• 0

BBQ rubs, marinades en sauzen vanuit huis maken.

(aangepast)

Beste iedereen,

 

Ik heb het plan om vanuit huis eigen gemaakte BBQ Rubs (kruidenmixen) marinades en sauzen te gaan verkopen (uiteindelijk ook aanverwante non-food producten). Ik heb een aparte kamer tot mijn beschikking waarin ik dus een keuken zou kunnen bouwen en wat kasten voor opslag.

 

Nu heb ik me al flink verdiept in mijn concept, marketing strategie, financiering enz. enz. Het ondernemingsplan is dus zo goed als af. Ik loop echter nog enorm tegen regel en wetgeving aan.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; Hoe maak je een voedselveiligheid plan? Ik ben op de hoogte van de 7 basis principes van de HACCP maar dat lijkt niet alles te zijn wat er in een voedselveiligheid plan moet.

 

Als iemand hier antwoord op zou kunnen geven ben ik die gene enorm dankbaar. Ik heb nu ongeveer 3 dagen Google afgezocht en weet even niet meer waar ik nog antwoorden kan vinden.

 

Alvast bedankt!

 

 

aangepast door Gast
persoonsgegevens verwijderd
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allereerst welkom op Higherlevel! 



Om maar meteen met de deur in huis te vallen; Hoe maak je een voedselveiligheid plan? Ik ben op de hoogte van de 7 basis principes van de HACCP maar dat lijkt niet alles te zijn wat er in een voedselveiligheid plan moet.

Als iemand hier antwoord op zou kunnen geven ben ik die gene enorm dankbaar. Ik heb nu ongeveer 3 dagen Google afgezocht en weet even niet meer waar ik nog antwoorden kan vinden.

 

We hebben een heuse ketchupmaker  op Higherlevel. Als iemand jouw vraag kan beantwoorden is hij het wel. 

 

Helaas lukt het me niet om hem in dit bericht te taggen (is erg lastig met een spatie in de forumnaam kennelijk), dus ik zal hem een persoonlijk bericht sturen. 

Edit: done.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste iedereen,

 

Hartelijk dank voor de snelle en vele reacties! Dit forum werkt geweldig.

Ik ben heel erg benieuwd naar de reactie van de Ketchup maker morgen. Hopelijk kan ik dan weer verdere stappen in mijn toekomstige onderneming zetten.

 

Allen alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Een voedselveiligheidsplan klinkt ingewikkelder dan het is. Op basis van de 7 punten van HACCP breng je je productieproces in kaart en vervolgens kijk je waar er hygiënische gevaren in je productieproces zijn en  schrijf je op hoe je omgaat met die gevaren. Mijn productie ziet er zo uit: 

 

  1. ingrediënten (tomaten, paprika, ui) schoonmaken --> dan schrijf je dus op wat je doet en hoe je dat doet;
  2. productiestart (pannen gaan naar keuken) --> schrijf hier bijvoorbeeld op wat voor soort kookplaten je hebt, uit welk materiaal je werkblad en achterwand bestaat en hoe je dat schoonmaakt;
  3. flessen spoelen in een professionele vaatwasser --> beschrijf ook dit proces;
  4. schoonmaken bijkeuken en voorbereiden ruimte om af te vullen --> beschrijf hoe je de ruimte hygiënisch houdt;
  5. afvullen --> beschrijf hoe je dat doet;
  6. schoonmaken werkruimtes --> beschrijf hoe je dat doet.

Beschrijf ook welke allergenen er in je producten voorkomen en hoe je dat naar je afnemers communcieert. Je kunt het plan zelf schrijven maar je mag je ook werken volgens een Hygiënecode die jouw werkzaamheden het meest benaderd (ik gebruik lijsten van de horeca Hygiënecode, je kunt ze downloaden uit mijn Dropbox). Op de site van de NVWA vind je een overzicht.

 

Ik raad je ook aan om een (online) HACCP cursus te volgen. Daar komt alles in aan bod.

aangepast door De Ketchupmaker
grammaticaal foutje gecorrigeerd
Link naar reactie
  • 0

Beste Ketchup maker, 

 

Hartelijk dank voor uw reactie. Het klinkt inderdaad lastiger dan het daadwerkelijk is als ik dit zo van u lees. Echter roept het nog wel wat vragen bij mij op.

 

Moeten er in het voedselveiligheid plan ook stroomdiagrammen van het productie proces staan? Zo ja, welke informatie moet daar dan bij?

Is het plan compleet is ik de ingrediënten lijst, (evt) stroomdiagrammen en de 7 basis principes per CCP heb?

Heb ik nog steeds een voedselveiligheid plan nodig als ik de kruidenmixen bij een derde partij laat produceren en ze zelf alleen etiketteer?

 

Alvast bedankt weer voor de moeite!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Probeer ik je net uit te leggen dat het allemaal niet zo heel ingewikkeld is kom jij met de vraag of alles in stroomdiagrammen gegoten moet worden, als jij dat wilt dan mag dat. Voor je andere vragen: lees je eens in, de site van de NVWA is een goed startpunt, ook op de site van de KvK kun je info vinden.  En volg een HACCP cursus, daar leer je alles over wat moet/niet moet en mag/niet mag.

 

Als jij alleen etiketten plakt dan ben je geen voedselproducent. Dan ben je etikettenplakker maar als je die niet zelf geproduceerde mixen op de markt brengt ben je wel voor de consument aansprakelijk als er iets niet helemaal goed is gegaan. Ook over dat onderwerp kunr kun je op dit forum ook heel veel informatie vinden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.