• 0

privé storting in een maatschap

Als één van de maten maandelijks een privé storting (de inkomsten van zijn andere baan naast de maatschap) doet in de maatschap blijft dat ingebrachte geld dan van die persoon persoonlijk, wordt het als een lening gezien aan het bedrijf of wordt het als een gift gezien?.  

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Over de betreffende maat die  maandelijks zijn buiten de maatschap verdiende salaris inbrengt staat er niets over de inbreng.Het is de zoon van een van beide maten die pas is afgestudeerd en nog geen aandeel heeft in de economische eigendom van onroerende zaken en de eigen activa en passiva nog moet opbouwen. Bij de overige maten staat dat wel beschreven.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wel staat er betreffende "nevenactiviteiten".Dat indien een maat met toestemming van zijn mede maten een werkzaamheid aanvaard, zullen de daaruit te verwerven inkomsten en de te verrichten uitgaven ten gunste respectievelijk ten laste van de desbetreffende maat komen. Aan voor bedoelde mede maten zal echter ter compensatie een vergoeding worden toegekend ter grootte van her saldo voren vermelde verworven bruto inkomsten en te verrichten uitgaven.

aangepast door Hendrik 73
Link naar reactie
  • 0

Zijn de andere maten akkoord met zijn neveninkomsten?

Waarom stort hij die in de maatschap?

2 uur geleden, Hendrik 73 zei:

Aan voor bedoelde mede maten zal echter ter compensatie een vergoeding worden toegekend ter grootte van her saldo voren vermelde verworven bruto inkomsten en te verrichten uitgaven

Wie heeft deze zijn bedacht en met welke intentie? Niet lekker duidelijk namelijk. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De twee andere maten zijn hier mee akkoord gegaan. De zoon cq. neef ontvangt dezelfde arbeidsvergoeding als de maten maar is niet volledig op het bedrijf aan het werk (zijn de maten wel), dat wordt gecompenseerd door zijn buiten het bedrijf verdiende salaris in het (famillie)bedrijf te stoppen. Als ik  het maatschapscontract goed gelezen heb moet het op schrift staan en met toestemming van de maten dat hij een nevenactiviteit heeft.  Zij salaris zou hij dan bruto in het bedrijf moeten inbrengen, omdat hij wel een volwaardige arbeidsvergoeding krijgt van het bedrijf als maat zijnde (zelfde bedrag als de maten) . Bijkomend probleem is dat hij een netto salaris krijgt overgemaakt met zijn nevenactiivieteit. Dit wordt vervolgens netto door de zoon overgemaakt op de bedrijfsrekening met als gevolg dat er waarschijnlijk nog een keer inkomensbelasting over betaald moet worden of zie ik dat verkeerd?. Wat is hier aan te doen?.

Wordt er niks op papier gezet betreffende de nevenactiviteit dan wordt het  geld wat hij op deze manier inbrengt in het bedrijf gezien als een lening of gift aan het bedrijf, of heb ik dat mis?.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Sorry, maar lekkere vader en oom zijn jullie dan...

 

...als ik zoon en neef was zou ik heel hard weglopen.

 

Waarom zou hij netto moeten storten als hij inspanningen binnen de maatschap verricht? Het lijkt mij dan beter dat hij langzamer maat wordt of dat hij een schuld tegen acceptabele voorwaarden in eigen tempo inloopt en inlost.

 

Heeft er al eens een onafhankelijk iemand de toetreder geadviseerd? Het lijkt mij fair om daar eens middelen voor vrij te maken en daar gelegenheid toe te bieden!

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een salaris wat elders verdient wordt kan niet bruto uitbetaald worden door een werkgever en dus ook nooit bruto gestort worden in de maatschap.

Klinkt als een hoop ingewikkeld gedoe met eisen die niet uitvoerbaar zijn.

 

Waarom wordt zijn arbeidsvergoeding in de maatschap niet gewoon verlaagd met het bruto salaris dat hij heeft ontvangen?

Of een deel van die arbeidsvergoeding netto niet uitbetalen aan zoon/neef maar in mindering brengen op de lening voor de toetreding tot de maatschap.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Waarom wordt er niet 'sec' naar de urenbesteding binnen de maatschap gekeken?

 

Wat is het toekomstplan m.b.t. bedrijfsopvolging?

 

Zoals je de samenwerking nu presenteert, houd je (houden jullie) er m.i. een heel vreemde (ver)rekenbasis op na.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.