• 0

Tozo regeling i.c.m. KOR regeling. Hoe netto inkomen berekenen?

(aangepast)

Situatie: Helaas heb ik gebruik moeten maken van de Tozo 1, en krijg ik elke maand een voorschot van 1052,-. Bij de aanvraag heb ik zoals gevraagd werd aangegeven welke inkomsten uit opdrachten/inkomen ik had.  Wat ik "overhoud" van die voorschotten hou ik nu apart om het later terug te betalen. Er is dus nog geen definitief besluit geweest.
 

nu wil ik een verlenging aanvragen voor de Tozo 2. Dit keer moet ik, ipv de inkomsten die ik nog heb, nu aangeven wat ik verwacht aan aanvullende uitkering nodig te hebben. Dat lukt op zich prima, alleen maak ik (helaas) gebruik van de KOR kleineondernemersregeling dus werk ik zonder BTW (achteraf spijt van maar het is niet anders). Ik repareer o.a. machines, waar ik vaak onderdelen voor moet kopen (die betaal ik dus incl btw zonder dat later af te trekken).

 

Vanuit de gemeente wordt gezegd de volgende berekening te maken: Omzet (dus excl btw) -/- bedrijfskosten en terugkerende incidentele kosten -/- 18% ( aan belastingtarieven/aftrekposten.).

 

Maar op de site van de belastingdienst (PDF ) zie ik een extra stap die nog net vóór de laatste "18% aftrek-stap" komt:

Quote

Alle kosten breng je in mindering van je omzet. De bedragen van de omzet en de kosten worden exclusief btw gerekend, tenzij er volgens belastingregels wel rekening mee moet worden gehouden (bijvoorbeeld als je de kleineondernemersregeling (KOR) toepast).


Hoe kan ik dit het beste oplossen? Bijv aangeven dat ik het volledige bedrag nodig heb en het later laat verrekenen? Of anders: hoe bereken ik mijn netto inkomsten icm de KOR? Stel ik repareer een machine voor totaal 75 euro. Een onderdeel kost 40,- incl btw, en arbeidskosten zijn 35,-?

aangepast door NathanV
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat de Belastingdienst bedoelt dat je de BTW wel als kosten mag aftrekken, als je gebruik maakt van de KOR.

 

Stel je maakt 1000 euro omzet (excl BTW) en je hebt 400 euro kosten (excl BTW). Als je geen gebruik van de KOR maakt, dan is je winst voor de Tozo 600 euro. Maar als je wel gebruik maakt van de KOR, dan is je winst 516 euro.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je antwoord! Dat klinkt inderdaad wel aannemelijk ja, als ze laten zeggen dat je die BTW toch terug krijgt kan ik zeggen dat ik mee doe aan de KOR.

 

Geldt hiervoor trouwens ongeacht je mee doet aan de KOR, je het volledige bedrag van alle bedrijfskosten  meeneemt zoals telefoon abbo's/internet/aanschaf gereedschap of kantoormiddelen? En dan dus niet alleen de BTW zoals bij een OB maar echt de gehele kosten? In mijn geval incl btw, voor anderen excl btw? Normaal geef ik dit bij de IB op 1 keer per jaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, NathanV zei:

dat je die BTW toch terug krijgt kan ik zeggen dat ik mee doe aan de KOR.

Nee, je krijgt die BTW niet terug (je doet n.l. geen BTW aangifte). Je mag de BTW op inkoopfacturen wel gewoon als kosten boeken. Dat is een heel groot verschil. Het verzacht de pijn hooguit een klein beetje omdat het de winst extra drukt waardoor je iets minder IB belasting hoeft te betalen uiteindelijk.

 

Quote

Geldt hiervoor trouwens ongeacht je mee doet aan de KOR, je het volledige bedrag van alle bedrijfskosten  meeneemt zoals telefoon abbo's/internet/aanschaf gereedschap of kantoormiddelen? En dan dus niet alleen de BTW zoals bij een OB maar echt de gehele kosten? In mijn geval incl btw, voor anderen excl btw? Normaal geef ik dit bij de IB op 1 keer per jaar.

Als je meedoet met de KOR dan kun je het totaal bedrag van de inkoopfactuur (incl. BTW) gewoon als kosten boeken. Zonder KOR vraag je de BTW terug en boek je het bedrag excl. BTW als kosten.

 

Meedoen met de KOR is dus eigenlijk alleen gunstig als je hoofdzakelijk levert aan particulieren waar je dus een hogere prijs kunt rekenen (omdat je er geen BTW op kunt zetten). Bij leveren aan ondernemers kan dat niet omdat die BTW af kunnen trekken. Die willen dus een lagere prijs (zonder BTW) of een BTW factuur (die je niet mag maken onder de KOR). En op je inkoopfacturen kun je de BTW niet terugvragen. Maar daar zul je dus al wel achter zijn.

 

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Rik · zei:
Quote

Nee, je krijgt die BTW niet terug (je doet n.l. geen BTW aangifte). Je mag de BTW op inkoopfacturen wel gewoon als kosten boeken. Dat is een heel groot verschil. Het verzacht de pijn hooguit een klein beetje omdat het de winst extra drukt waardoor je iets minder IB belasting hoeft te betalen uiteindelijk.

Klopt, Voor alle duidelijkheid: Dat weet ik. Daarom zou ik ook tegen de gemeente zeggen dat ik aan de KOR mee doe mochten zij het niet snappen waarom ik de btw meereken.

