieraden kan en zal verwerken.

 

Overigens  ... niet elke melkkoe of wolschaap in de bergen van Zwitserland, Oostenrijk en Italië  leeft een beklagenswaardig leven.

 

Die twee dingen zijn niet met elkaar te vergelijken, het klopt dat plastic en kunstleer milieuonvrienlijk zijn, maar met wat extra verantwoord gedrag en bewuster omgang met plastic zetten we een heel stap vooruit. Daarnaast wanneer je het milieu onbewust schaadt is totaal anders dan wanneer je bewust een levend machteloze dier martelt en meeste gruwen op uitoefent om hem te benutten, dit is een enorm misdrijf!.

 

Afgedankte leer producten heeft geen zin voor mij, gezien ik geen gebruikte of beschadigde stoffen wil gebruiken in mijn sieraden. Ten 2e en belangrijker meestal gaat het hier om echte of tenminste gecombineerde leer,  ik zoek juist dierstofvrije leer, ik ga dan toch liever voor plastic dan dierhuiden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Op 7-6-2020 om 01:54, R.I.P. - Benm zei:

Er is absoluut kunstleer waar niets van dierlijke oorsprong in zit (tenzij je dieren telt die miljoenen jaren geleden gestorven zijn en tot olie verworden zijn):

 

Anderzijds, wat is het probleem met leer afkomstig van pakweg koeienhuiden? Dit is domweg een restproduct van de vleesproductie. Je kunt best veel dingen doen met die huiden, maar het looien tot leer is een van de meest waardevolle. Van de huiden die niet voor leer worden gebruikt verdwijnt het meeste in de productie van gelatine, dat voor 99% wordt gemaakt uit de huiden en botten van varkens en koeien. 

 

Bij leer uit dieren die daar specifiek voor gefokt worden (krokodillen ofzo) kan ik me de ethische bezwaren wel voorstellen, maar bij rundleder absoluut niet: Het wordt gebruikt, dat kan in een armband, riem, en zo niet komt het in toetje of taartje terecht ;)

 

 

Zolang er geen levend dier en op meest gruwelijk manieren van zijn leven wordt beroofd, niets aan de hand.

 

Nou dat gelatine kan ik ook goed zonder problemen vermijden dan:D. Het probleem is als ik zou echte leer gebruiken van welke dier ook, zou ik mezelf verantwoordelijk voor zijn slachting gaan voelen en zien, ik hou veel van dieren en sta mezelf niet toe tot hun lijden om maar met hun huidleer te pronken, schandalig. Ik weet dat ik helaas als veel dieren of natuurliefhebbers en vegetariers etc, geen invloed hebben om de werkelijkheid te veranderen maar tenminst ik kan Echte Leer vermijden dat geeft mij meer een geruste hart en geweten als ik dan toch voor alternatieve leer ga. Daarnaast ik ga geen uitzonderingen maken de ene leer gebruiken de ander niet, klinkt erg tegenstrijdig zo.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Markilanosz zei:

Imitatie-leer of kunstleer is 100% diervrij en van plastic, de meest gebruikte basis materialen zijn Poly Urethaan of Poly Vinyl Chloride. Kortweg PU of PVC ( ja precies, PVC,  dat materiaal waar ook je riool van gemaakt is.) PVC is slijtvaster maar PU blijft langer soepel en mooi. De technieken om kunstleer te maken zijn in de loop van de jaren zo geperfectioneerd dat je niet kan zien (zondere de achterkant te bekijken) of iets echt leer is of imitatie.
Wist je trouwens dat Louie Vutton tassen ook niet van leer zijn maar van PVC. Alleen de versiersels zijn van echt leer. 

 

 

Precies, de technieken zijn zo ontwikkeld dat je nauwelijks ziet wat echt leer is en wat niet en biedt zelfs meer voordelen dan bij echte leer. En dat is nog erger, ondanks al die mooie alternatieven zijn de mensen nog steeds anno 2020 voor dierlijden, ongelofelijk triest!! Dierlijke leer had al lang moeten verboden zijn.  

