• 0

Eenmanszaak of VOF?

Goedemiddag,

 

Ik sta op het punt mijn eigen onderneming te starten in de beauty branche maar twijfel nog tussen de rechtsvorm. Het volgende is het geval:

 

De activiteiten gaan (voorlopig) plaatsvinden aan huis, in de woning/salon van mijn zus, waar zij als haarstylist zelf ook al enkele jaren activiteiten onderneemt. Ikzelf ga mij voornamelijk richten op het gezicht. In eerste instantie was het idee om voor mijzelf ook een eenmanszaak op te richten en met een eigen naam te gaan werken. Het punt is echter dat mijn zus al best wat klanten heeft en diezelfde klanten vaak ook geïnteresseerd zijn in de diensten die ik ga aanbieden, en vice versa. Bovendien heeft zij ook al een groter bereik op social media. Daarom ontstond het idee om 'onder 1 vlag' / met een nieuwe naam verder te gaan en op de  bestaande social media pagina's (en eventuele website) de diensten van ons allebei te gaan noemen.  Maar we komen er dus alleen niet helemaal uit qua rechtsvorm. Kunnen we simpelweg de naam van de social media pagina's aanpassen en afhankelijk van wat de klant wil, de diensten door eenmanszaak A dan wel eenmanszaak B laten leveren? Of mag dat juridisch niet en moeten we daarvoor een VOF opzetten? En profiteren we in dat laatste geval dan nog wel maximaal van de belastingvoordelen?

 

Wat is jullie advies?

 

Bij voorbaat hartelijk dank voor de reacties.

 

Met vriendelijke groet,

 

Manon

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het mag allebei en zal belastingtechnisch niet veel gevolgen hebben.

Ligt denk ik vooral aan de toekomstvisie. Willen jullie het samen uitbreiden of zit er een kans in dat je later alsnog allebei een ander pad bewandeld? Als jullie dit samen willen opbouwen is een VOF prima, waarbij je alles verdeeld. Wanneer je het liever gescheiden wilt houden zijn twee eenmanszaken, waarschijnlijk de beste keus.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.