• 0

Btw aangifte Q1, facturen Q1 niet opgeven/verstuurd naar klant

(aangepast)

Beste Highlevel-ers,

 

Hopelijk is dit nog goed recht te zetten bij de Belastingdienst, ik vrees dat ik een probleem hiermee ga krijgen. Graag hoor ik wat ik het beste kan doen, en dat er (hopelijk) niet zo veel aan de hand is.

 

De situatie in het kort: januari, februari, maart en april voor de klant gewerkt. Hiervan is nog geen factuur van gestuurd, aangezien er een discussie ontstond rondom de afspraken. De btw aangifte voor Q1 al verstuurd, bedragen zijn al ontvangen. Echter zijn de afspraken nu pas helder en wil ik gaan factureren, maar gaat dit wel goed met de omzetbelasting, aangezien Q1 al is gepasseerd? 

 

Erg onoplettend natuurlijk, zeker mijn les mee geleerd. Hoop dat het nog goed recht te zetten is! Ben benieuwd naar jullie adviezen. Misschien handig om i.p.v. alle maanden los te factureren, het bedrag in een keer te factureren?

aangepast door Onzepartners
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je verhaal komt niet overeen met je onderwerp. Heb je de facturen al gemaakt in Q1, of heb je nog helemaal geen facturen gemaakt.

 

Indien je nog niet gefactureerd hebt, dan zou ik gewoon in juni factureren en de factuur dus meenemen in Q2 (omzet en BTW). Het kan best eens voorkomen dat een factuur wat later verstuurd wordt. Er staat wel een 'regel' over 'de 15e dag na de maand' maar ik denk dat dat nooit echt gecontroleerd of gehandhaafd wordt.

 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Rik · zei:

Je verhaal komt niet overeen met je onderwerp. Heb je de facturen al gemaakt in Q1, of heb je nog helemaal geen facturen gemaakt.

 

Indien je nog niet gefactureerd hebt, dan zou ik gewoon in juni factureren en de factuur dus meenemen in Q2 (omzet en BTW). Het kan best eens voorkomen dat een factuur wat later verstuurd wordt. Er staat wel een 'regel' over 'de 15e dag na de maand' maar ik denk dat dat nooit echt gecontroleerd of gehandhaafd wordt.

 

 Hoi Rik, nee er zijn in Q1 nog geen facturen gemaakt. Het gaat in totaal om 4 facturen, is het verstandig om alle 4 maanden in 1x te factureren, of 4x los in juni?

 

Thanks voor je antwoord!

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het gewoon op 1 factuur zetten. Indien ze graag de individuele maanden willen zien zou je die wel op individuele regels kunnen laten zien.

 

Ik ga er verder vanuit dat de omzet van januari, februari, maart en april als getal op zich voor jou niet zo van belang is. Want nu valt die omzet in juni.

 

Als dat wel van belang is zou je natuurlijk de facturen in de desbetreffende maanden kunnen maken. Als het totaal btw bedrag onder de €1000 is dan kun je die nog steeds gewoon met de Q2 aangifte meenemen. Zit het erboven dan zou er een suppletie gedaan moeten worden.

 

Link naar reactie
  • 1

Je zegt dat je wel betalingen ontvangen hebt, wanneer zijn die ontvangen en waarom is er al wel betaald als er nog geen afspraken zijn.

 

Ik vind dat Rik zich er wel een beetje gemakkelijk vanaf maakt met de opmerking dat er wel een regel is over de 15e maar dat die niet gehandhaaft wordt. Het feit dat er weinig controles plaatsvinden wil niet zeggen dat er gehandhaafd wordt als er wel een controle is. Dus dat blijft een risico.

Als de  betalingen ook al in 1e kwartaal zijn ontvangen is dat had daar ook btw over moeten worden afgedragen, of er nu al een factuur was verstrekt of niet..

 

De enige manier om dit recht te zetten is alsnog (suppletie)aangeven.

Als het vergeten btw bedrag niet hoger is dan 1000 euro dan mag je het meenemen op de aangifte van Q2.

Als het bedrag aan btw (ruim) boven de 1000 euro ligt dan moet je dat doen via een suppletieaangifte. Dat de factuurdatums in Q2 ligt is niet relevant..

Onder normale omstandigheden is de factuurdatum leidend, maar als (nog) geen facturen zijn uitgereikt ben je alsnog verplicht toch de afdracht in het juiste tijdvak aan te geven.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
7 minuten geleden, Roel J zei:

Het feit dat er weinig controles plaatsvinden wil niet zeggen dat er gehandhaafd wordt als er wel een controle is. Dus dat blijft een risico.

Ok, En ben je dan verplicht om facturen te gaan antidateren indien je hierover nog geen prijsafspraken hebt gemaakt?

Antidateren lijkt mij ook tegen de regels te zijn (lijkt mij zelfs  valsheid in geschrifte).

Welke regel weegt dan het zwaarst?

 

Antidateren mag niet dus je moet de factuur nu wel opmaken met als factuurdatum vandaag. Toch?

En BTW aangifte volgt factuurdatum (even de vooruitbetaling buiten beschouwing gelaten).

 

Wel is het inderdaad zo dat over de vooruitbetalingen btw betaald had moeten worden (dus zonder opgemaakte facturen). Daar had ik inderdaad even overheen gelezen.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Jij komt met antidateren maar dat is helemaal niet aan de orde,  dit is wat ik heb gezegd.

 

10 minuten geleden, Roel J zei:

Onder normale omstandigheden is de factuurdatum leidend, maar als (nog) geen facturen zijn uitgereikt ben je alsnog verplicht toch de afdracht in het juiste tijdvak aan te geven.

 

Het is niet toegestaan en niet nodig om te antidateren, je dateert gewoon in juni, maar op grond van de wet op de omzetbelasting ben je nog steeds verplicht om over het tijdvak aangifte te doen. Daarom is de suppletie aangifte uitgevonden om dat te regelen.

Anders gesteld normaal is de factuurdatum leidend maar die is zeker niet heilig.. je mag, nee moet, fouten rechtzetten in het juiste tijdvak ongeacht de feitelijke factuurdatum.

en alleen als de correctie kleiner is dan 1000 euro btw, dan hoef je geen aparte suppletieaangifte te doen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Roel J zei:

Je zegt dat je wel betalingen ontvangen hebt, wanneer zijn die ontvangen en waarom is er al wel betaald als er nog geen afspraken zijn.

 

Ik vind dat Rik zich er wel een beetje gemakkelijk vanaf maakt met de opmerking dat er wel een regel is over de 15e maar dat die niet gehandhaaft wordt. Het feit dat er weinig controles plaatsvinden wil niet zeggen dat er gehandhaafd wordt als er wel een controle is. Dus dat blijft een risico.

Als de  betalingen ook al in 1e kwartaal zijn ontvangen is dat had daar ook btw over moeten worden afgedragen, of er nu al een factuur was verstrekt of niet..

 

De enige manier om dit recht te zetten is alsnog (suppletie)aangeven.

Als het vergeten btw bedrag niet hoger is dan 1000 euro dan mag je het meenemen op de aangifte van Q2.

Als het bedrag aan btw (ruim) boven de 1000 euro ligt dan moet je dat doen via een suppletieaangifte. Dat de factuurdatums in Q2 ligt is niet relevant..

Onder normale omstandigheden is de factuurdatum leidend, maar als (nog) geen facturen zijn uitgereikt ben je alsnog verplicht toch de afdracht in het juiste tijdvak aan te geven.

 

 

Hoi Roel, er hebben nog geen betalingen plaats gevonden. Het bedrag is hoger dan 1K, wordt dus een suppletieaangifte. Bijvoorbeeld, ik werk de hele maand januari, kan ik de factuur dan de volgende maand, vóór de 15de dateren? Of kan ik het beste 31 januari aanhouden als factuurdatum over januari?

aangepast door Onzepartners
Link naar reactie
  • 0

Ah, ok je schreef dat de bedragen ontvangen zijn, maar dit is dan vermoedelijk de voorbelasting die je terug hebt gekregen over het eerste kwartaal aangifte.

 

Als je een suppletieaangifte doet kun je ook een verzuimboete krijgen, je kunt hier lezen wanneer je een boete krijgt

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/te_weinig_btw_aangegeven

 

Er staan ook voorwaarden wanneer je geen verzuim boete krijgt, maar ik vermoed dat jij niet aan het tweede criterium kan voldoen. (correctie bedraagt niet meer dan 10% van de al betaalde btw).

 

Overigens is het wel zo volledig te melden dat het bij uitzondering zo kan zijn dat je pas achteraf hoeft te factureren maar omdat je zelf al aangeeft dat je niet maandelijks hebt gefactureerd omdat er onduidelijkheid was over afspraken lijkt er geen sprake van een overeenkomst waarbij het gebruikelijk is pas na afronding te factureren.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

My bad, had ik iets duidelijker moet zijn. Het betreft idd voorbelasting. 

 

Ik zal morgen wel even bellen met de Belastingdienst.

 

Het volgende is mij nog niet helemaal echt duidelijk; " U krijgt geen verzuimboete als u een vrijwillige verbetering hebt gedaan en 1 of beide van de volgende voorwaarden gelden". Het btw bedrag ligt onder de 10K, ik ben benieuwd of dit voldoende is om geen verzuimboete te ontvangen.

aangepast door Onzepartners
Link naar reactie
  • 0

ow, wacht ik dacht dat je aan beide voorwaarden moest voldoen, in de snelheid niet goed (genoeg) gelezen.

Dan lijkt het er toch sterk op dat je geen verzuimboete zult krijgen.

 

Ik zat ook al in mijn geheugen te graven, ik kan mij geen situatie herinneren waarbij een boete werd opgelegd na zo'n vrijwillige verbetering a.k.a. suppletie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu er dus geen sprake is van vooruit ontvangen bedragen, en geen facturen zijn gemaakt omdat er nog geen overeenkomst was over de te berekenen bedragen, is het dan niet zo dat er gewoon in juni gefactureerd kan worden en gewoon de BTW in Q2 afgedragen kan worden?

 

Of moet over gedaan werk ook BTW betaald worden, zonder factuur en zelfs zonder dat je weet over wat voor bedrag het gaat?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 minuten geleden, Rik · zei:

Nu er dus geen sprake is van vooruit ontvangen bedragen, en geen facturen zijn gemaakt omdat er nog geen overeenkomst was over de te berekenen bedragen, is het dan niet zo dat er gewoon in juni gefactureerd kan worden en gewoon de BTW in Q2 afgedragen kan worden?

 

Of moet over gedaan werk ook BTW betaald worden, zonder factuur en zelfs zonder dat je weet over wat voor bedrag het gaat?

 

Denk dat ik een suppletieaangifte moet gaan doen voor Q1. Het bedrag wat ik moet betalen komt boven de 1K uit.

 

Het zou natuurlijk makkelijker zijn om alle bedragen in 1x te facturen richting de klant, helaas is dat denk ik geen optie ivm de 1K en levertijd. Afgesproken was wel dat er in elke maand gewerkt zou worden. Lijkt dus richting een suppletieaangifte te gaan. Better safe than sorry!

aangepast door Onzepartners
Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Rik · zei:

omdat er nog geen overeenkomst was

 

Er was wel een overeenkomst, een mondelinge, dat er nog gesteggeld wordt over de laatste euro uurtarief of wel / geen reiskosten wil niet zeggen dat er geen overeenkomst was.. de afspraken of exacte voorwaarden stonden nog niet  vast, dat is alles...

