• 0

Uitputting merkrecht

(aangepast)

Hallo Higherlevelers!

 

Sinds de coronacrisis zijn wij creatief aan het ondernemen met een lokale groente & fruit webshop. 

We zijn  nu enkele (merk) producten aan het toevoegen en vroeg mij af wat hier in kan en mag. Als concreet voorbeeld nemen we Doperwten.

Na Google en HL kwam ik tot de volgende conclusie, maar ik leg deze graag voor ter bevestiging.

 

- Ik mag een potje HAK Doperwten via legale methoden aangeschaft met marge doorverkopen.

- Ik mag dit product met zelf gemaakte foto op mijn webshop, met naam en merknaam noemen.

- Ik moet hierbij wel oppassen dat er niet de schijn wordt gewekt dat het mijn merk is. 

 

Als ik mij hier aan hou zou dit merkrecht-technisch geen problemen moeten opleveren. Of zijn er valkuilen die ik over het hoofd zie?

Bvd!

aangepast door Stanzig
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

mod comment Je kunt geen link in het bericht plaatsen vanwege de forumregels, maar je mag in je profiel links plaatsen naar je site en het is ook mogelijk om bij de accountinstellingen een link te verwerkingen in de handtekening die automatisch onder elk bericht komt te staan.

______

 

Je zit denk aan de voorzichtige kant maar dat is niet erg..

HAK heeft niet echt een exclusieve of selectieve distributie dus die gaan echt niet zo snel zeuren over hun producten op een site. Bijna elke supermarkt  groentenboer staan de potjes vaak, ik kom ze zelfs bij sommige benzinepompen tegen. Die hebben echt niet allemaal expliciete toestemming en daar loopt HAK ook niet zomaar binnen om bezwaar te maken tegen de verkoop.

 

Voor productfoto's geldt dat daar alleen rechtenop zit als ze voldoende onderscheidend zijn..een foto van een product tegen een neutrale achtergrond geniet niet snel bescherming. Vaak is het ook een secundair verdedigingsmeganisme van een merk, als (door wederverkoop) het merkrecht is uitgeput om dan auteursrecht te claimen op gebruikte foto's

Als je naar de website van HAK kijkt dan zie je daar (grofweg) twee soorten foto's. De foto's van prodcuten (de potjes doperwten enzo) en de banner of promotiefoto's met oa herman den blijker en tafels in een veld e.d. dat zijn wel foto's met creatieve bescherming die kan je niet zomaar overnemen. Ook het ook al teveel gaat lijken alsof jeHAK bent.

 

Ik denk dat als jij gewoon een webshop hebt met verse groenten ook HAK groenten dan denk ik niet dat er ook maar iemand in verwarring raakt en denken dat ze bij HAK kopen. Verwarring ontstaat als jij ook potgroenten gaat verkopen in dezelfde potten en dat dan onder het merk HAC groenten doet.

 

Kortom merkenrecht is soms tricky en soms ook niet.. HAK is zo algemeen verkrijgbaar dat het HAK niet zal lukken verkoop via jou site opeens te verbieden..

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Roel J zei:

Kortom merkenrecht is soms tricky en soms ook niet.. HAK is zo algemeen verkrijgbaar dat het HAK niet zal lukken verkoop via jou site opeens te verbieden...

 

Algemene verkrijgbaarheid is misschien het tegenovergestelde van selectieve of exclusieve distributie, die wel een beperkende werking hebben. Dan wordt namelijk een zogenaamde groepsvrijstelling verticale samenwerking mogelijk, waarmee wel voorwaarden gesteld kunnen worden aan wederverkopers. Die groepsvrijstelling is ooit ingesteld ter bescherming van luxe producten, maar dat wordt door advocaten voor merkleveranciers steeds verder uitgebreid opgerekt. 

 

Kan me niet voorstellen dat Hak daar een beroep op kan doen. :face-with-monocle:

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Algemene verkrijgbaarheid is misschien het tegenovergestelde van selectieve of exclusieve distributie, die wel een beperkende werking hebben. Dan wordt namelijk een zogenaamde groepsvrijstelling verticale samenwerking mogelijk, waarmee wel voorwaarden gesteld kunnen worden aan wederverkopers. Die groepsvrijstelling is ooit ingesteld ter bescherming van luxe producten, maar dat wordt door advocaten voor merkleveranciers steeds verder uitgebreid opgerekt. 

 

Kan me niet voorstellen dat Hak daar een beroep op kan doen. :face-with-monocle:

 

Interessant. Ik wilde inderdaad net nog aanhalen dat HAK dan misschien wel heel algemeen verkrijgbaar is en hoe dat zit met exclusievere merken.

 

Voorbeeld: Sligro houdt er nog wel een aantal 'exclusieve' merken op na, echter is het mij niet duidelijk waar de grens ligt als ik er dezelfde handelswijze op toepas. Een snelle Google van één van een exclusieve olijfolie die zij verkopen staat namelijk ook op Bol.. samen met nog 145 artikelen uit het assortiment :thinking-face:. Dat het er staat, betekent natuurlijk niet dat het mag..

Link naar reactie
  • 0

Bespreek het met de groothandel waar jij inkoopt. Er is ook in levensmiddelen een levendige handel in stocklots, restpartijen uit andere landen en overschotten van bijvoorbeeld cruiseships of hotels. Daar bestaan Xenos en Action al jaren van. Is volstrekt legaal. Groepsvrijstelling kom je bij levensmiddelen niet zo vaak tegen. Wel in cosmetica.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Stanzig,

 

welkom terug op ondernemersforum Higherlevel. Waarom bel je niet gewoon met HAK of HAK Fresh of een concurrerend merk?

 

Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je niet in zou kunnen kopen of waarom je je niet zou laten informeren over (aanvullend) assortiment.

 

Een andere discussie is waarom je in deze richting denkt en bijvoorbeeld niet naar voorgesneden groente & fruit assortiment neigt.


Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

 

In ieder geval dank iedereen voor het meedenken! 

 

1 uur terug, Highio zei:

Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom je niet in zou kunnen kopen of waarom je je niet zou laten informeren over (aanvullend) assortiment.

Een andere discussie is waarom je in deze richting denkt en bijvoorbeeld niet naar voorgesneden groente & fruit assortiment neigt.

 

Ik heb HAK nu als concreet voorbeeld genomen, maar het is best een aantal verschillende producten waar we oog op hebben, bekende en onbekende. Niet allen groente en fruit gerelateerd. Voor mijn aantallen zal ik ook beter bij een groothandel terechtkunnen. Voorgesneden komt hier overigens ook in voor, maar dergelijk product kan ik al via mijn AGF leverancier (merkloos :face-with-tongue:) verkrijgen. 

 

2 uur geleden, TwaBla zei:

Groepsvrijstelling kom je bij levensmiddelen niet zo vaak tegen. Wel in cosmetica.

 

Ik ga inderdaad even contact opnemen met de betreffende groothandel. Dank!

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Roel J zei:

Als je naar de website van HAK kijkt dan zie je daar (grofweg) twee soorten foto's. De foto's van producten (de potjes doperwten en zo) en de banner of promotiefoto's met o.a. Herman den Blijker en tafels in een veld e.d. dat zijn wel foto's met creatieve bescherming die kan je niet zomaar overnemen. Ook het ook al teveel gaat lijken alsof je HAK bent.

 

Ik denk overigens dat als je een HAK belt en ze aangeeft dat jij hun producten wil verkopen, ze jou over het algemeen maar al te graag hun productfoto's laten gebruiken, zelfs die in een veld met een bekende chefkok.

 

15 uur geleden, Stanzig zei:

Voorbeeld: Sligro houdt er nog wel een aantal 'exclusieve' merken op na, echter is het mij niet duidelijk waar de grens ligt als ik er dezelfde handelswijze op toepas. Een snelle Google van één van een exclusieve olijfolie die zij verkopen staat namelijk ook op Bol.. samen met nog 145 artikelen uit het assortiment :thinking-face:. Dat het er staat, betekent natuurlijk niet dat het mag..

 

Als ik het goed begrepen heb, maar dit zou je moeten uitzoeken, is het zo dat de merkhouder van exclusieve producten niet tussen leveranciers mag discrimineren. Als Klaasje het product in de winkel mag verkopen, dan mag Pietje dat ook. De merkhouder kan wel zeggen: niet op de markt, niet via een webshop, dat soort dingen.

 

Wat je hier vaak ziet voorbijkomen, is dat houders van exclusieve merken zich aan pesterijtjes bezondigen. Dan gooien ze het inderdaad over de boeg van het auteursrecht, of ze snijden gewoon leveringen aan jou af. Dan mag jij naar de rechter of de NMA om dat recht te zetten, maar in de tussentijd krijgen zij hun zin.

 

Een andere mogelijke valkuil is als jij alleen maar groenten van HAK verkoopt, bijvoorbeeld onder de naam HAK-gigant. Dan moet je opeens veel beter uitkijken dat jij niet de indruk wekt HAK te zijn. Een variant die je sinds een jaar of 10 veel ziet, is dat een winkel weliswaar 10 verschillende merken verkoopt, maar daar allemaal aparte landingspagina's voor creëert, zodat je niet snel de indruk hebt bij een verkoper van meerdere merken te zijn.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Branko Collin zei:

 

Als ik het goed begrepen heb, maar dit zou je moeten uitzoeken, is het zo dat de merkhouder van exclusieve producten niet tussen leveranciers mag discrimineren. Als Klaasje het product in de winkel mag verkopen, dan mag Pietje dat ook. De merkhouder kan wel zeggen: niet op de markt, niet via een webshop, dat soort dingen.

 

Dit begreep ik ook zo. De meeste producten worden ook via online-verkoopkanalen aangeboden. Voor diegene die ik exclusief in de winkel zie zal ik even contact opnemen met de betreffende distributeur. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.