• 0

Bedrijfsoprichting met meerdere nationaliteiten

Goedemiddag,

 

Wat als ik een bedrijf op zou willen richten met laten we zeggen een Duitser, Zweed en een Belg?

 

Om het makkelijk te maken zou ik dan een Engelse Ltd. starten zodat iedereen qua taal begrijpt wat documenten inhoudelijk voorstellen.

 

Maar hoe gaat het dan verder? Ik als Nederlander moet dan inschrijven in NL KVK en met 25% belang zal ik ook DGA salaris moeten betalen?

Maar elk land zal zijn eigen regels hebben, ik moet dan 42K uit het bedrijf onttrekken als DGA salaris, maar misschien de Zweed 100K en de Duitser weer een ander bedrag vanuit de landelijke wetgeving. Zo is de kas snel leeg en is de verdeling van het geld ook niet evenredig.

 

Zie ik iets over het hoofd of is het erg omslachtig?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

2 uur geleden, hemaworst zei:

Wat als ik een bedrijf op zou willen richten met laten we zeggen een Duitser, Zweed en een Belg?

Alles is mogelijk, maar waar wonen en werken die Nederlander, Duitser, Zweed en een Belg?

 

2 uur geleden, hemaworst zei:

Om het makkelijk te maken zou ik dan een Engelse Ltd. starten zodat iedereen qua taal begrijpt wat documenten inhoudelijk voorstellen.

Voorwaarde is dan wel dat iedereen goed Engels kan lezen, spreken én begrijpen.

 

2 uur geleden, hemaworst zei:

Maar hoe gaat het dan verder?

Dat hangt ervan af waar u met die Ltd gaat ondernemen.

Als dat in Nederland is, dan moet u de vennootschap in te schrijven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel.

Als dan, zijn alle vennootschapsrechtelijke verplichtingen in Nederland van uw Ltd gelijk aan andere rechtsvormen zoals een Besloten Vennootschap.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Cosara zei:

Alles is mogelijk, maar waar wonen en werken die Nederlander, Duitser, Zweed en een Belg?

Iedereen woont/werkt in eigen land.

 

6 minuten geleden, Cosara zei:

Dat hangt ervan af waar u met die Ltd gaat ondernemen.

Als dat in Nederland is, dan moet u de vennootschap in te schrijven bij de Nederlandse Kamer van Koophandel.

Als dan, zijn alle vennootschapsrechtelijke verplichtingen in Nederland van uw Ltd gelijk aan andere rechtsvormen zoals een Besloten Vennootschap.

Ik woon en werk in NL, gaat om handel door Europa.

 

Maar de vraag blijft: ieder moet zich dus voor zijn deel in eigen land inschrijven met andere regels t.b.v. salaris onttrekking aan de onderneming.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Wat als ik een bedrijf op zou willen richten met laten we zeggen een Duitser, Zweed en een Belg?

en

Quote

Ik woon en werk in NL, gaat om handel door Europa.

Inhoudelijk (handelstechnisch en logistiek gezien) is het dan misschien wel logisch om een Duits moederbedrijf te hebben. Belastingtechnisch en administratief ligt dat mogelijk anders.

 

Wie is inititiatiefnemer en waar ligt het zwaartepunt van de inkoop en verkoop?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Highio zei:

Inhoudelijk (handelstechnisch en logistiek gezien) is het dan misschien wel logisch om een Duits moederbedrijf te hebben. Belastingtechnisch en administratief ligt dat mogelijk anders.

Met de onafwendbare Brexit geniet een BV of iets vergelijkbaars in NL, DE, SE of BE de voorkeur ... daar waar één van de bestuurders wonen.

 

12 uur geleden, hemaworst zei:

Maar de vraag blijft: ieder moet zich dus voor zijn deel in eigen land inschrijven met andere regels t.b.v. salaris onttrekking aan de onderneming.

Je betaald belasting, daar waar je woont en werkt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 3
18 uur geleden, hemaworst zei:

Goedemiddag,

 

Wat als ik een bedrijf op zou willen richten met laten we zeggen een Duitser, Zweed en een Belg?

