• 0

Rechten in AvA van Holding

Hallo Higherlevel!

Ik heb hier door de jaren heen al veel waardevolle ervaringskennis opgedaan, maar nog nooit eerder iets gevraagd. Nu heb ik een geval wat ik niet goed op het forum heb kunnen terugvinden en ik hoop dat jullie willen helpen.

 

Mijn vragen (en daarna de casus):

  1. Heb ik als aandeelhouder van een Holding recht op (a) inzage en (b) goedkeuring van de onderliggende jaarrekening van de Werkmij, als dit niet expliciet in de statuten is geregeld?
  2. Moet het bestuur van de Holding zich ook verantwoorden (decharge vragen) voor de jaarrekening van de Werkmij? Of mag ze zich op het abstractieniveau van de jaarrekening van de Holding houden?
  3. Dient het bestuur van de Holding verantwoording af te leggen over (of zelfs toestemming te vragen voor) het salaris van bestuurders in de Werkmij? Idem als deze Werkmij bestuurders tevens aandeelhouders in de Holding zijn?

 

Ik heb een aanzienlijk belang van 30%, van de aandelen in een Holding. De Holding doet niets anders dan het houden van 100% aandelen in 1 Werkmij.  Alle aandeelhouders participeren in de Holding via een eigen BeheerBV. Zoals dat wel eens gaat, is de relatie tussen mij en de overige 3 aandeelhouders (varierend van 5% tot 40% ieder) gaandeweg verslechterd. Niet dramatisch, maar ook niet gezellig. Ik word niet op de hoogte gehouden, krijg moeizaam informatie en mijn suggesties voor verbetering worden terzijde geschoven. De overige aandeelhouders kunnen het wel met elkaar vinden. Overigens verwacht ik geen 'vals spel' maar eerder dat er sprake is van onervarenheid met het runnen van een onderneming en iets te grote aversie tegen 'formaliteiten'. NB 2 van de aandeelhouders werken (voor de Werkmij) tegen een vergoeding, en ikzelf en de laatste aandeelhouder niet.

 

Over een vijf weken is er een AVA gepland, waarin de jaarrekening van de Holding wordt besproken. Echter ondanks mijn verzoek wordt de jaarrekening van de Werkmij niet gedeeld of besproken. De bestuurder van de Holding (tevens bestuurder bij een aandeelhouder) geeft aan dat alleen de Holding wordt besproken in de AVA. Het bestuur van de Werkmij (beide werkzame personen/aandeelhouders) verwijst terug naar de Holding als ik daar om de info vraag. Zonder de jaarrekening van de Werkmij kan ik niet beoordelen of de onderneming deugdelijk is geleid.

 

Wanneer ik wel inzage krijg in de cijfers, is het op voorhand evident dat de salarissen van de in de Werkmij werkzame aandeelhouders de grootste impact zullen hebben op de resultaten van de onderneming (gezien de omvang van het team en het type business van het bedrijf). Ik gun ze van harte een goed salaris, vooral bij goede resultaten, maar ben tot nu toe niet betrokken bij de besluiten over die salarissen. Dat is tussen bestuurders van de Holding en van de Werkmij onderling afgesproken.

 

Sorry voor de lap tekst, maar ik wilde alle relevante informatie geven,

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 2

Strikt genomen hoeven ze dat niet te doen, holding = holding en werkmij = werkmij en bij gebreke van consolidatie zijn die gescheiden.

Maar de omstandigheden kunnen maken dat het wel kan worden gevergd. Zoals bijv. de in art. 2:8 BW genoemde redelijkheid en billijkheid.

Het is dan aan jou om te betogen dat de omstandigheden maken dat de jaarrekening van de werk mij wel aan jou moet worden getoond. 

Daar noem je er al enkele  van. Directeursloon op werkmij niveau voor aandeelhouders holding. Werkmij enig actief van holding. 

 

Tijd dus om dossier te gaan vormen, ze dwingen positie te in te nemen.  Werk het uit. Ok ze weigeren de jaarrekening te laten zien. Splits dat op in redelijke vragen. Wat is de winst in werkmij, wat is het salaris van de directeuren, is er een wijziging in gekomen, wanneer, hoeveel, wat was de omzet, de loonsom etc.  Vraag ze te onderbouwen waarom deze die informatie niet willen geven. Dan zeggen ze tien keer nee tegen redelijke vragen n verzoeken.  Zonder dat ze daar enig belang bij hebben om jou die informatie te onthouden. Dan wordt de onredelijkheid van de weigering inzichtelijker. Zoals gezegd: dossiervorming. Als je niet verder komt, concreet dreigen om inzage te vragen bij de rechter. 

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.