• 0

Als ZZP'er bijverdienen met werk en toeslagen?

(aangepast)

Beste mensen,

 

Ik ben een jonge beginnende ondernemer en lees regelmatig op de fora van Higherlevel. Sinds de corona uitbraak ben ik mij steeds meer verdiepen in belastingen, accijns etc. voor mijn onderneming waardoor ik uiteindelijk mijn eigen boekhouden ook doe. Ik heb veel geleerd en blijf maar steeds meer leren want ik vind het nog leuk ook.

 

Ik zit met een vraag waar ik bij niemand terechtkwam. Zelf weet ik niet hoe ik dit het beste kan beschrijven. Bij de belastingdienst werd ik 3 keer doorverbonden en wisten ze mijn vraag ook maar niet zeker te kunnen beantwoorden. Op internet krijg ik ook alleen hele vage antwoorden te vinden zonder enkel bron.

 

Ik vroeg mij af wat als je als ZZP'er ernaast een full time baan hebt. Je maakt gebruik van de ondernemersaftrek posten (Zelfstandig aftrek, MKB aftrek, Startersaftrek). Na een brutowinst van €6000 uit onderneming dit jaar, kom ik uit op een belastbaar winst uit onderneming van € 0 (Na ondernemersaftrek).  Via mijn werkgever verdien ik naast mijn onderneming bijvoorbeeld 14.000 in datzelfde jaar. 

 

Betekent dit dat bij de berekening van toeslagen een toets inkomen wordt opgegeven van 14.000? Aangezien het belastbaar inkomen hierdoor verlaagd is van 20.000 naar 14.000 vanwege de ondernemersaftrek? De reden waarom ik dit wil weten is of het voor mij fiscaal beter is om te investeren in mijn bedrijf aangezien ik dan wel opeens recht kan hebben op toeslagen (Huurtoeslag en zorgtoeslag). 

 

Misschien omdat het zo verwarrend is vanwege de 3 begrippen Belastbaar inkomen, Verzamelinkomen en Toetsingsinkomen. Zover ik weet betekenen deze begrippen precies hetzelfde?

 

Alvast bedankt voor je hulp!

 

 

aangepast door Kevinbeek
Extra informatie en correctie
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover ik weet betekenen die begrippen inderdaad in de meeste gevallen hetzelfde.

 

En volgens mij heb je ook gelijk dat de ondernemersaftrek er inderdaad voor zorgt dat je inkomen uit de onderneming niet of nauwelijks meetelt. Ik geloof niet dat daar echt beleid achter zit, maar dat het meer het gevolg is van keuzes in de jaren 70 en 80.

 

Let trouwens op dat dit mogelijk alleen zo werkt in de startjaren waarin je de startersaftrek toepast, omdat het overwegend-criterium dan nog niet geldt. Je krijgt normaal gesproken alleen zelfstandigenaftrek als je meer dan de helft van je uren aan je onderneming besteedt (overwegend-criterium). Met een fulltime baan in loondienst, zal dat meestal lastig aannemelijk te maken zijn. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Bernard2 zei:

Jij besteed naast je fulltime baan minstens 1225 uur in je onderneming om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek? Dan heb je daar inderdaad recht op en terecht ook. 

 

Bedenk wel dat er ook nog de eis geldt dat je meer tijd aan je onderneming moet besteden dan aan andere werkzaamheden zoals die fulltime baan...

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Maxn zei:

 

Bedenk wel dat er ook nog de eis geldt dat je meer tijd aan je onderneming moet besteden dan aan andere werkzaamheden zoals die fulltime baan...

 

Nee hoor. Wat je buiten je onderneming doet maakt niks uit. Het gaat erom dat je die 1225 urencriterium haalt. Anders ging niemand meer ondernemen als het zo'n feest was ;)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, prinsrachid zei:

Voor zover ik weet betekenen die begrippen inderdaad in de meeste gevallen hetzelfde.

 

En volgens mij heb je ook gelijk dat de ondernemersaftrek er inderdaad voor zorgt dat je inkomen uit de onderneming niet of nauwelijks meetelt. Ik geloof niet dat daar echt beleid achter zit, maar dat het meer het gevolg is van keuzes in de jaren 70 en 80.

 

Let trouwens op dat dit mogelijk alleen zo werkt in de startjaren waarin je de startersaftrek toepast, omdat het overwegend-criterium dan nog niet geldt. Je krijgt normaal gesproken alleen zelfstandigenaftrek als je meer dan de helft van je uren aan je onderneming besteedt (overwegend-criterium). Met een fulltime baan in loondienst, zal dat meestal lastig aannemelijk te maken zijn. 

Bedankt voor je bericht. Ik denk dat ik het antwoord heb gevonden. Heel toevallig hebben ze op de website van kvk.nl gisteren 8 juni 2020 een artikel toegevoegd. Misschien dat mijn belletjes hun op het nadenken heeft gezet? 

 

Bron: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/top-5/5-belastingtips-die-je-niet-mag-missen/

 

5. Toeslagencheck

Een toeslag is een tegemoetkoming in de kosten die je in jouw situatie hebt. Er zijn toeslagen voor de huurkosten van je woning, zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvang. De hoogte van je toeslag wordt berekend aan de hand van het inkomen. Vermogen telt voor de eerste 3 toeslagen ook mee. Als je gebruik kunt maken van de ondernemersaftrek is je toetsingsinkomen lager. Je komt dan eerder in aanmerking voor een toeslag. Een toeslag over 2019 vraag je voor 1 september 2020 aan. Meer informatie en een proefberekening vind je op toeslagen.nl

 

Conclusie: De ondernemersaftrek kan je toetsingsinkomen verlagen :)

aangepast door Kevinbeek
Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Kevinbeek zei:
8 uur geleden, Maxn zei:

Bedenk wel dat er ook nog de eis geldt dat je meer tijd aan je onderneming moet besteden dan aan andere werkzaamheden zoals die fulltime baan...

Excuses, ik moet je even gelijk geven hierin.

Dat geldt dan weer niet als je een startende ondernemer bent.

 

Afhankelijk van de situatie ... beiden een beetje gelijk.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt de "toeslagencheck "opgezocht en bent tot de conclusie gekomen dat ondernemersaftrek je inkomen voor de toeslagen vermindert . Ben ik het helemaal mee eens . Om te beoordelen of je de ondernemersaftrek ook mag toepassen moet je beoordelen of je voor de belastingdienst ook als ondernemer aangemerkt wordt . Dit doen jullie door hoofdzakelijk naar het urencriterium te kijken . Dit is in principe niet juist . Eerst dien je te beoordelen of je wel ondernemer bent voor de inkomstenbelasting en als dit het geval is dien je te beoordelen of je ook aan het urencriterium voldoet . Hiermee kon de belastingtelefoon je niet verder helpen maar dezelfde belastingdienst heeft ook een z.g "ondernemerscheck" .  het webadres https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting

 

Door de check eerlijk in te vullen wordt waarschijnlijk je  vraag beantwoord , succes met ondernemen .

geantwoord door Hans Nientied 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.