• 0

Broodjes op grootschalige productie

Hallo allen,

 

Ik ben nieuw hier en dit is mijn eerste topic. Ik weet niet of ik goed zit, ik hoop dat mijn topic mag blijven staan of anders naar de juiste afdeling verplaatst wordt.

 

Mijn idee is om broodjes op grote schaal door een fabriek te laten produceren. Het zijn niet de standaardbroodjes, maar ietwat ambachetlijker. 

 

Ik wil deze aan de man brengen via de supermarkt schappen. Ik wil op korte termijn langs supers om mijn product te presenteren. Mochten zij geïnteresseerd zijn, dan wil ik het grootschalig aanpakken. Mijn vraag is kan ik de broodfabrieken benaderen of gaat daar iets aan vooraf? Wat kan ik verwachten watbetreft kosten? Is dit voor mij of deelt de super hierin, bv wanneer zij enige afnemer worden? Ik heb veel onderziek gefaan, maar moet waarschijnlijk nog drie keer zoveel doen..

 

Bedankt voor uw reactie alvast.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is een business die al een jaar of twintig bestaat en broodfabrieken hebben daar niet zoveel mee te maken. Die laatsten bakken namelijk brood. In bakkerijen is het warm. Brood smeren moet daarentegen koel gebeuren, zeker als je vleeswaren en vis verwerkt. In 2004 ben ik op bezoek geweest bij de grootste smeerfabriek van Nederland, bij Hazlewood in Alphen aan de Rijn. Die heten tegenwoordig Qizini.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste 'Broodjes',

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel. Vertel eens iets meer over jezelf. Heb je bijvoorbeeld een bakkersopleiding gevolgd? En heb je wel eens van 'bake-off' gehoord?

 

TwaBla denkt aan verpakte en belegde broodjes (sandwiches bij het tankstation) in reactie op jouw openingsbericht, maar ik schat voorlopig in dat je het over de losse broodjes hebt die je als bezoeker bij iedere supermarkt met een knijptang in een stijve plastic zak met gaatjes kunt verzamelen.

 

Sorry, maar dit openingsbericht komt op mij over als een scholieren- of studentenvraag. Je hebt vast nog geen product, geen leverancier en geen afnemer. Niks dus, behalve een idee. Ga als advies dan eerst eens diverse Aldi's, LIDL's, Jumbo's en Noord-Hollandse supermarkten langs als klant en oriënterend ondernemer in spe...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Highio zei:

...maar ik schat voorlopig in dat je het over de losse broodjes hebt die je als bezoeker bij iedere supermarkt met een knijptang in een stijve plastic zak met gaatjes kunt verzamelen.

 

Goh, inderdaad. Zo kan je de vraag ook lezen. Was ik iets te snel met dat beleg. 

 

Gezien de diversiteit in het aanbod zijn de diverse supermarkten daar de laatste jaren enorm mee bezig, maar veel ambachtelijke kwaliteit kom ik daar niet tegen. De supermarkten vragen vier keer zoveel voor een mooi ogend brood, maar het kwaliteitsverschil rechtvaardigt die hoge prijs helemaal niet. Het is overwegend aanbod (bake-off of niet) dat grootschalig gemaakt wordt met versnellers, kleurstoffen (donker = gebrande mout) en smaakstoffen.

 

Dan loop je wel tegen een kip-ei vraagstuk aan, want begin je bij de supermarkten of de industriële bakkers?

 

Probleem bij artisanal is de tijd. Goed brood vergt meer tijd om te maken. Zuurdesem heeft bv veel meer rijstijd nodig. Ik denk dat productie je belangrijkste struikelblok is. Industriële bakkers gaan kapot aan de lage inkoopprijzen.

 

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor jullie berichten, waardeer het zeer. Ik ben tandartsassistente van beroep, ben 41j en woon in Den Haag.  Ik heb tevens 4 kinderen en ben sinds recent gescheiden. Ik zit momenteel in de bijstand en wil daar heel graag uit. En ook van deze hele situatie waarin ik mij bevind. Ik wil mijn droom nagaan en dat is een fabriek hebben. Het maakt niet zoveel uit welk product ik produceer, als ik maar aan het werk ben. En me nuttig kan maken. Ik vind het ook fijn als ik anderen daarbij kan helpen door werkgelegenheid te creëren, echter denk ik niet dat ik met 0,0 euro iets kan realiseren. Behalve miss op dagelijks basis een viertal bakplaten thuis te bakken... iets wat meer kost dan het oplevert zucht.. 

aangepast door Broodjes
Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Broodjes zei:

Behalve miss op dagelijks basis een viertal bakplaten thuis te bakken... iets wat meer kost dan het oplevert zucht.. 

 

Waarom denk je dat? En is dat waarom je met een hele grote vraag binnenkomt hoe je jou broodjes bij de supermarkten kan krijgen omdat je denkt dat je prijstechnisch met hen moet concurreren?

Laten we wel zijn voor elke startende MKB-er is dat nagenoeg onbereikbaar van een nul start in meerdere supermarktketens kunnen verkopen

bijv Jumbo supermarkt heeft continue een aanbieding voor 4 (kaiser)broodjes voor 1 euro. Dat kan voor die prijs omdat ze er miljoenen stuks per week van afnemen en er feitelijk 1 productielocatie van de leverancier grotendeels voor Jumbo werkt.

En het is heel goed mogelijk dat Jumbo geen winst of zelfs verlies maakt op die aanbieding maar dat die (lunch)klanten trekt die meteen ook even wat te  drinken en broodbeleg meenemen waar wel goede marge op zit..

Hoe ga jij ooit die concurrentie aankunnen? Daar moet je niet naar kijken.

 

Als jij ambachtelijke broodjes wilt gaan maken en verkopen, dan ben je zeker met 0 startkapitaal  aangewezen op creativiteit en slim moeten ondernemen.

Je moet zorgen dat je kwaliteit zo goed is dat bijvoorbeeld lokale restaurants liever jou brood willen hebben en best een euro per brood(je) willen betalen vanwege de kwaliteit dan dat ze bake-off brood kopen bij de groothandel..

 

Tegelijkertijd als je een goed businessplan schrijft, dan zijn er ook wel mogelijkheden om via een starterslening//bedrijfskapitaal van de BBZ (ondernemersbijstand) uit de bijstand te komen en de 4 bakplaten uit eigen oven fase over te slaan. Maar dat zal dan wel een paar tandjes kleiner moeten mikken dan een plan om je broodjes in de supermarkten te krijgen.

 

Ben je al eens bij een voorlichting van de gemeente geweest over de mogelijkheden voor starten uit de bijstand? dat kan al een heel stuk helpen in bepalen wat haalbare opties zijn vanuit de bijstand.

Link naar reactie
  • 0

Broodjes, bedankt voor je vervolgbericht. Misschien iets beginnen met mensen die zich in een vergelijkbare positie bevinden? Of toch nagaan hoe je je oude beroep kunt oppakken? Ik had deze open en eerlijke reactie even niet verwacht.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Broodjes zei:

Ik zit momenteel in de bijstand en wil daar heel graag uit. En ook van deze hele situatie waarin ik mij bevind. Ik wil mijn droom nagaan en dat is een fabriek hebben. Het maakt niet zoveel uit welk product ik produceer, als ik maar aan het werk ben. En me nuttig kan maken. 

 

Okay, dan is de motivatie duidelijk. Schouderklopjes voor het lef om te dromen en om je heen te kijken om ideeën op te doen.

 

Een eigen fabriek is zo'n droom waar je anno 2020 nog eens over mag nadenken, want als je afhankelijk bent van inkopers van supermarkten doe je helemaal geen oog meer dicht. Er is de afgelopen decennia wel een behoorlijke wederopleving van kleinschalig gemaakte (artisanale) producten, al is niet helemaal duidelijk of mensen daarvan kunnen bestaan. 

 

Je ziet hier op HL bijvoorbeeld de laatste dagen allemaal mensen langskomen die eigen sauzen willen maken. Er bestaan talloze varianten: biermakers, sapmakers, mayonaisemakers, pindakaasmakers. Laatst hadden we hier een dame die bonbons maakt van met notengruis gevulde dadels, yummee!

