Jump to content
Sietse de vries
Verberg

Juridisch advies gevraagd - niet betalende klant

Hallo,

Ik heb samen met mijn compagnon een start-up waarmee wij trainingen verzorgen.

Een tijdje terug zijn wij op klantgesprek geweest (naar aanleiding van een lead die wij hebben gekregen van een externe partij) bij een iemand die interesse had in onze training. Aan het eind van het gesprek was er wederzijds enthousiasme en zijn wij aan het werk gegaan.

 

Voor de training hebben wij een offerte opgesteld met 2 data. achter beide data staat het bedrag vermeld wat deze trainingen zouden moeten kosten.

De klant had hier onduidelijkheden over en 'schrok van de prijs'.  Dit hebben wij voorgelegd aan de externe partij van wie wij de lead hadden gekregen.

Deze persoon heeft vervolgens gebeld met de klant om de onduidelijkheden te verhelderen en alsnog een akkoord te krijgen op de offerte.

Dit is na een gesprek tussen de 2 verhelderd en er is een mondeling akkoord gegeven op de prijs, bij degene die met de lead kwam en in een telefoon gesprek met ons.

 

Vervolgens hebben wij een e-mail verstuurd naar de klant met daarin de vraag of het kon doorgaan zoals gepland.

Hier hebben wij antwoord op ontvangen dat 1 van de data kwam te vervallen en de ander wel doorging.

 

Vervolgens hebben wij alles opgezet en de training uitgevoerd.

Na de training hebben wij de factuur opgestuurd die niet afwijkt van de offerte behalve het feit dat 'datum 1' incl. prijs hier niet op staat aangezien die kwam te vervallen.

 

Nu ontvangen wij een e-mail waarin de klant aangeeft dat hij het niet eens is met de prijs en dat hij hier nooit akkoord op heeft gegeven.

 

Mijn vraag hier is, hoe sterk is onze zaak?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Beste Sietse, allereerst welkom op Higherlevel!

 

44 minuten geleden, Sietse de vries zei:

Mijn vraag hier is, hoe sterk is onze zaak?

 

Uitgaande van wat jij schrijft sterk, want je hebt schriftelijk bewijs dat de klant heeft ingestemd met de datum en je hebt vervolgens geleverd en gefactureerd conform de offerte

 

Ik zou in dit geval de externe partij nog een keer benaderen om het kennelijke misverstand uit de wereld te helpen;

 

En in het vervolg altijd offerte én  van toepassing zijnde voorwaarden schriftelijk uitbrengen, verzoeken om een schriftelijke opdrachtbevestiging en bij toch mondeling gegeven akkoord deze altijd zelf per omgaande per mail bevestigen. 


Specialist arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid voor ondernemers & zelfstandig partner bij  B2Bsure

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact

 

Wachten met je AOV tot de verplichte verzekering in 2024? Niet erg verstandig!  lees hier waarom

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur terug, Sietse de vries zei:

Vervolgens hebben wij een e-mail verstuurd naar de klant met daarin de vraag of het kon doorgaan zoals gepland.

Hier hebben wij antwoord op ontvangen dat 1 van de data kwam te vervallen en de ander wel doorging.

Heb je in die mail ook verwezen naar de offerte en de prijs?


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
1 uur geleden, Sietse de vries zei:

Nu ontvangen wij een e-mail waarin de klant aangeeft dat hij het niet eens is met de prijs en dat hij hier nooit akkoord op heeft gegeven.

De klant is wel akkoord gegaan met de dienstverlening en deze inmiddels ook afgenomen.

Als de klant niet specifiek akkoord is gegaan met een prijs, maar wel de dienst heeft afgenomen, dat kan je bijna vragen wat je wilt. 

 

1 uur geleden, Sietse de vries zei:

Mijn vraag hier is, hoe sterk is onze zaak?

Mijn inziens, sterk. Er is immers de nodige correspondentie en mondeling overleg aan voorafgegaan, dus het gefactureerde bedrag komt niet zomaar uit de lucht vallen.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Zo op het eerste gezicht lijkt het afdoende. Er is een aanbod gedaan voor 2 trainingen, inclusief prijs per training. Er komt een reactie terug: doe maar 1 training.

Als voor deze training nu de prijs per training gerekend wordt, lijkt mij daar weinig mis mee. (dus de helft van de oorspronkelijke offerte).

Wat had de klant dan verwacht? Misschien daar ook nog navraag naar doen? (eventueel telefonisch)

Ook de term: zoals gepland. Bij de planning zit logischerwijze ook het aanbod van de prijs.

 

Vervelende situatie: werken en niet betaald worden.

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 93 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept