• 0

Ik heb superspecifieke marketing nodig. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

(aangepast)

Ik heb samen met m'n co-founder een app ontwikkeld om Tesla's slim te laden. We kunnen de prijs die thuisladers betalen naar beneden krijgen van ~21 ct/kWh tot ~17 ct/kWh zonder dat dat de gebruiker iets kost. Ook reduceren we de CO2 uitstoot met 15%.

We gaan maandag live en hebben de afgelopen weken nagedacht over marketing. Ons probleem is dat veel Teslarijders hetzij leaserijder zijn (die maakt het niet uit wat het laden kost - de baas betaalt), hetzij zonnepanelen hebben (die maakt het ook niet uit, ze salderen hun zonnestroom). Of nog erger: leaserijders met zonnepanelen. Onze 'user bracket' (het deel Teslarijders waarvoor ons product interessant is) schatten we daarom maar op ongeveer 10% (zo'n 5000 man). Voor de rest blijft alleen CO2 uitstoot reductie over, en dat is vaak niet voldoende interessant.

Hoe bereik ik met marketing die specifieke doelgroep van 5000 man?

aangepast door Otto Laadje

Volg Laadje op: https://www.linkedin.com/company/34742914/
Ook slim laden? Download de app via http://laadje.nl/ !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Via de nieuwsmedia! Maak een persbericht...

 

Wat rijdt een Tesla-rijder zoal per jaar, per maand? Is dat te vergelijken met een andere energieverslindend iets? Werkt die app ook in het buitenland? Hoeveel Tesla's rijden daar rond? Hoe noemt Elon Musk zijn zoon?


 

Quote

 

Elessapp reduces Tesla kWh 18% (enough to prepare meals for a family of 3)

 

Dutch inventors A & B have launched their Elsessapp today, an energy saving application that can reduce the energy uptake of an average Tesla ...

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Haha Laadje lijkt mij een leuke naam!

 

Het voordeel absoluut komt op pakweg 20 euro/maand. Een elektrische auto gebruikt veel meer stroom dan andere huishoudverbruikers, misschien alleen met een flinke warmtepomp als uitzondering. App kan eenvoudig geschikt gemaakt worden voor het buitenland, met name Europa. In Scandinavië rijden veel Tesla's, maar ze hebben vrij constante prijzen wegens waterkracht. In o.a. Duitsland en UK is het zeker interessant maar rijden nu nog relatief minder Tesla's dan in NL.

Nieuwsmedia kijken we zeker naar! Maar erg targeted, om bij de oproep te blijven, is dat natuurlijk niet..

aangepast door Otto Laadje

Volg Laadje op: https://www.linkedin.com/company/34742914/
Ook slim laden? Download de app via http://laadje.nl/ !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je kan bij Google op affiniteit (op basis van hun levensstijl, koopgedrag en interesses op de lange termijn). Je zou hier een blik op kunnen werpen. Bij Facebook en Linkedin heb je ook redelijk specifieke methode om te targetten, maar weet even niet of deze platformen weten of je iemand een tesla bezit. Google kan dit namelijk aan de hand van zoekopdrachten bepalen.

 

Verder kan je natuurlijk platformen als Autoweek, hartvoorauto's, enz benaderen. Ook eerder genoemde persberichten zouden een uitkomst kunnen bieden. Moet je wel zorgen dat jouw product voldoende nieuwswaarde heeft. Dus het belang ervan duidelijk naar voren brengen.

aangepast door Ondernemeneer

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Otto Laadje zei:

Het voordeel absoluut komt op pakweg 20 euro/maand.

 

Het targetten van 5000 mensen via internet lijkt me uitermate lastig, maar goed ik heb daar weinig verstand van..

Maar het  businessmodel of marktpotentieel lijkt erg dun.. hebben jullie daar onderzoek naar gedaan?