 

Zo'n chocolade-atelier lijkt me veel realistischer dan een broodfabriek. Zoek bv eens op taartatelier. Er is vast iets dat aansluit op je interesse en talent. Misschien heb je als ex-tandartsassistente wel ideeën over verantwoorde snacks en kun je iets doen met kinderparty-catering: feesttaart, drankjes en goodiebag!

 

Kijk ook eens in je omgeving of er bijscholing / nascholing is voor mensen met een uitkering. Vaak is dat een dagdeel per week en leer je bv de grondbeginselen van een vak als chocolatier, patisserie, viennoiserie of ambachtelijk ijsmaker. Zo'n cursus is de eerste stap van een lange reis met onduidelijke afloop, maar het kan heel motiverend zijn. Bovendien kom je wellicht onderweg mensen tegen die zeggen: kom een tijdje bij ons meewerken!

 

Plan B is iets verhandelen, maar ook dat is niet zo eenvoudig als het klinkt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor de uitgebreide berichten, Roel J, Highio en TwaBla. Ja, ik liet me even gaan Highio hh. Had de rem er zelfs op. Terug naar mijn oude beroep.. ik weet t niet, ik ben in 2005 gestopt met werken als assistente. Ik deed zorgverlening daarna, dat vond ik leuker. Maar mijn droom is groots, en stap voor stap kost hedendaags geld. Een grote investering waar ik niet over beschik... dat klopt. Miss moet het toch maar bij dromen blijven..  miss kan ik iets anders verzinnen als broodjes maken te hoog gegrepen is indd. Ik heb YouTube filmpjes gezien, bakkerijen zo groot als stadions 😱 En zelfs de kleine bakkerijen zijn te huge in mijn ogen. Concurreren dacht ik niet aan, ik wil gewoon overleven... en mn kinderen uit de armoe helpen.. Ik dacht ook aan taarten of cakes maken, had vorig jaar spullen voor 90 euro gekocht, maar heb 2 linkerhanden in dit geval want het lukt mij niet, die kleine frutseldingetjes.. mislukt steeds. Ik heb wel  mijn hobby, schilderen op canvas. Ben nog lerende en niemand zal die doeken kopen waarschijnlijk ook nog. Ik moet iets verzinnen, ik breek mijn hoofd erover. Elke avond lig ik te piekeren en te malen hoe nu verder.. maar ja.. leven is niet makkelijk.  

 

Bedankt nogmaals voor jullie reacties, is niet niks moeite doen om uitgebreid  te reageren op iemand waarvan je niet eens weet of ie terugreageert. Ben er heel erg blij mee.

Link naar reactie
  • 0

Als schilderen je hobby is. Gewoon daar proberen geld mee te maken. Aanbieden op Marktplaats, Catawiki, en er zijn vast nog veel meer verkoopkanalen. Super dapper dat je je hier zo durft te presenteren. Misschien zijn er wel betaalde schilder klussen te vinden. En elke schilder is altijd lerende volgens mij, dus dat is geen reden om niks te verkopen. Ik zoek trouwens nog wat voor aan de muur hier ;)

Link naar reactie
  • 0

Dank u wel Markilanozs, superlief van u. Ik dacht daar ook aan, misschien ga ik nog eens een poging wagen. Ben nog met Action kwaliteit in de weer. En les is ook opgeschort totdat de gemeente Den Haag toestemming geeft. Mijn schildermeester zegt ik heb van Gogh stijl hhh grappenmaker is het. Victor Yushkevich is mijn voorbeeld. En hij verkoopt ze voor plus minus 1000 dollar de doek. Maar hij is dan ook een meester, en ik nog een "noob" in de taal van mijn kinderen .. zucht.. Sorry, ik dwaal af. Ik zocht trouwens 3 jaar geleden op energydrankjes produceren, je zou dan zelf het blikje of flesje, inhoud, vorm ed kiezen. Maar met een minimale afname van 40.000 blikjes a 1 euro🤐 Dat werd m ook niet. 

 

Ik maak een paar uur per week schoon bij iemand, laatst dacht ik eraan om een schoonmaakbedrijf te beginnen. Niet een mansbedrijf, maar een soort uitzendbureau. De klanten  binnenhalen is wel een onzekere factor.  Werknemers genoeg, maar die moeten betaald...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.