• 0

Scooters importeren

Hallo allemaal,

 

Ik heb iemand ontmoet die vanuit buiten de EU (derde wereldland) motoren en scooters exporteert, Hij vertelde mij dat hij Vespa scooters verkoopt en toen kwam ik op het idee om ze naar Nederland te laten halen, alleen zit ik met de vraag of dat wel mag omdat Vespa een merknaam is en dat iemand daar misschien een patent op heeft in Nederland.

Ik heb het een en ander al opgezocht op het net maar kan niet vinden of je die Vespa's wel mag importeren.

Dus mijn vraag is of er iemand is die hier meer vanaf weet?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerste wat je moet controleren of die scooters wel in de EU de weg op mogen. Dat het Vespa's zijn zegt niks over de bouwwijze en de certificering van de scooters. Je heb een EU conformiteits certificaat nodig. Zonder dat certificaat voldoen ze waarschijnlijk niet aan de eisen in de EU en krijg je geen kenteken. 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Vespa is een merk van het Italiaanse bedrijf Piaggio. Vespa scooters worden in licentie geproduceerd in India, Indonesië en Taiwan. Scooters die in Europa verkocht worden moeten uiteraard voldoen aan Europese regels. Maar als je een Vespa in Europa verkoopt moet die in Europa (ER) op de markt zijn gebracht met instemming van de merkhouder. Parallelimport van buiten Europa is niet toegestaan zonder toestemming van Piaggio. 

 

Je mag ze wellicht wel onder een andere naam verkopen. :shushing-face:

.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, TwaBla zei:

 

Vespa is een merk van het Italiaanse bedrijf Piaggio. Vespa scooters worden in licentie geproduceerd in India, Indonesië en Taiwan. Scooters die in Europa verkocht worden moeten uiteraard voldoen aan Europese regels. Maar als je een Vespa in Europa verkoopt moet die in Europa (ER) op de markt zijn gebracht met instemming van de merkhouder. Parallelimport van buiten Europa is niet toegestaan zonder toestemming van Piaggio. 

 

Je mag ze wellicht wel onder een andere naam verkopen. :shushing-face:

.

Daar was ik al bang voor, Thanks

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Maar dan heb je géén EU Conformiteitscertificaat van de fabrikant dus..nee, no way :smiling-face-with-sunglasses:

 

Duma heeft dat (de-branding) lang gedaan met Mitsubishi vorkheftrucks die van buiten de EER werden geïmporteerd. Die werden in eigen werkplaats conform gemaakt. Daar is heel lang over geprocedeerd. Duma struikelde over een interpretatie van het merkrecht door het Europese Hof, maar die interpretatie staat nog steeds ter discussie

 

7 minuten geleden, Markilanosz zei:

Niet zo snel, waar verkoopt degene die je hebt ontmoet deze scooters? Als dat een EU land is dan kan je ze van hem kopen en in Nederland verkopen. 

 

Lees de openingsvraag nog eens. "Iemand die van buiten de EU..."

 

Met exporteren wordt waarschijnlijk importeren bedoeld. Binnen de EER mag je vrij handelen, als producten met medeweten van de merkhouder in de EER op de markt gebracht zijn...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

Duma heeft dat (de-branding) lang gedaan met Mitsubishi vorkheftrucks die van buiten de EER werden geïmporteerd. Die werden in eigen werkplaats conform gemaakt. Daar is heel lang over geprocedeerd. Duma struikelde over een interpretatie van het merkrecht door het Europese Hof, maar die interpretatie staat nog steeds ter discussie

 

Interessant! 

 

Los van die interpretatie : ik zie vraagsteller zonder de merkhouder geen EU Conformiteitscertificaat krijgen: dat vereist namelijk niet alleen een volledige documentatie, maar ook uitvoerige testen en wellicht zelfs nog een werkplaats om de scooters conform te krijgen. Die kosten kan een kleine importeur niet dragen. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.