 

24 minuten geleden, Rik · zei:

Als je meedoet met de KOR dan kun je het totaal bedrag van de inkoopfactuur (incl. BTW) gewoon als kosten boeken. Zonder KOR vraag je de BTW terug en boek je het bedrag excl. BTW als kosten.

Bedankt voor de bevestiging, dat is goed om te weten. En ik weet inderdaad hoe de KOR werkt.

 

Maar mijn vraag was welke bedrijfskosten neem je mee als je gaat berekenen hoeveel je tekort komt/overhoudt voor de aanvulling Tozo? Onderdelen snap ik, totale bon incl btw, maar ook alle zakelijke kosten zoals  mobiel abbo/internet/ aanschaf kantoorartikelen?

 

Link naar reactie
  • 0

Je neemt alle zakelijke kosten mee die je ook voor de IB aangifte mee mag nemen, uiteindelijk zul je met je IB aangifte / jaarcijfers moeten aantonen hoeveel je verdiend hebt en bij tozo waarschijnlijk aanvullend bewijs voor het eigen inkomen tijdens de TOZO

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
45 minuten geleden, NathanV zei:

Klopt, Voor alle duidelijkheid: Dat weet ik. Daarom zou ik ook tegen de gemeente zeggen dat ik aan de KOR mee doe mochten zij het niet snappen waarom ik de btw meereken.

Voor elke duidelijkheid. Jij rekent geen BTW. Jij rekent gewoon een hogere verkoopprijs en stuurt een factuur zonder BTW. Je mag het bij verkoop eigenlijk gewoon nooit over BTW hebben. En een gemeente kan dan dus ook geen BTW terugvragen en zal jouw prijs gewoon (te) hoog vinden. Dus aan ondernemers/gemeentes zou je gewoon de oude prijs excl. BTW als verkoopprijs moeten rekenen. En daar schiet jij dus weinig mee op want je betaald wel BTW op je inkoop. De gemeente heeft niets te maken dat jij meedoet met de KOR. (Bij verkoop moet dus altijd duidelijk zijn dat die prijs zonder BTW is.)

 

Quote

 

Quote

Als je meedoet met de KOR dan kun je het totaal bedrag van de inkoopfactuur (incl. BTW) gewoon als kosten boeken. Zonder KOR vraag je de BTW terug en boek je het bedrag excl. BTW als kosten.

Onderdelen snap ik, totale bon incl btw, maar ook alle zakelijke kosten zoals  mobiel abbo/internet/ aanschaf kantoorartikelen?

Dat zijn toch ook gewoon kosten voor de zaak?

Waarom zou je die niet aftrekken als kosten?

 

Let wel op, als je thuis werkt zul je niet de volledige internet kunnen rekenen als kosten. Ook voor mobiel heb je privé gebruik. Maar die kun je aan het einde van het jaar als privé gebruik boeken (als privé opname). Of je die verrekening terug moet rekenen naar de periode voor de tozo weet ik niet.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

@Roel J: Inderdaad ja, het is even uitpluizen wat ik voorheen zonder KOR aangaf, omdat ik gewoon mijn btw voorbelasting-bestand van de OB's aanleverde bij mijn boekhouder. En daarnaast nog los een bedrijfsongevallenverzekering en evt afschrijvingen.

 

@Rik ·: Klopt, ik bedoelde de berekening voor de verwachte netto inkomsten voor de komende maanden. Nogmaals ik weet dat ik geen btw meer reken op facturen e.d.

 

Dat laatste is wel goed om te weten trouwens. Omdat het nog gaat om een schatting zullen ze me er niet op vastbinden denk ik. Ik heb het desondanks realistisch geschat, niet teveel bedrijfskosten.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, NathanV zei:

Omdat het nog gaat om een schatting zullen ze me er niet op vastbinden denk ik.

Ja, dat kunnen ze dus wel. Je hebt een inlichtingenplicht.

 

De inkomensondersteuning vanuit Tozo is een aanvulling op het inkomen tot aan het sociaal minimum (bijstandsniveau). U moet als zelfstandige de hoogte van uw inkomen doorgeven aan de gemeente. Zowel bij aanvraag (vaak is dit een inschatting) als tijdens de bijstandsperiode (als bekend is wat daadwerkelijk het inkomen is geworden).

U heeft hiervoor een zogeheten inlichtingenplicht. U moet de Tozo-uitkering (gedeeltelijk) terugbetalen als de inkomsten uit onderneming in de maanden waarover de uitkering is verstrekt, achteraf hoger blijken dan eerder opgegeven (op basis waarvan de Tozo-uitkering is berekend). Wanneer door overtreding van de inlichtingenplichter ten onrechte een Tozo-uitkering of een te hoge Tozo-uitkering is vertrekt, dan moet de gemeente u een boete opleggen.

 

Bij de aanvraag van uw Tozo-uitkering heeft u een inschatting gegeven van uw inkomsten per maand. Het is begrijpelijk dat u op dat moment nog niet kon overzien wat uw daadwerkelijke inkomsten per maand zouden worden.

In de Tozo geldt de inlichtingenplicht. Dit betekent dat u de gemeente zo snel mogelijk dient te informeren over wijzigingen die van invloed zijn op uw recht op Tozo. U moet het daarom melden als u weer inkomsten uit uw onderneming haalt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.