 

Om het makkelijk te maken zou ik dan een Engelse Ltd. starten zodat iedereen qua taal begrijpt wat documenten inhoudelijk voorstellen.

 

Maar hoe gaat het dan verder? Ik als Nederlander moet dan inschrijven in NL KVK en met 25% belang zal ik ook DGA salaris moeten betalen?

Maar elk land zal zijn eigen regels hebben, ik moet dan 42K uit het bedrijf onttrekken als DGA salaris, maar misschien de Zweed 100K en de Duitser weer een ander bedrag vanuit de landelijke wetgeving. Zo is de kas snel leeg en is de verdeling van het geld ook niet evenredig.

 

Zie ik iets over het hoofd of is het erg omslachtig?

 

Nee je kan overal een bedrijf starten in de EU, in elke bedrijfsvorm van welk land in de EU welke je ook wil. Ongeacht waar je woont in de EU. En dan zeggen ze dat de EU niet waanzinnig gaaf is? Zie  hier. De onderneming moet wel ingeschreven staan bij de KvK waar de activiteiten (hoofdzakelijk) plaatsvinden (COMI = Country Of Most Interest).

Uit ervaring zou ik kiezen voor een Duitse (bijv. GmbH of Kommanditgesellschaft) of Nederlandse rechtsvorm (bijv. B.V. of V.O.F). Besef goed waar je aan begint, het land van oprichting heeft verregaande gevolgen voor keuze van een rechtskeuze in geval van geschillen (ook tussen aandeelhouders onderling).

Moet het bedrijf rechtspersoonlijkheid hebben of niet? Zeker grensoverschrijdend zijn er wel eens wat ze noemen, kwalificatieverschillen. Vooral in geval van fiscaal transparante bedrijfsvormen kan je hier tegenaan lopen.

Als je keuze is voor een bedrijfsvorm met rechtspersoonlijkheid is het simpel, daarbij zijn bijv. de GmbH in DLD en de B.V. in NL niet fiscaal transparant (en vergelijkbare rechtsvormen in BE en Zweden ook niet)

 

De taal van de statuten ('articles of association') mag in een heel aantal talen geschreven zijn, in alle Europeese landen (1 van de voordelen van 1 EU markt), bijvoorbeeld Engels is algemeen geaccepteerd. Het maakt in die zin voor de taal dus niet uit of je in DLD, NL, BE of Zweden opricht. Kijk uit met UK rechtsvormen op dit moment, zoals terecht aangehaald vanwege de Brexit.

 

Maak het vooral niet moelijker dan het strikt noodzakelijkerwijs moet zijn.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Remco TH zei:

Maak het vooral niet moelijker dan het strikt noodzakelijkerwijs moet zijn.

 

Spijker, kop enz 👍 

 

19 uur geleden, hemaworst zei:

Zo is de kas snel leeg en is de verdeling van het geld ook niet evenredig.

 

Beide zijn keuzes. Dat een DGA in het ene land een hoger minimum salaris zou moeten hanteren, betekent niet dat een ander minder zou moeten krijgen. 

En dat de kas snel leeg is hangt af van de omvang van de kas, de keuze om alleen de loonheffing of ook de netto salarissen te betalen en uiteraard de keuze van de rechtsvorm.  Als de kosten van deze rechtsvorm te groot zijn, kies dan voor een andere vorm of zorg voor meer opbrengsten of ... ook een keuze ... accepteer dat de kosten te hoog zijn en doe het niet. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je ook iets zeggen over wat voor soort onderneming jullie gaan starten en waarom jullie denken dat het in 1 rechtsvorm moet?

Samenwerken kan in vele vormen en ondanks de mogelijkheden die de EU wetgeving biedt is het nog steeds complexe materie voor mkb bedrijven.

Terwijl als je gewoon bij elkaar inkoopt of aan elkaar verkoopt is het allemaal een stuk simpeler.. Dus misschien dat je met een aantal standaard overeenkomsten/afspraken hoe jullie samenwerken je al een heel eind bent. Dan loop je in elk geval niet tegen de complexiteit van 4 of 5 fiscale regimes binnen 1 onderneming aan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.