De potentiele marktomvang bestaat 5000 consumenten die 240 euro per jaar kunnen besparen ofwel van  1,2 miljoen euro. Daarvan is maar een percentage voor jullie beschikbaar.

 

vragen die  bij mij opkomen

- Waar verdienen jullie aan? Kost de app geld? in app advertenties? en als het via advertenties gaat hoeveel adverteerders zijn dan geintresseerd in een app met 1000 tot max 5000 downloads?

- Is een particulier die een auto van tussen 55.000 euro (model 3) en 100.000 euro koopt wel geïnteresseerd in een besparing van 20 euro per maand?

(zeker als je rekening houdt met overstappers die hun verbruikskosten al meer dan zien halveren tov van een brandstof auto)

 

Zo op het eerste oog lijkt er erg weinig ruimte om via betaald te adverteren voor deze app omdat je kosten per klant snel (te) hoog worden als je gaat targetten op heel specifieke groepen.

Naast free publicity via nieuwsberichten, lijkt vooral publiciteit via de Tesla dealerkanalen voor de hand te liggen. Als je een deal kunt maken met Tesla dealers om dit op hun social media kanalen te bespreken zit je midden in de doelgroep.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Otto Laadje zei:

Een elektrische auto gebruikt veel meer stroom dan andere huishoudverbruikers...

 

Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat je de besparing concreet maakt door hem te vergelijken.

 

Een doorsnee Tesla kost € 110- per maand aan elektriciteit?

 

Laadje is erg leuk in Nederland.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Levert die app ook een tijdsbesparing van 19 % op?

 

Je zegt dat je op basis van marketingonderzoek slechts 10 % van de Teslarijders tot je doelgroep rekent. Laten we zeggen dat je hoopt dat 25 % daarvan die app installeert. Dan hoef je slechts 2,7 % van de overige Teslarijders te overtuigen om het zelfde doel te halen. Het kan daarom nuttig zijn om ook binnen die grotere groep te blijven vissen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

We gaan maandag live en hebben de afgelopen weken nagedacht over marketing.

Ok, dan ben ik benieuwd naar de livegang. Hoe en waar kunnen we deze volgen?

 

Bij het lezen van dit draadje en checken van jullie website vind ik de 'tone of voice' bij de marketing van 'meewind' passen. Misschien moet je ook bij de financieel adviseurs van Tesla-ondernemers zijn.

Kan de technologie achter de app ook iets betekenen voor elektrische fietsen opladen?

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hartelijk dank voor alle tips! Een aantal hadden we zelf ook wel aan gedacht, maar goed om te horen hoe jullie hier als ondernemers met ervaring tegenaan kijken! Dat helpt ons verder.


Nog even ingaand op jullie vragen:
 

Op 11-6-2020 om 13:45, Roel J zei:

 

Het targetten van 5000 mensen via internet lijkt me uitermate lastig, maar goed ik heb daar weinig verstand van..

Maar het  businessmodel of marktpotentieel lijkt erg dun.. hebben jullie daar onderzoek naar gedaan?

 

We hebben hier uiteraard onderzoek naar gedaan. Een groot deel van de waarde berust ook op verwachte sterke groei van elektrisch rijden, duurzame energie met bijbehorende onbalans (dus hogere opbrengst per klant), en relatief eenvoudige internationalisering. Er zijn concurrenten die deel zijn van energiemaatschappijen waar 10-30 man werken, dus er is wel enig marktvertrouwen.
 

Op 11-6-2020 om 13:45, Roel J zei:

- Waar verdienen jullie aan? Kost de app geld? in app advertenties? en als het via advertenties gaat hoeveel adverteerders zijn dan geintresseerd in een app met 1000 tot max 5000 downloads?

 

De app is gratis en we verkopen geen advertenties. De gebruiker kan van de lagere prijs profiteren als hij overstapt naar een energiemaatschappij die spotmarktprijzen aanbiedt voor consumenten. Dat doen er in NL nu vier, en met drie hiervan hebben we een samenwerking. We krijgen een maandelijks bedrag per aangebrachte gebruiker.
 

