• 0

Belasting bij virtuele (digitale) diensten

(aangepast)

Goedenavond,

 

We willen virtuele tours aanbieden, nu het fysiek reizen vanwege COVID-19 niet mogelijk is. We lopen een beetje vast bij op welke wijze en welk belastingtarief we in rekening moeten brengen. Normaal gesproken hebben we te maken met de reisbureauregeling, maar die is hierop niet van toepassing. Het zijn virtuele tours waarbij we onze gidsen inhuren die online met klanten op pad gaan. Op deze manier kunnen we de lokale mensen toch van werk voorzien. Ons doel is om de lokale mensen te helpen met een inkomen in deze lastige tijd en zelf alleen onkosten voor het platform te rekenen.

 

Model

Wij bieden de virtuele tours aan op ons platform. De consument boekt bij ons en wij sturen de bevestiging. De gids stuurt ons een factuur, die wij betalen. Wij leveren de tools voor de gids om de tours te doen. In eerste instantie zijn we bezig geweest met bemiddeling, maar omdat wij de tools leveren kunnen we volgens mij geen bemiddelaar zijn. Klopt dat? Onze klanten zijn klanten uit de EU (maar zouden ook klanten buiten de EU kunnen zijn, maar dit wordt fiscaal volgens mij erg complex).

 

Nederlandse klanten

Voor Nederlandse particuliere klanten brengen we voor onze dienst 21% BTW in rekening. We vallen niet onder de vrijstelling of 9% tarief.

 

Klanten buiten Nederland

Maar hoe zit het bij klanten buiten Nederland, maar binnen de EU. En klanten buiten de EU? Is het een digitale dienst? De BelastingTelefoon was in twijfel, aangezien wij daadwerkelijk mensen inhuren voor live tours. Ze zijn dus niet grotendeels geautomatiseerd. Klopt het dat als het geen digitale dienst is, we ook voor klanten binnen de EU maar buiten Nederland, het Nederlandse tarief van 21% in rekening kunnen brengen?

 

Of valt dit onder uitgezonderde diensten? Daar worden namelijk diensten genoemd die te maken hebben met cultuur, kunst, ontspanning en onderwijs. Volgens de tool van de Belastingdienst is de dienst dan belast in het land waar het uitgevoerd gaat worden en wordt ons aangeraden om met de belastingdienst van dat land contact op te nemen.

 

Of denken we te complex. Betreft het een toegangsticket waarop gewoon het Nederlandse 21% op van toepassing is, ongeacht wat de 'voorstelling' is?

 

Ons doel is om een zo groot mogelijk bedrag over te houden, voor de lokale gidsen. Zouden we dat nog op een andere wijze kunnen doen zodat we niet of beperkt te maken hebben met de BTW-heffing?

 

Bedankt voor het meedenken.

aangepast door Reizebos
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
(aangepast)
19 uur geleden, Reizebos zei:

In eerste instantie zijn we bezig geweest met bemiddeling, maar omdat wij de tools leveren kunnen we volgens mij geen bemiddelaar zijn. Klopt dat?

 

Vraag me dat af.

 

Online marktplaatsen als Amazon en Bol.com leveren ook vergaande hand- en spandiensten aan verkopers. Van het afhandelen van de betaling tot en met het dozen schuiven (fulfilment by Amazon).

Ook dan doet de klant nog steeds zaken met het bedrijf dat het product op de marktplaats heeft geplaatst, en niet met Amazon.

 

Zou dan ook zeker onderzoeken of je geen constructie op kan zetten waarbij de klant een overeenkomst met de lokale gids aan gaat, en je alleen als platform functioneert.

Diensten die niet geautomatiseert te leveren zijn, vallen niet onder het elektronische diensten regime.

Een lokale gids in "Verwegistan" hoeft dus geen BTW aan Nederland af te dragen, als deze een Nederlandse klant heeft.

En ook op de dienstverlening die jouw platform aan die buitenlandse gids verleent, zit dan geen Nederlandse BTW.

aangepast door Maxn
typo
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.