• 0

Facturen betwisten als drukmiddel

Ik heb de volgende casus. Bedrijf A is leverancier van bedrijf B. Bedrijf A heeft heeft weinig liquide middelen, en heeft alleen bedrijf B als klant. Bedrijf B wil betere voorwaarden en vind het een goeie strategie facturen van bedrijf A niet te betalen en om deze manier betere voorwaarden af te dwingen. Hiervoor worden facturen betwist. Wat kan bedrijf A het beste doen en wat is haar juridische positie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 minuten geleden, Hulpnodig1122 zei:

Wat kan bedrijf A het beste doen

 

Andere klanten (erbij) zoeken, zodat je niet meteen volledig in de tang zit als een klant irritant gaat doen.

 

 

2 minuten geleden, Hulpnodig1122 zei:

en wat is haar juridische positie?

 

Tegen Bedrijf B zeggen dat je niet tijdens of na de wedstrijd de spelregels kan veranderen en andere voorwaarden vragen. Zeggen dat je een factuur betwist is geen magische spreuk om niet te hoeven betalen, achteraf voorwaarden aan willen passen maken rechters korte metten mee..

Het vervolg is betaling eisen en bij weigeren naar een advocaat stappen en B dagvaarden om betaling via de rechter af te dwingen.

 

Dat is in drie zinnen wat je kunt doen op basis van heel weinig informatie, de realiteit zal een stuk complexer zijn als je in een afhankelijkspositie zit of als de afspraken toch niet zo duidelijk blijken te zijn..

Link naar reactie
  • 0

Een factuur betwisten is soms ook iets dat mensen domweg doen om het signaal te geven dat ze niet gaan betalen zolang een rechter ze daar niet toe dwingt, en het verder inschakelen van incassobureaus nutteloos zal zijn. 

 

Een andere optie is dat men liquiditeitsproblemen heeft en de betaling eigenlijk wel wil maar niet direct kan voldoen. Uiteraard zou het netter zijn dan gewoon te zeggen, maar in de praktijk is het vaak wel zo dat er de nodige maanden overheen gaan tussen het verlopen van de betalingstermijn en het moment van dagvaarding. 

 

Hoe dan ook is de positie waarin je als bedrijf maar 1 klant hebt meestal geen goede: gezien je je waar nergens anders kwijt bent kan die klant dan vragen wat hij maar wil. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.