• 0

Belastingtechnisch - pand zakelijk verbouwen en/of verhuren?

Hoi allemaal,

 

Voordat ik met deze vraag naar m'n boekhouder c.q. accountant stap wil ik graag eerst zelf wat ervaringen inwinnen via hier.

 

Achtergrond:

Ik heb een jaar geleden een zogenaamd woon-werk-pand privé aangeschaft in de binnenstad van een middelgrote stad (rijksmonument). Het is een typisch winkelpand in deze stad, 35m diep, 6 meter breed met 3 verdiepingen. De benedenverdieping heeft een winkel / horeca bestemming en een eigen voordeur / pui, het woongedeelte bevindt zich op de 1e en tweede verdieping (hier woon ik met m'n partner). De winkel (benedenverdieping) bestaat voor 85% uit winkelvloer, en 15% kantine (eigen sanitair). De meterkast van het pand bevindt zich ook op de begane grond met een tussenmeter voor 'elektrisch' boven. Verder maakt de benedenverdieping enkel gebruik van stroom, de boiler beneden is een elektrischer boiler die waarme lucht richting de warmtedeken stuurt voor verwarming van de winkel. 

 

Verder heeft dit huis een 'enkel' huisnummer en is het kadastraal dus verder niet gesplitst. Ik ben eigenaar van een eenmanszaak zonder personeel, en doe met name consultancy op gebied van IT. De winkel staat leeg, en ik 'werk thuis' vanuit de 'kantine', zo'n 30m² aan werkruimte.  De winkel staat verder "leeg". 

 

Plannen:

De verwachting is dat we de komende jaren het pand gereed zullen maken voor de verhuur. Denk hierbij aan het opknappen van alles op de 1e en 2e verdieping (privé dus), maar ook het zakelijke gedeelte van het pand willen we graag opknappen zodat ik eventueel klanten kan ontvangen, en zodat ik een representatief kantoor heb. De "kantine"-ruimte van waaruit ik nu werk heeft nogal wat problemen:

  • Het sanitair is zo goed als total loss.
  • De boiler is 20 jaar oud.
  • De kantine is niet geïsoleerd (bevindt zich onder het "dakterras van de eerste verdieping").
  • De kantine is ziet er uit als een bunker uit de 2e wereld oorlog.
  • Er is geen natuurlijk licht.
  • De kantine heeft last van lekkage (boven deze ruimte bevindt zich het terras / plat dak van de 1e verdieping).
  • De elektriciteitsaansluitingen zijn in elkaar geklust door iemand die artistiek heel sterk was, maar technisch iets minder.

 

Mijn vragen:

Mijn vragen komen met name voort uit de gedachte dat ik dit pand privé heb gekocht, en deels zakelijk inzet. Ik weet dus niet precieswat ik wél en níet zakelijk kan aftrekken c.q. investeren. Ik ben hier niet op zoek naar het onterecht aftrekken van posten, maar wel naar de juiste manier om zoveel mogelijk belastingvoordeel te halen. Het voelt een beetje vreemd omdat je als ZZPer 'privé' ondernemer bent, dus ik ben met name op zoek naar de grens van waar iets stopt met privé zijn, en start met zakelijk zijn.

 

Primaire vragen zakelijk vs. privé:

1. Mag ik het 'werkklaar' maken van mijn werkplek als zakelijke kosten / investering boeken?

2. Mag ik de werkruimte 'huren' van mezelf? Dat klinkt namelijk een beetje gek omdat ik al eigenaar ben. Hoe reken ik dit 'door'?

3. Het pand is tevens toe aan een verfbeurt (gehele voorpui, 3 hoog dus). Is dit iets wat ik zakelijk zou kunnen laten uitvoeren vanwege het representatieve karakter van het pand?

 

Secundaire vragen:

1. Het gaat om een rijksmonument, dus ik kan voor 'verbouwingen' c.q. verbeteringen aan het momument subsidie aanvragen. Mag ik deze subsidie aanvragen als ik het privé-pand zakelijk opknap?

2. Het pand is relatief ruim, en in de komende jaren willen we het pand gereed maken voor splitsing c.q. verhuur. Het idee is dat we alle gedeeltes van het pand uiteindelijk gaan verhuren. Winkelpand (zakelijk verhuren), Kantine (studio), eerste verdieping (appartment) en tweede verdieping (appartement). De gereedmaking voor de verhuur gaat nogal wat investeringen benodigen, en ik vroeg me af in hoeverre ik hier zakelijk nog een vinger in de pap kan hebben qua kosten / aftrek. Reden is dat we dit 'zakelijk' willen gaan verhuren in de verre toekomst. Is zoiets aannemelijk te maken?

 

Sorry voor de vele vragen, maar hopelijk heeft iemand óf ervaringen, óf gedachten over deze hele spielerij.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
4 uur geleden, ErikCnx zei:

 

Voordat ik met deze vraag naar m'n boekhouder c.q. accountant stap

 

Welkom op HL

 

Je doet er beter aan eerst wel bij je accountant te rade te gaan, het echte inzicht in de financiële en fiscale aspecten komt daar toch vandaan. Het gros van jouw vragen gaan daarover.

 

Hier kun je lekker sparren over je ideeën en de losse eindjes die bij de accountant niet aan bod gekomen zijn...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.