Jump to content
Hulpnodig1122
Verberg

Facturen betwisten als drukmiddel

Ik heb de volgende casus. Bedrijf A is leverancier van bedrijf B. Bedrijf A heeft heeft weinig liquide middelen, en heeft alleen bedrijf B als klant. Bedrijf B wil betere voorwaarden en vind het een goeie strategie facturen van bedrijf A niet te betalen en om deze manier betere voorwaarden af te dwingen. Hiervoor worden facturen betwist. Wat kan bedrijf A het beste doen en wat is haar juridische positie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Beste Hulpnodig1122,  welkom terug op Higherlevel! 

 

Mede gelet op je vorige  vraag:  wat is jouw rol in deze kwestie? Ben jij partij  A?

 

 


Specialist arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheid voor ondernemers

Zelfstandig partner bij  B2Bsure, de vooruithelpers in  veerkracht en verzekeringen

 

Vragen, second opinion of offerte  m.b.t. AOV, aansprakelijkheid of andere bedrijfsverzekeringen?  →  contact

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0
2 minuten geleden, Hulpnodig1122 zei:

Wat kan bedrijf A het beste doen

 

Andere klanten (erbij) zoeken, zodat je niet meteen volledig in de tang zit als een klant irritant gaat doen.

 

 

2 minuten geleden, Hulpnodig1122 zei:

en wat is haar juridische positie?

 

Tegen Bedrijf B zeggen dat je niet tijdens of na de wedstrijd de spelregels kan veranderen en andere voorwaarden vragen. Zeggen dat je een factuur betwist is geen magische spreuk om niet te hoeven betalen, achteraf voorwaarden aan willen passen maken rechters korte metten mee..

Het vervolg is betaling eisen en bij weigeren naar een advocaat stappen en B dagvaarden om betaling via de rechter af te dwingen.

 

Dat is in drie zinnen wat je kunt doen op basis van heel weinig informatie, de realiteit zal een stuk complexer zijn als je in een afhankelijkspositie zit of als de afspraken toch niet zo duidelijk blijken te zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Een factuur betwisten is soms ook iets dat mensen domweg doen om het signaal te geven dat ze niet gaan betalen zolang een rechter ze daar niet toe dwingt, en het verder inschakelen van incassobureaus nutteloos zal zijn. 

 

Een andere optie is dat men liquiditeitsproblemen heeft en de betaling eigenlijk wel wil maar niet direct kan voldoen. Uiteraard zou het netter zijn dan gewoon te zeggen, maar in de praktijk is het vaak wel zo dat er de nodige maanden overheen gaan tussen het verlopen van de betalingstermijn en het moment van dagvaarding. 

 

Hoe dan ook is de positie waarin je als bedrijf maar 1 klant hebt meestal geen goede: gezien je je waar nergens anders kwijt bent kan die klant dan vragen wat hij maar wil. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Als bedrijf A niet meer leveren aan B. En als dat geen zin heeft omdat B dan gewoon met C gaat zakendoen, dan is A geen bedrijf maar een werknemer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 221 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept