• 0

Bedrijf dat klanten zoekt voor je, bestaat zoiets?

Beste lezers,

 

Misschien een hele duffe vraag (sorry!), ik ben 13 jaar lang zelf ondernemer geweest voordat ik hiermee stopte. Nu jaren laten wil ik het toch weer graag oppakken, echter net als veel andere ondernemers, zie je door de bomen het bos niet meer.

 

In elke straat zijn wel 10 bedrijven die websites ontwikkelen, op elke hoek zit een student die een platform van 25k voor 1.000 euro aan elkaar plakt en zo voort.

 

Mijn vraag is heel kort en simpel: we hebben recruiters die "personeel" zoeken voor bedrijven, maar bestaat er ook zoiets als een bedrijf (of een persoon) welke klanten gaat zoeken voor een bedrijf? Ik zou dus heel graag weer mijn onderneming willen starten, maar het is lastig om een jaar lang vrij te nemen en dagelijks te netwerken. Dit is (voor mij in elk geval) gewoon niet realistisch en haalbaar.

Ik zou dus op korte termijn (binnen enkele maanden) een bedrijf moeten hebben dat wilt toezeggen tot minimaal één jaar werk voor mij (of eventueel 2 programmeurs met in de loop der tijd meer programmeurs). Ik heb in mijn omgeving een aantal keer mensen meegemaakt die dit geluk gehad hebben, echter is het lastig om dit zelf te vinden ;)

 

Ik hoop dat jullie mijn punt een beetje begrijpen en ik ben benieuwd of jullie mij kunnen vertellen of er bedrijven / personen zijn die klanten zoeken voor een startend bedrijf. Mijn ideale klanten zijn start-ups en kleine bedrijven. Waar ik (wij) ons voornamelijk in onderscheiden is dat wij deze klanten aan de hand willen nemen (voor het digitale gedeelte) en naar de "next level" willen helpen. Wanneer zij dit niveau bereiken kunnen zij weer een nieuwe partij zoeken. Denk hierbij een een bol.com bijvoorbeeld die waarschijnlijk een halve server park heeft ;)

Ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen.


Met vriendelijke groet,

Angelo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, angelo1985 zei:

Ik zou dus heel graag weer mijn onderneming willen starten, maar het is lastig om een jaar lang vrij te nemen en dagelijks te netwerken. Dit is (voor mij in elk geval) gewoon niet realistisch en haalbaar.

 

Soms moet je durven vast stellen dat je niet geschikt bent voor het ondernemerschap. Niemand vraagt van jou dat je een jaar lang vrij neemt om dagelijks te netwerken, maar je ziet er blijkbaar zo tegen op dat het aanvoelt als een enorme belasting.

 

Ik denk dat de meeste ondernemers met plezier een paar uur per week besteden aan activiteiten die je als netwerken kan omschrijven. Gewoon naar meetings waar iets verteld, een drankje gedronken en nieuw contact gemaakt wordt. Ik zou zelfs stellen dat zoiets zeker voor een overtuigde grotbewoner aan te raden is - daar reken ik mezelf ook onder. Een paar uur per maand de deur uit voor zaken waar je serieus in geïnteresseerd bent, maar dan niet stil in een hoekje gaan zitten. Begin eens een praatje met die andere drentelaar. Ik deed dat op een bijeenkomst in Brussel, en toen de presentatie begon bleek hij net die ene nieuwe deskundige die door de branchevereniging aan de wereld voorgesteld werd. Had ik z'n visitekaartje al!

 

Je praat over IK en WE, dus er zijn al medeplichtigen. Kun je onderling taken verdelen.

 

Je noemt startups. Dat is geen kansrijke doelgroep, want die hebben doorgaans niet zoveel centjes. Gebruik je ervaring en vakkennis om kansrijke (nieuwe) niches te verkennen en maak jezelf zichtbaar in die domeinen. Denk bij aan de installatie van nieuwe collaboration platforms (Facebook Workplace, Microsoft Teams, Slack, Trello, Webex) en de koppeling aan bestaande bedrijfssystemen bij het MKB.

 

Hey, ondernemen is fun! :upside-down-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor jullie reacties! ik heb mijn LinkedIn profiel aangepast, goede tip!

 

Betreft het netwerken, ik ben het helemaal met je eens. Ik heb 13 jaar lang een eigen bedrijf gehad (ZZP met soms freelancers en stagelopers) voordat ik voor een baas ging werken. Ik weet dus hoe het "eigenlijk" werkt, echter ligt het "netwerken" mij niet zo zeer. Heb het toen inderdaad regelmatig gedaan maar ik wil dit traject niet nogmaals volgens. Ik wil liever lekker mijn ding doen en programmeren, vandaar dat ik ook op zoek ben naar een compagnon die dat gedeelte voor mij kan doen terwijl ik me meer focus op het programmeren en in de toekomst begeleiden van nieuwe programmeurs.

 

Daarnaast weet ik ook dat er (geen idee of het de juiste benaming is) recruiters die "klanten zoeken" voor jou, echter weet ik dus niet of er ook bedrijven zijn die je specifiek hiervoor kunt benaderen vandaar mijn vraag ;)

Link naar reactie
  • 0
Op 9-6-2020 om 17:15, angelo1985 zei:

maar bestaat er ook zoiets als een bedrijf (of een persoon) welke klanten gaat zoeken voor een bedrijf? Ik zou dus heel graag weer mijn onderneming willen starten, maar het is lastig om een jaar lang vrij te nemen en dagelijks te netwerken. Dit is (voor mij in elk geval) gewoon niet realistisch en haalbaar.