Op 11-6-2020 om 13:45, Roel J zei:

- Is een particulier die een auto van tussen 55.000 euro (model 3) en 100.000 euro koopt wel geïnteresseerd in een besparing van 20 euro per maand?

(zeker als je rekening houdt met overstappers die hun verbruikskosten al meer dan zien halveren tov van een brandstof auto)

 

Dat verschilt per gebruiker, maar een aardig percentage is zeker geinteresseerd! Het kan overigens ook iemand met een eigen bedrijf zijn, niet per se een particulier. Denk aan mensen die omrijden met een Mercedes voor een goedkopere benzinepomp.. Het is ook het idee van 'versla het systeem'. Wil je onnodig veel geld betalen aan traditionele energiemaatschappijen? Of wil je slimmer zijn, daarmee besparen, en en passant het klimaat helpen?
 

Op 12-6-2020 om 11:37, Branko Collin zei:

Levert die app ook een tijdsbesparing van 19 % op?


De meeste gebruikers staan thuis de hele nacht ingeplugd. Dat terwijl de Tesla typisch in een uur of drie vol is. Tijdsbesparing is dus over het algemeen niet zo relevant. Het werkt eerder andersom: we benutten de tijd dat iemand ingeplugd staat, maar niet laadt. Uiteraard zijn er ook situaties waarin je je Tesla wel zo snel mogelijk vol wilt hebben, maar daar zijn wij niet voor bedoeld.

 

Op 12-6-2020 om 11:37, Branko Collin zei:

Je zegt dat je op basis van marketingonderzoek slechts 10 % van de Teslarijders tot je doelgroep rekent. Laten we zeggen dat je hoopt dat 25 % daarvan die app installeert. Dan hoef je slechts 2,7 % van de overige Teslarijders te overtuigen om het zelfde doel te halen. Het kan daarom nuttig zijn om ook binnen die grotere groep te blijven vissen.


Goed punt. Maar wat ik nog niet uitgelegd had, is dat we pas verdienen als mensen ook overstappen naar een variabele beprijzer. Omdat we dus aan de CO2 bespaarders niets verdienen, is dat niet echt de focus (evengoed natuurlijk mooi als mensen CO2 uitstoot besparen!) We zouden dit wel kunnen ondervangen door toch naar reclame/betaalde app te gaan, zodat we aan iedereen gaan verdienen. Maar we zien nu ook dat het animo onder de CO2 bespaarders vrij beperkt is, dus dit lijkt niet de weg op basis van wat we nu weten.

Overigens vissen we voorlopig sowieso wel in die groep omdat we nog geen manier hebben om hem eruit te filteren. ;)
 

 

Op 12-6-2020 om 12:53, Ward van der Put zei:

 

Werkt de app alleen met/in Tesla's?

 

Misschien tegenintuïtief, maar ook energiemaatschappijen kunnen belangstelling hebben voor een app die laden efficiënter maakt.


Voorlopig wel, maar dit kan wel uitgebreid worden. Energiemaatschappijen staan zeker op onze radar, ik kom zelf uit die branche.

 

 

15 uur geleden, Highio zei:

Kan de technologie achter de app ook iets betekenen voor elektrische fietsen opladen?


Ja, je kunt dit toepassen op alles met een accu: fietsen, heftrucks, bussen, telefoons, tandenborstels, ... We beginnen bij het meest relevante product: datgene met de grootste accu en het meeste laadtijd over. Dat is nu de auto. Maar het zou best kunnen dat er in de toekomst meer apparaten slim gaan laden!
 

 

15 uur geleden, Highio zei:

Ok, dan ben ik benieuwd naar de livegang. Hoe en waar kunnen we deze volgen?