 

Zakelijk gezien is het uitermate onverstandig zo lang te wachten daarmee, en de belastingdienst heeft er al helemaal geen boodschap  aan.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Roel J zei:

 

Er was wel een overeenkomst, een mondelinge, dat er nog gesteggeld wordt over de laatste euro uurtarief of wel / geen reiskosten wil niet zeggen dat er geen overeenkomst was.. de afspraken of exacte voorwaarden stonden nog niet  vast, dat is alles...

 

Zakelijk gezien is het uitermate onverstandig zo lang te wachten daarmee, en de belastingdienst heeft er al helemaal geen boodschap  aan.

 

Ok, stel nou het volgende. Factuur van januari vóór 15 februari, factuur februari vóór 15 maart etc. Wordt dus een suppletieaangifte. Kan de klant hiermee problemen krijgen, als ik facturen verstuurd met 1 februari (factuur januari) als leverdatum/ factuurdatum? Wanneer de facturen betaald zijn, is het handig om dan pas de suppletieaangifte te doen? Het gaat mij vooral om dat de klant hierdoor geen problemen krijgt met de lever/factuurdatum in Q1, wanneer zij Q1 al hebben afgesloten.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
33 minuten geleden, achmet nouzali zei:

Kan de klant hiermee problemen krijgen, als ik facturen verstuurd met 1 februari (factuur januari) als leverdatum/ factuurdatum?

Nee, jij moet de facturen niet op januari e.d. zetten. Dat is antidateren. Dat mag niet (valsheid in geschrifte).

 

Facturen gewoon dateren met de dag waarop je ze maakt. Maar je geeft ze wel als omzet in januari e.d. op via de suppletie (omdat ze toen gemaakt hadden moeten worden).

 

(En natuurlijk opletten dat deze omzet ook niet in Q2 meegaat bij de aangifte)

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Zoals Rik zegt antidateren mag niet, formeel is het strafbaar, dus nooit een factuur maken met een datum maanden terug.

 

De betaling van de facturen heeft geen enkele relevantie op het moment van aangifte.

 

Jou leverancier kan dezelfde problemen krijgen als jij. (nauwelijks dus)
In principe moet hij ook een suppletie aangifte doen voor extra voorbelasting in Q1. Maar dat is zijn eigen verantwoordelijkheid. Zowel of hij dat wel of niet doet, als dat hij net zo verantwoordelijk is te zorgen dat hij op tijd facturen ontvangt (hij had ook kunnen vragen om facturen of zorgen dat de voorwaarden snel waren geregeld) jij bent niet verantwoordelijk voor zijn "fouten" en ik zou veel bozer zijn dat het 4a5 maanden moet kosten om voorwaarden af te spreken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je had gewoon kunnen en moeten factureren waar overeenstemming over was. Was er nog geen inkoopopdracht en heeft dit zo lang geduurd? Dan had je niet moeten starten of m.i. om een voorschot moeten vragen.

 

Of het verstandig is om een verzamelfactuur te maken zou ik checken bij deze opdrachtgever/klant. Of welke inkoop-/verkoopvoorwaarden zijn hier van toepassing?

 

Gaat de betaaltermijn pas lopen vanaf het moment dat je factureert? En deze is vast langer dan 14 dagen!?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Highio zei:

Je had gewoon kunnen en moeten factureren waar overeenstemming over was. Was er nog geen inkoopopdracht en heeft dit zo lang geduurd? Dan had je niet moeten starten of m.i. om een voorschot moeten vragen.

 

Of het verstandig is om een verzamelfactuur te maken zou ik checken bij deze opdrachtgever/klant. Of welke inkoop-/verkoopvoorwaarden zijn hier van toepassing?

 

Gaat de betaaltermijn pas lopen vanaf het moment dat je factureert? En deze is vast langer dan 14 dagen!?

 

Groet,

 

Highio

Was helaas niet mogelijk, de klant bedraagt een klein bedrag met 10 mensen in de bouw sector. Had op het moment enorm hoge schulden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.