PU, PVC daar ga ik ook voor👌 

Link naar reactie
  • 2
2 uur geleden, Bernna zei:

Daarnaast wanneer je het milieu onbewust schaadt is totaal anders dan wanneer je bewust een levend machteloze dier martelt en meeste gruwen op uitoefent om hem te benutten, dit is een enorm misdrijf!.

... en dat is minder erg ?


Weet u wel hoeveel dierenleed uw onbewust schaden van het milieu door het gebruik van plastics veroorzaakt ?


Eén woord dekt hier de lading volledig ... kortzichtig.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bij sieraden denk ik ook aan (edel)metalen en de winning daarvan is ook niet mens-, dier- en milieuvriendelijk.

 

Dan zou je uit principe eigenlijk helemaal geen siervoorwerpen meer moeten willen ontwerpen en maken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Nouja, kortzichtig? Als de klant een diervrij product wil, dan kun je je best doen in die behoefte te voldoen (ook al slaat het feitelijk nergens op, vraag is vraag). 

 

Materialen als PVC en PU zijn compleet synthetisch. Als een fabrikant stelt dat dat de polymeren in het kunstleer zijn kun je daar eigenlijk wel van uit gaan. Het is technisch mogelijk om te testen of een staal helemaal vrij is van dierlijke componenten, zolang die sinds productie niet door een mens of dier is aangeraakt. 

 

Ieder product heeft zijn problemen qua maatschappij, acuut milieu, langdurig milieu, uitbuiting van mensen en dergelijke. Als je klant per se gaat voor een veganistisch product en weinig geeft om die andere factoren dan kun je die klant prima bedienen. 

 

Voor een dergelijke klant zullen andere factoren van ondergeschikt belang zijn, of dat nou gaat om hoe men aardolie wint, hoe slecht voor het milieu de vlamvertragers in het plastic zijn, of domweg het feit dat het product nooit daadwerkelijk zal vergaan tenzij het verbrandt wordt - dat zijn allemaal nare dingen waar de klant niet over vroeg. 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Nouja, kortzichtig? Als de klant een diervrij product wil, dan kun je je best doen in die behoefte te voldoen (ook al slaat het feitelijk nergens op, vraag is vraag). 

Uit het relaas maak ik op dat het hierbij uitsluitend gaat om aan behoefte van de ontwerper/kunstenaar zelf te voldoen.

Op zich is daar niks mis mee, maar de argumentatie slaat helemaal nergens op.

Ik zou deze visie niet als marketinginstrument gaan gebruiken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, TwaBla zei:
28 minuten geleden, Cosara zei:

Op zich is daar niks mis mee, maar de argumentatie slaat helemaal nergens op.

Gun een ander zijn/haar eigen overtuiging. Die negatieve kwalificaties zijn onaardig en dit forum onwaardig. 

Of het onwaardig is op dit forum moet ieder voor zich uitmaken. Zelf vind ik van niet.

De waarheid kan soms hard en onaardig zijn, maar daarom niet minder waar.

 

Om vervuiling van de discussie te voorkomen, had u uw weinig toevoegende reactie beter via een p.m. aan mij kenbaar kunnen maken, zo ook mijn reactie op die van u.

Een leermomentje voor beiden, en een voorbeeld voor velen in de toekomst.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Cosara zei:

Om vervuiling van de discussie te voorkomen, had u uw weinig toevoegende reactie beter via een p.m. aan mij kenbaar kunnen maken, zo ook mijn reactie op die van u. Een leermomentje voor beiden, en een voorbeeld voor velen in de toekomst.

 

Van mij mag een kunstenaar/ontwerper zelf bepalen op welke waarden hij zijn bedrijfsvoering baseert en waarom hij een goed bedoeld advies negeert. 