 

Leuk! Je kunt ons o.a. volgen op LinkedIn: (link verwijderd, zie opmerking)

En natuurlijk de app downloaden! (link verwijderd, zie opmerking)

 

aangepast door Norbert Bakker
Links verwijderd uit bericht, zie opmerking

Volg Laadje op: https://www.linkedin.com/company/34742914/
Ook slim laden? Download de app via http://laadje.nl/ !

Link naar reactie
  • 0

Interessante statistiek, Ward! Renault Zoe heeft ook een API, dat is zeker een optie!

Herman, wat wij doen is de eerste stap daarvan. Als je op het juiste moment laadt, als er veel wind- en zonne-energie is, is dat op zichzelf al een prima buffer. Een volgende stap is ook ontladen. Wanneer dat interessant wordt, gaan we daar zeker ook mee aan de slag.

Volg Laadje op: https://www.linkedin.com/company/34742914/
Ook slim laden? Download de app via http://laadje.nl/ !

Link naar reactie
  • 0

Ik ben misschien heel dom of ouderwets dat ik het niet begrijp, en ik weet van mezelf dat ik zeer sceptisch ben ingesteld, maar ik zie hier toch problemen mee.

 

1) Waarom een app? Als je een technologie hebt voor 'slim laden' dan lijkt het me makkelijker/goedkoper om die in de auto zelf of in het laadstation te integreren. Waarom moet iemand zijn telefoon het laadproces regelen? Waarom kan dat niet gewoon via een computersysteem in de cloud waar de klant een abbonnement op neemt, of via zijn PC of een raspberry pi? Een app  op een telefoon lijkt me zo ongeveer de minst natuurlijke plaats voor een dergelijke technologie.

 

2) Waarom in hemelsnaam zo'n complexe constructie? Blijkbaar heb je een technologie om energieprijzen te voorspellen. Dan lijkt het me dat je die technologie toch wel met minder moeite en meer winst op een andere manier kunt gebruiken, bijvoorbeeld via de termijnmarkten voor energie.

 

3) Ik hoor al jaren over slimme grids, waarbij het net en/of de energiemaatschappij zelf aangeeft of het verstandig is om nu energie af te nemen of om nog even te wachten als dat kan. Als dat er is, is jou app/bedrijf niets meer waard. Het zou me zelfs niets verbazen als Tesla's al voorzien zijn van dergelijke technologie voor slim opladen, maar dat de input vanuit het net daarvoor nog niet beschikbaar is.

 

Als jouw technologie werkt, zijn zwembadbezitters, mensen die hun huis electrisch verwarmen, koel/vries-pakhuizen en dergelijke dan niet veel meer een interessante klantenkring?

 

Als ik een dragon zou zijn: 'ik doe niet mee'

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je uit moet gaan van een combi van marketingtools. En wat je bereik daar mee gaat worden, hangt allemaal weer samen met het budget.

  • Goede website, seo-technisch en lekker Google georiënteerd.
  • Inzetten op social media (de organische berichten (Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube).
  • Berichten plaatsen in specifieke social media-groepen (Tesla-fans, bespaargroepen, enz.)
  • Het gebruiken van adverteren via social media (Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube).
  • En referenties fixen via tevreden klanten.
  • Zorgen dat jouw gegevens bij de sale van de auto ter sprake komen. 
  • Locatie-adverteren via social media, dus alleen mensen die volgens hun gps in de buurt komen van een Tesla-garage benaderen.
  • Zorgen dat jouw persbericht de media bereikt.

www.maximaalsales.nl - Haalt het beste uit je verkoop. Graag bepalen wij samen jouw ideale verkooptraject.

Eigenaar van Harderwijk Nieuws, Nunspeet Nieuws en Apeldoorn Nieuws. Lokale nieuwssites met prima exposure voor ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Je zou op Facebook kunnen targetten op mensen die "Tesla" leuk vinden. Ja, daar zal waste tussen zitten, maar het is wel een vrij goedkope manier van adverteren. En hoe zit het met fora specifiek gefocus op Tesla rijders? Die zijn er vast wel...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.