• 0

Personage uit een game gebruiken

Goedendag,

Ik ben hier nieuw en maak voor het eerst een topic aan. Het kan zijn dat mijn vraag voor een aantal als ‘dom’ over kan komen, maar ik ben op zoek naar antwoorden en ik hoop dat ik hier geholpen kan worden.

 

ik ben een student en was laatst aan het denken om een product te verkopen.

Het zit dus zo:

ik speel een online spel en in de game zijn er verschillende personages.

Ik vind het een goede idee om de personages na te laten maken in een knuffel variant.

Tot op heden is dit nog niet gedaan door het bedrijf zelf of een andere verkoper.

Mijn vraag is dus of het toegestaan is om de personages uit de game na te laten maken.

- moet ik hier toestemming voor hebben van de ontwikkelaars?

- is het strafbaar wanneer ik het aanbied zonder toestemming te hebben.

- Hoe kan ik ervoor zorgen dat het wel mogelijk is op een legale manier

- op wat voor een manier zou ik het idee kunnen realiseren.

 

in afwachting van de reacties! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
5 uur geleden, Muratozr zei:

- moet ik hier toestemming voor hebben van de ontwikkelaars?

ja

 

5 uur geleden, Muratozr zei:

- is het strafbaar wanneer ik het aanbied zonder toestemming te hebben.

ja

 

5 uur geleden, Muratozr zei:

- Hoe kan ik ervoor zorgen dat het wel mogelijk is op een legale manier

 

toestemming vragen aan de rechthebbende. Dus het begint met een telefoontje of mailtje aan de ontwikkelaar.

 

5 uur geleden, Muratozr zei:

- op wat voor een manier zou ik het idee kunnen realiseren.

 

ondernemersplan maken.

Link naar reactie
  • 1

 

Het is zowel strafbaar (strafrecht) als onrechtmatig (privaatrecht). De politie zal zich er niet snel mee bemoeien, die laat dat over aan degene die de rechten bezit > privaatrecht. Dus dan krijg je een brief van een advocaat die je maant om inbreuk op het intellectueel eigendom te staken en wellicht zelfs een schadeclaim erbij. Die claim kan bestaan uit alle gemiste inkomsten van de rechthebbende, plus alle kosten om zijn recht te halen.

 

De industrie die zich bezig houdt met het monetariseren van zulke bedenksels heet character merchandising, een branche die aan elkaar hangt van licenties. Je zal dus om een licentie moeten vragen voor het maken van poppetjes.

 

In bijgaand citaat lees je hoe Andy Warhol daar mee om ging.

Brand Name Bullies.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het schijnt dat spellenmakers het zelf niet altijd even nauw nemen met het auteursrecht. Als jouw poppen meer een generieke variant zijn in plaats van een exacte kopie, kan de maker van dat spel in zo'n geval jou lastig verwijten dat je hén hebt gekopieerd.

 

(Al komen daar dan ook weer allerlei complexiteiten bij kijken. Als je alleen, om bij het hierboven gelinkte voorbeeld te blijven, Fortnite-karakters aanbiedt, dan kunnen de makers een auteursrecht op de verzameling claimen in plaats van de componenten. En het hangt ook een beetje af van wie de diepste zakken heeft en hoe hoog je je kop boven het maaiveld uitsteekt. En als je te dicht op een origineel zit, kan dáár de maker van bij je langs komen.)

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.