• 0

KOR zonnepanelen en een eenmanszaak starten

Goedendag,

 

In het voorjaar hebben wij zonnepanelen laten plaatsen en daarvoor de BTW teruggaaf geregeld. Om deze teruggaaf te krijgen wordt je als ondernemer geregistreerd. Het bedrijf dat de zonnepanelen plaatst heeft ons hierover geïnformeerd en geholpen bij alles invullen. Klinkt allemaal leuk, maar nu weet ik dus niet of dit verstandig is geweest. 

Ik was toen nog niet zover dat ik dacht aan het starten van een eigen praktijk, maar nu wel. Maar wat voor gevolgen heeft dit voor mij? Ik wil een eigen praktijk starten als voedingsadviseur. Ik verwacht daarmee de eerste jaren geen hele hoge omzet te hebben. Wel zou het erg fijn zijn om de BTW van investering terug te kunnen vragen. Ik dacht aardig wat van belastingzaken te weten maar als het gaat om de regelgeving voor ondernemers zie ik echt door de bomen het bos niet meer. 

Ik was voornemend om me in juli in te laten schrijven bij de kvk om te kunnen starten met het begeleiden van cliënten maar weet dus niet wat dat gaat betekenen.

Ik hoop dat iemand me verder kan informeren.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Je hebt inderdaad wat fiscale voordelen m.b.t tot BTW teruggave, maar meen dat je prive ook een deel kan afschrijven bij de inkomstenbelasting. Wellicht dat je de panelen zakelijk kan overnemen. Zou hiervoor even contact opnemen met een fiscaal adviseur ;) Hier nog wat info: https://www.ikwordzzper.nl/zzp-kennisbank/fiscale-zaken/zijn-zonnepanelen-aftrekbaar-als-zzper/

 

Het heeft verder uiteraard geen directe gevolgen of beperkingen voor het starten van een bedrijf.

aangepast door Ondernemeneer
Extra info

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0

Op wiens naam staat het btw nummer? van jou of van je partner?

 

Als het btw nummer op naam van jou partner staat dan kun jij gewoon je eenmanszaak starten, je krijgt dan een eigen BTW nummer, kunt eventueel voor de KOR kiezen als je omzet onder de 20.000 euro blijft

 

En op dit punt is de wetgeving inderdaad complex. Komt nog bij dat in 2020 de KOR regeling is gewijzigd waardoor je ook tegenstrijdige informatie ka vinden

Wellicht dat deze link je verder kan helpen. Daarin legt de belastingdienst de gevolgen uit als jij met het btw nummer dat je hebt gekregen voor de zonnepanelen alsnog besluit te gaan ondernemen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/eigenaren-van-zonnepanelen/ik-heb-zonnepanelen-tweede-activiteit-of-herinvesteren/ik-heb-zonnepanelen-en-wil-een-onderneming-starten

 

Belangrijkste vraag is dus echter of het BTW nummer op jou naam of op naam van je partner staat.

Link naar reactie
  • 0

In principe heb je al een keuze gemaakt voor de KOR, 

 

Volgende de website van de belastingdienst heb je die keuze gemaakt voor een periode van tenminste 3 jaar.

 

Quote

Afmelden overige gevallen

Als u uzelf hebt aangemeld voor de KOR, geldt dat voor een periode van ten minste 3 jaar. Gedurende deze 3 jaar kunt u zich dan ook niet afmelden voor de KOR, tenzij uw omzet boven de € 20.000 uitkomt.

bron: belastingdienst

 

In onderstaande topic meldde Roy_Me dat hij zich gewoon per direct heeft kunnen afmelden omdat hij een verkeerde keuze had gemaakt

 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-6-2020 om 12:00, Roel J zei:

Op wiens naam staat het btw nummer? van jou of van je partner?

 

Als het btw nummer op naam van jou partner staat dan kun jij gewoon je eenmanszaak starten, je krijgt dan een eigen BTW nummer, kunt eventueel voor de KOR kiezen als je omzet onder de 20.000 euro blijft

 

En op dit punt is de wetgeving inderdaad complex. Komt nog bij dat in 2020 de KOR regeling is gewijzigd waardoor je ook tegenstrijdige informatie ka vinden

Wellicht dat deze link je verder kan helpen. Daarin legt de belastingdienst de gevolgen uit als jij met het btw nummer dat je hebt gekregen voor de zonnepanelen alsnog besluit te gaan ondernemen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/eigenaren-van-zonnepanelen/ik-heb-zonnepanelen-tweede-activiteit-of-herinvesteren/ik-heb-zonnepanelen-en-wil-een-onderneming-starten

 

Belangrijkste vraag is dus echter of het BTW nummer op jou naam of op naam van je partner staat.

 

Link naar reactie
  • 0

Het BTW nummer staat op mijn naam. En zojuist kreeg ik post binnen dat ik geen gebruik maak van de KOR. Ik heb de belastingdienst er eerder deze zomer over gebeld, maar ze konden nog niet zien of de aanmelding goed was verwerkt. En omdat ik ruim de tijd genomen heb om mijn ondernemersplan uit te werken ben ik nog niet gestart als ondernemer. Eind van de maand zit ik bij de kvk.  

Wat de belastingdienst me wel kon vertellen was dat de KOR voor mij geen gevolgen zou hebben omdat ik een apart BTW nummer voor mijn eenmanszaak krijg. Maar ik denk dat ik me toch maar even goed ga laten informeren door een boekhouder alvorens ik een besluit neem. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.