Ik zou dus op korte termijn (binnen enkele maanden) een bedrijf moeten hebben dat wilt toezeggen tot minimaal één jaar werk voor mij (of eventueel 2 programmeurs met in de loop der tijd meer programmeurs). Ik heb in mijn omgeving een aantal keer mensen meegemaakt die dit geluk gehad hebben, echter is het lastig om dit zelf te vinden ;)

 

Als ik het goed begrijp zoek je iemand die klanten voor je vind. Handel je verder wel alles zelf af, zoals klantcontact, administratie en overige zaken? Dan zijn er zat mogelijkheden, zoals Leadgenerators, misschien zelfs affiliate marketing en ook Google Ads is zeer goed in het vinden van klanten.

 

Denk ook dat er best een marketing bureau is die klanten wilt werven op basis van een fee. Je zal alleen al het andere werk zelf moeten doen. Als je dit ook niet wilt doen is voor een baas werken echt de enige optie vrees ik.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
Op 10-6-2020 om 16:00, angelo1985 zei:

Daarnaast weet ik ook dat er (geen idee of het de juiste benaming is) recruiters die "klanten zoeken" voor jou, echter weet ik dus niet of er ook bedrijven zijn die je specifiek hiervoor kunt benaderen vandaar mijn vraag ;)

 

Die bestaan zeker: lead generators. 

 

Als je bijvoorbeeld websites ontwikkeld als dienst kun je offerte aanvragen via dergelijke bedrijven ontvangen, maar in mijn ervaring zijn die extreem kostbaar. Meestal wordt een lead doorgezet naar een stuk of 5 aanbieders die ieder een offerte aan de aanvrager mogen doen. Vaak is tenminste 1 van de partijen een nogal goedkope bouwer die zich er van af maakt met een wordpress site en een beetje customization. Gezien de kosten per lead in de tientallen euro's lopen is het lastig deze rendabel te gebruiken als je een kwaliteitsproduct levert: Als een klant 5 offertes ontvangt voor wat in zijn ogen exacte hetzelfde werk is, dan wint de prijsvechter die klant wel. 

 

Of dat een probleem is hangt natuurlijk wel een beetje af van of je zelf een prijsvechter bent: Zo ja, is het wellicht aantrekkelijk gezien de lead generators 100% inzetten op marking via SEA en SEO, dat is hun core business. 

 

Overigens is de kwaliteit die uiteindelijk geleverd wordt tamelijk bedroevend. 

 

Het is een beetje het idee als een sleutelmaker googelen als je met een dichte deur zit: de topresultaten zijn meestal SEA firma's, en het probleem is dat het vervangen van een slot je daar uiteindelijk 1000 euro kost ipv 150. Die topposities zijn niet gratis! (tip: google even slotenmaker en klik op de top 3, zal ze leren!)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor Bob de webbouwer nooit met lead generators gewerkt, maar voor mijn dj business wel.

Daar liep ik tegen hetzelfde probleem aan als wat Ben beschrijft; vrij prijzig, veel aanvragen en relatief weinig aanvragen die door gaan. Op zich leverde het wel meer omzet op dan wat het kostte, maar het aantal leads dat na het ontvangen van de offerte nooit meer iets van zich liet horen was ook behoorlijk. Nu kreeg ik wel altijd het telefoonnummer van zo'n lead dus ik kon 'm wel nabellen, maar dan kreeg ik inderdaad meestal te horen dat ze voor iemand gekozen hebben die veel goedkoper was.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Het kost niet alleen geld, maar ook veel tijd:

 

Je weet dat die potentiele klant 3 (of misschien wel 5) offertes zal ontvangen. Offertes schrijven is redelijk tijdrovend als het iets specifieks is - en je weet gewoon dat je statistisch gezien de meeste voor niets aan het schrijven bent. Voor websites is dat tamelijk ondoenlijk, zeker als ze normaliter voor de goedkoopste gaan.

 

Overigens kan ik me voorstellen dat het in bepaalde branches best effectief is. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hi Angelo,

Zelf ben ik ook een ondernemer en ik herken dit probleem. Het lijkt misschien een hele lang weg maar vaak is de weg korter dan dat ik dacht. De personen die jij zoekt doen de sales. Aka marketing mensen. Die zullen dan voor jou op internet gaan speuren naar opdrachten. Nu heb ik een achtergrond in allerlei software en wellicht kan deze tip jou goed op weg helpen. Maar, vergeet niet. Geef het een jaar a twee jaar voordat je er van zal kunnen leven.

Ik weet niet wat je budget is om gelijk iemand in dienst te nemen, maar ik zou adviseren om gewoon zelf eens te beginnen. Er zijn veel platformen zoals YoungCreators of Jellow waarbij je allerlei opdrachten kunt vinden. Voorheen heb ik dit ook gedaan en om deze twee platformen heen ging ik op Linkedin zoeken op #. Dan vind je heel veel opdracht. Omzelf goed te kunnen verkopen zal je misschien de eerste 2/3 opdrachten voor een laagprijsje moeten doen. Zodra je die twee drie opdrachten heb gedaan heb je bewijs naar andere mensen dat je je dienst kan waarmaken. + De 2/3 mensen die jij tevreden heb gesteld kunnen het weer door vertellen. Mond op mond reclame is de beste reclame die je kunt hebben.


Daarbij wil ik je op attenderen dat als je opzoek gaat naar opdrachten, dat je iedereen persoonlijk benaderd. Maar, opgevoment heb je 10/20 mensen persoonlijk benaderd en weet je niet meer wie wie is. Daarvoor heb ik destijds CRM software aangeschaft.

Dan is het een kwestie van doorzetten en nooit blijven opgeven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet,

John

 

 

aangepast door Roel J
zelfpromotie incl link naar eigen site verwijderd
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.