 

Op 6-6-2020 om 16:54, Cosara zei:

Maar waarom geen leer gebruiken van afgedankte leren jassen, stoelen en zitbanken ?

<...>
Een beetje selectief inkopen van leer brengt je al een stuk verder.

 

Maar ik beweer dan ook niet de waarheid in pacht te hebben. 

 

6 uur geleden, Cosara zei:

De waarheid kan soms hard en onaardig zijn, maar daarom niet minder waar.

 

Die zevenmijlslaarzen zijn veels te groot voor kleine damesvoetjes.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Cosara zei:

Ik zou deze visie niet als marketinginstrument gaan gebruiken.

 

Waarom niet? Er is een markt voor veganistische producten van allerlei soorten. 

 

De zin en onzin daarvan is prima te bespreken, maar dat neemt voorlopig niet weg dat die markt bestaat, en lucratief kan zijn om te bedienen. 

Link naar reactie
  • 0
Op 8-6-2020 om 11:35, TwaBla zei:

 

Het is Louis Vuitton en ik kan geen enkele bron vinden die bevestigt wat je daar beweert, wel het omgekeerde. Kom eens met een serieuze bron.

De link plaatsen mag denk ik niet, maar Google dit maar eens:          Louis Vuitton Duffle Bag: Is It Worth It? - Luxury LV Keepall Bag Review

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Dat is meer een (plunje)zak dan een (dames)tas. 

Elke damestas is een plunjezak ... zegt mijn man elke keer als ik weer wat in mijn tas zoek, maar het niet snel kan vinden.

Vrouwen zien dat toch iets anders. :smiling-face:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Markilanosz zei:

De link plaatsen mag denk ik niet, maar ...

 

Mag best hoor. En inderdaad, Louis Vuitton verkoopt ook pvc-tassen. Ik heb er zelfs nog een paar gevonden.

 

Dit handtasje zo te zien ook. En dit rugzakje. In de collectie van 2020 is zelfs sprake van 'het klassieke pvc-gecoate canvas', omdat de firma al vanaf het begin met coated canvas experimenteerde - toen er nog geen pvc was. Maar het lijkt erop dat de materiaalkeuze ook gewoon genoemd wordt. Wat de indruk wekt dat als er sprake is van leer er dan ook echt leer gebruikt wordt, idem met canvas en idem met pvc.

 

aangepast door TwaBla
link toegevoegd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 8-6-2020 om 22:38, Cosara zei:

... en dat is minder erg ?


Weet u wel hoeveel dierenleed uw onbewust schaden van het milieu door het gebruik van plastics veroorzaakt ?


Eén woord dekt hier de lading volledig ... kortzichtig.

 

Helemaal niet, wat ik hier bedoel door meer VERANTWOORD EN BEWUST met plastic om te gaan red je zowel de dieren als het milieu ook al is dat beperkt. Wat mij betreft ik weet hoe met plastic om te gaan en zorg altijd dat het niet in de verkeerde plekken als afval belandt. En vergeet daarbij ook niet het dierenleed door plastic is niet eens te vergelijken met dierenleed in slachthuizen door gewetenloze monsters...

https://www.animalrights.nl/stop-de-slacht/slachthuizen

Link naar reactie
  • 0
Op 8-6-2020 om 22:43, Highio zei:

Bij sieraden denk ik ook aan (edel)metalen en de winning daarvan is ook niet mens-, dier- en milieuvriendelijk.

 

Dan zou je uit principe eigenlijk helemaal geen siervoorwerpen meer moeten willen ontwerpen en maken.

 

Groet,

 

Highio

Dit is juist hoe de mens 'automatisch' excuses verzint om zijn daden tegen de natuur en de dieren niet te herzien.

We kunnen niet alles beschermen dat klopt, niet alle schade en vervuiling voorkomen klopt maar, we kunnen Heel Makkelijk wat dierenleed en LEVENS besparen... en dat doet de meesten niet alleen voor eigen maagplezier helaas

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.