• 0

Venten of bezorgen?

Beste mensen van Higherlevel,

 

Op dit moment ben ik een businessplan aan het maken waarbij ik goederen wil bezorgen in het centrum (Drukke uitgaansgebied). Denk hierbij aan snacks, frisdrank Etc.  Elke gemeenten heeft natuurlijk zijn eigen regels. Voor de gemeente waar ik dit wil doen is venten verboden in het centrum. Ik heb in de wet APV van betreffende gemeente bekeken. Daar heb ik het volgende gevonden. In deze afdeling wordt onder venten verstaan: 

Het in de uitoefening van de ambulante handel te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten op een openbare en in de open lucht gelegen plaats of aan huis.

 

Ik heb nu een voorbeeld scenario: Wat als ik in het centrum sta. De klant heeft mij op de markt zien staan en wilt vervolgens iets kopen.  De klant heb ik niet aangesproken. Ik zeg tegen hem dat ik alleen bestellingen bezorg. Vervolgens stuurt de klant die letterlijk 1.5 meter afstand van me staat een sms voor bestelling.

 

Nadat betreffende klant een sms heeft gestuurd wat hij/zij wil bestellen, lever ik ter plekke de bestelling (Laten we zeggen binnen 10 seconden). Ik verkoop alleen aan klanten waarbij de klant eerst belt/sms't of een bestelling op de website plaatst. Of de klant naast mij besteld of 1 km verderop. Beide scenario's zijn mogelijk.

 

Mijn vraag is nu, is dit dan wel toegestaan? Principe staat er nergens in de wet hoe snel een levering bezorgd moet worden. Daarnaast omdat ik niemand aanspreek kan het niet als venten gezien worden. Tenminste dit denk ik dan? Ik ben van plan om maandag de gemeente te bellen. Maar voordat ik dit wilde doen dacht ik toch even wat advies te vragen op Higherlevel. Hoe sta ik juridisch in deze kwestie?

 

Bedankt alvast!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij omschrijf je iets wat in strijd is met de APV. Dat mag en kan dus niet al zit het natuurlijk dicht aan tegen een tankshop of cafetaria met (thuis)bezorgen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Probleem lijkt me meer dat die verzendlocatie in het centrum mogelijk niet in het bestemmingsplan past: Als je uitsluitend op bestelling iets levert ben je bezig met verkoop op afstand, feitelijk min of meer een distributiecentrum aan het opereren in een gebied dat is aangewezen voor retail en horeca. 

 

Technisch gezien is het natuurlijk prima te doen, desnoods hang je een enorme QR code aan je stand, waarbij een voorbijganger die kan scannen en daarmee op een website komt waar direct te bestellen is, met bezorging op 2 meter afstand. 

 

Het probleem is wellicht ook dat het afleveradres in de publieke ruimte ligt, en geen prive/thuislocatie is. 

 

Veel komt het niet voor, maar de vraag is eigenlijk wel of je bijvoorbeeld een pizza mag bezorgen op 'het tweede bankje rechts van de ingang van een openbaar park'. Praktisch gezien lukt dat vaak wel als maar voldoende duidelijk is wat de locatie is (heeft geen adres, maar je kunt het uitleggen). Of dat mag is een andere kwestie - ik vrees van niet, al zal de gemeente het wellicht gewoon laten gaan als je zo nu en dan een pizza in een park bezorgt, maar mogelijk wel moeilijk gaat doen als dat je core business wordt. 

Link naar reactie
  • 0
Op 16-6-2020 om 07:43, Ward van der Put zei:

 

Een café of restaurant levert ook uitsluitend op bestelling. Bij een McDonald's mag je je bestelling zelf intoetsen op een touchscreen. Toch is dat allemaal geen koop op afstand...

 

Tja, maar dat is denk ik vooral omdat dat touchscreen in de vestiging staat. Bij de mcdrive heb je iets soortgelijks, dan zit je op het priveterrein van de vestiging, en is het meer vergelijkbaar met bijvoorbeeld iets op een terrasje bestellen (geen koop op afstand). 

 

Als ik vanaf de (openbaar toegankelijke) parkeerplaats een bestelling plaats met mijn telefoon en die vervolgens binnen kom afhalen is het, naar mijn idee, strict genomen wel een koop op afstand. 

 

Die lachgasverkoper moesten ze gewoon hebben vanwege het product. Ik den niet dat ze veel handden gedaan als ie blikjes cola of chocoladerepen op die manier aan het verkopen was  ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.