• 0

Van ondernemer voor IB naar een paar uurtjes per maand factureren

(aangepast)

Goedendag,

Ik stel deze vraag voor mijn partner die momenteel als ondernemer voor de IB wordt gezien met zijn eenmanszaak.

Helaas is door de coronacrisis nagenoeg zijn volledige inkomen weggevallen en dit samen met de ontwikkelingen van de laatste jaren heeft hem doen besluiten zijn online business (online verkoop van maatwerk producten) per einde van dit jaar stop te zetten. Naast de inkomsten uit deze online business verricht hij op uurtje factuurtje basis maandelijks wat werkzaamheden bij een collega ondernemer. Dit zijn ondersteunende taken waar hij wel helemaal zelf de regie in heeft. Wanneer we het stappenplan Modelovereenkomst wet DBA volgen lijkt het erop dat er geen gezagsverhouding is (het werk voelt als vrijwilligerswerk, maar wel waar dan een vergoeding tegenover staat). Mijn partner heeft alle vrijheid in wat wel en niet te doen en wanneer te willen werken.

We houden de mogelijkheid open dat hij binnenkort wellicht weer parttime in loondienst gaat werken, maar dit hoeft niet perse. Kan hij op basis van uren factureren ondernemer blijven en is te verwachten dat dit dan enkel als ondernemer voor de omzetbelasting kan zijn en niet langer als ondernemer voor de IB (urencriterium wordt ook niet meer gehaald). Het gaat om een paar honderd Euro per maand te factureren, maar deze bedragen blijven onder het minimumloon.

aangepast door EWM
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
42 minuten geleden, EWM zei:

We houden de mogelijkheid open dat hij binnenkort wellicht weer parttime in loondienst gaat werken, maar dit hoeft niet perse. Kan hij op basis van uren factureren ondernemer blijven en is te verwachten dat dit dan enkel als ondernemer voor de omzetbelasting kan zijn en niet langer als ondernemer voor de IB (urencriterium wordt ook niet meer gehaald). Het gaat om een paar honderd Euro per maand te factureren, maar deze bedragen blijven onder het minimumloon.

Niemand kan in de toekomst kijken, dus laat het zoals het is ... ondernemer zijn voor de IB, met (bijkomende) inkomsten uit loondienst. Dat betekent 'gewoon' de administratie bijhouden en de btw-aangiftes blijven doen.

 

Mocht het, achteraf gezien, allemaal wat minder zijn, dan komt de zelfstandigenaftrek te vervallen ... niet meer, niets minder.

Voor 2021 geldt ... nieuwe ronde met nieuwe kansen. Misschien bevalt dat in loondienst zijn wel helemaal niet.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vergelijkbare situatie. Eenmanszaak met Winst uit Onderneming.

 

Zoals Cosara zegt: Met het urencriterium krijg je zelfstandige aftrek. Zonder krijg je deze aftrek niet.

Ik ben nu alweer een paar jaar full-time in loondienst, maar heb de eenmanszaak nog steeds. Kleine opdrachten, paar 1000,- per jaar omzet.

 

Ik ben wel netjes OB aangifte doen, ook Winst uit Onderneming, geen zelfstandige aftrek meer.

 

Ik vul ook nog steeds IB-aangifte in als ondernemer.

Box 1 bevat mijn Loon uit loondienst en mijn Winst uit Onderneming.

Het kan altijd weer veranderen.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, EWM zei:

We houden de mogelijkheid open dat hij binnenkort wellicht weer parttime in loondienst gaat werken, maar dit hoeft niet perse. Kan hij op basis van uren factureren ondernemer blijven en is te verwachten dat dit dan enkel als ondernemer voor de omzetbelasting kan zijn en niet langer als ondernemer voor de IB (urencriterium wordt ook niet meer gehaald). Het gaat om een paar honderd Euro per maand te factureren, maar deze bedragen blijven onder het minimumloon.

 

Onder het minimumloon per uur?

 

Verder is het misschien goed om te weten dat urencriterium en ondernemer voor de inkomstenbelasting los van elkaar staan. Ook als je niet aan het urencriterium voldoet kun je nog steeds IB-ondernemer zijn. Zoals Cosara al aangaf, het enige verschil is dan de zelfstandigenaftrek:

 

   IB-ondernemer en urencriterium: MKB-winstkorting en zelfstandigenaftrek

   IB-ondernemer en géén urencriterium: MKB-winstkorting

   geen IB-ondernemer: resultaat overige werkzaamheden

 

Als je overigens verwacht dat je nog maar een paar duizend euro per maand aan omzet maakt, kan het zijn dat je inderdaad geen ondernemer voor de inkomstenbelasting meer bent, maar je kunt mogelijk ook vrijstelling aanvragen voor de verplichtingen van het ondernemerschap voor de omzetbelasting (nieuwe kleine ondernemersregeling 2020). Dat scheelt ook btw aangiftes.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, prinsrachid zei:

Als je overigens verwacht dat je nog maar een paar duizend euro per maand aan omzet maakt, kan het zijn dat je inderdaad geen ondernemer voor de inkomstenbelasting meer bent, maar je kunt mogelijk ook vrijstelling aanvragen voor de verplichtingen van het ondernemerschap voor de omzetbelasting (nieuwe kleine ondernemersregeling 2020). Dat scheelt ook btw aangiftes.

Zit je wel voor drie jaar aan vast  ... of zolang de omzet per kalenderjaar niet boven de 20.000 euro (excl. btw) uitkomt.

Niet verstandig als je ook nog de nodige inkopen blijft doen, want je kan geen btw terugvragen van de Belastingdienst en geen btw over investeringen en zakelijke kosten aftrekken.

Met een minimale boekhouding is 4x per jaar een btw-aangifte doen het spreekwoordelijke fluitje van één cent.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, EWM zei:
18 uur geleden, prinsrachid zei:

Onder het minimumloon per uur?

Hier bedoelde ik mee dat de factuur voor die paar uren werk per maand niet eens het minimum maandloon zullen halen.

Maakt nog steeds niets uit.

Als je nu ondernemer voor de IB bent en wil blijven dan kan dat.

De status IB-ondernemer wordt je door de belastingdienst niet snel ontnomen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.