• 0

Naam concurrent op website

Dag,

Een korte vraag:

Mag ik de naam van een concurrent en zijn producten noemen op mijn website om extra traffic te genereren? Bijvoorbeeld ik verkoop e bikes en gebruik veelvuldig de naam Stella.

Heb hier in het verleden al eens gedoe mee gehad, maar weet niet of dat rechtsgeldig was.

 

Groet Chiel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1
18 uur geleden, TwaBla zei:

 

Hoezo is persvrijheid van toepassing?

 

Je mag andermans merknaam niet misbruiken, dus je zal een reden moeten hebben om die namen te gebruiken.

 

Persvrijheid is denk ik te snel gebruikt. Maar je bent toch zeker vrij om erover te schrijven? Misbruik is hier denk ik niet van toepassing. 

 

Denk inderdaad dat het vergelijken met het eigen product een gulde middenweg is. 

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Inspiresta zei:

Denk inderdaad dat het vergelijken met het eigen product een gulde middenweg is. 

 

Dan zul je dus inderdaad moeten nadenken en wat moeite doen om het gebruik van concurrerende merknamen te rechtvaardigen. Bijvoorbeeld door een paar blogs te schrijven over het gebruik van vergelijkbare producten/diensten. Maar ook daar kun je niet willekeurig met namen strooien en zul je moeten oppassen met kwalificaties. Het is dus geen kwestie van even een paginaatje toevoegen met wat extra zoekwoorden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, Inspiresta zei:

Maar je bent toch zeker vrij om erover te schrijven?

Nee niet zomaar, in de grondwet (om toch even terug te grijpen op persvrijheid) is Handelsreclame zelfs expliciet uitgesloten van de vrijheid van meningsuiting.

 

Quote

 

Artikel 7

1. Niemand heeft voorafgaand verlof nodig om door de drukpers gedachten of gevoelens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

2. De wet stelt regels omtrent radio en televisie. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een radio- of televisieuitzending.

3. Voor het openbaren van gedachten of gevoelens door andere dan in de voorgaande leden genoemde middelen heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De wet kan het geven van vertoningen toegankelijk voor personen jonger dan zestien jaar regelen ter bescherming van de goede zeden.

4. Voorgaande leden zijn niet van toepassing op het maken van handelsreclame.

 

 

Je mag als prive persoon dus prima roepen dat die stalen rossen al roesten in de folder. Als ondernemer/onderneming zul je dat moeten onderbouwen voordat je dat mag roepen. Waarbij het geen strafrechtelijk risico is maar wel een risico dat de genoemde partij je aanklaagt.

 

Bij reclame (en dus ook website teksten) moet je voorzichtig zijn en daarom zie je het ook niet veel..

En kijk maar is als het wel gebeurd, dan is het vooral op prijs omdat die redelijk objectief is.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De grondwet is geen wet, de rechter mag er niet aan toetsen. Hooguit als de wet zelf ergens onduidelijk is, zou de rechter aan de hand van de grondwet kunnen zeggen dat er X bedoeld wordt en niet Y.

 

Nederland is bij mijn weten aangesloten op het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dus je hebt ook gewoon vrijheid van meningsuiting. De rechter mag wel toetsen aan het EVRM.

 

Bij mijn weten mag je merknamen van concurrenten gebruiken, zolang duidelijk is wat jouw relatie tot dat merk is. Op het moment dat bij een redelijk geïnformeerde gebruiker de indruk kan ontstaan dat jij de merkhouder bent of vertegenwoordigt, dan ga je nat.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik stel ook niet dat het op grond van de grondwet verboden is.

Ik heb het eerder andersom bedoeld, je kunt jezelf niet verdedigen tegen een schadeclaim door te stellen dat je vrijheid van meningsuiting hebt.

 

En in je winkel of een mail aan een klant mag je best roepen dat stalenrossen van.. al roesten in de folder. Maar zodra je het in reclameteksten gaat gebruiken gaan er andere normen gelden en kun je niet meer stellen dat het gewoon je persoonlijke mening is en dat je dat mag zeggen.

 

Twabla geeft dan ook wel weer een mooi (potentieel) grijs gebied aan.. Als je ondernemer bent en blogt over je kennis en ervaring is het dan je persoonlijke mening en wanneer slaat het om naar een reclameuiting?

Edit: Wat ook goed is om aan te vullen. Ik ging bij beantwoording uit van de ene fabrikant die zich met de andere vergelijkt dus hier 2 e-bikes fabrikanten, die hebben minder ruimte dan een fietsenhandel die beide merken verkoopt en op basis daarvan een vergelijking maakt.

Link naar reactie
  • 0

Je moet die zoekterm dus zo gebruiken dat het geen merkinbreuk oplevert. Je zou bijvoorbeeld kunnen aangeven dat jouw fiets een Bosch motor heeft in tegenstelling tot Stella en Gazelle (verzin ik nu even). Dat moet dan wel kloppen natuurlijk. Veelvuldig moet wel zo zijn dat het een redelijk doel dient anders wordt het al snel meeliften op de bekendheid van een merk. En je tekst moet ook nog zo zijn dat het de goede naam van het merk niet aantast. Je zit dus al snel in grijs gebied en kan bij een zaak door de merkhouder een behoorlijke claim tegemoet zien. En minder veelvuldig de merknaam noemen kan averechts werken om dat de term relevanter wordt maar door de relatief lage dichtheid hebben anderen (Stella zelf en haar dealers) daar meer aan. Tenminste dat denk ik op basis van mijn (beperkte) SEO kennis.

Link naar reactie
  • 0
Op 19-6-2020 om 09:04, Hans v N zei:

Je moet die zoekterm dus zo gebruiken dat het geen merkinbreuk oplevert. Je zou bijvoorbeeld kunnen aangeven dat jouw fiets een Bosch motor heeft in tegenstelling tot Stella en Gazelle (verzin ik nu even). 

 

Dat is best een aardig voorbeeld... Bosch maakt nogal wat onderdelen. 

 

De vraag zou bijvoorbeeld kunnen zijn of je een alternator verkoopt die 'identiek, compatible en/ of superieur aan Bosch typenummer XX' is. 

 

Voor zover ik weet mag dat dan weer wel: Zolang je maar heel duidelijk maakt dat het geen onderdeel van Bosch is, maar slechts compatible met een model. 

 

Je ziet dit soort dingen best regelmatig, bijvoorbeeld een cartridge toner die geschikt is voor Xerox printer of copyer model X of Y.  In dat geval lijkt het geen probleem om 'Xerox' te noemen of het modelnummer, zolang maar overduidelijk is dat je product niet van Xerox afkomstig is, maar van een andere fabrikant die een compatible product maakt. 

 

Als we bij dat voorbeeld blijven wordt soms ook gezegd dat het vervangende product bijvoorbeeld meer toner bevat (cq langer mee gaat) dan het origineel. Dat mag je, neem ik aan, alleen zo stellen als je het kunt bewijzen. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.