• 0

Product vergelijkbaar met ...

Goedemorgen,

 

Momenteel ben ik bezig een webshop op te zetten in parfums.

De parfums hebben allemaal vergelijkbare geuren met de bekendere merken.

 

Mag ik in de omschrijving van het product dat ik verkoop vermelden dat de geur vergelijkbaar is met het type van een bepaald merk?

 

b.v.d.

 

Randy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Dat is een klassiek voorbeeld van meeliften, oftewel: "ongerechtvaardigd voordeel trekken" van andermans inspanningen.

 

Zie Chanel versus Bargello.

 

Yoghurt met vanillesmaak is niet hetzelfde als yoghurt met vanille, ook al heeft de laatste ook vanillesmaak.

 

Met een hele slimme advocaat kun je wellicht voorkomen dat de tegenpartij met succes een schadeclaim doordrukt, maar kun je een slimme advocaat betalen?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Randoii zei:

Mag ik in de omschrijving van het product dat ik verkoop vermelden dat de geur vergelijkbaar is met het type van een bepaald merk?

 

Dat is nogal een lastige kwestie. 

 

In principe zou je een product kunnen maken dat identiek is aan het A-merk, maar voor een fractie va de prijs: meestal zijn de ingedrienten helemaal niet zo duur, een paar uitzonderingen daargelaten. 

 

Als producent mag je wellicht niet zeggen dat het 'precies zo ruikt als merk X' - maar wat als dat gesteld wordt in een review door een gebruiker?

 

Bij een blatante imitatie (zelfde vorm fles, vergelijkbaar label, zelfde kleur van het product etc) heb je eerder een probleem dat iets dat strict genomen exact hetzelfde is als een bestaand parfum, maar met een compleet andere presentatie. 

 

De samenstelling van een parfum is ook een lastige kwestie: Op zich zou de producent kunnen proberen daar rechten in vast te leggen, maar dat betekent feitelijk ook dat men die exacte samenstelling moet openbaren. Hier speelt iets vergelijkbaars met bedrijfsgeheim houden versus patenteren. Of je middels chemische analyse exact kunt vaststellen wat de ingredienten van een parum zijn, en in welke verhoudingen, lijkt me overigens een dubieuze claim: Als er natuurlijke geurstoffen in zitten is heel erg haalbaar, iets als de exacte compositie van 'rozenblaadjes' herleiden is lastig omdat niet iedere roos hetzelfde is, en er stoffen in zitten die niet rendabel synthetisch te maken zijn.

 

En zoals Twabla terecht stelt: kun je het je veroordelen je juridisch te verdedigen tegen een miljardenbedrijf, ook al heb je juridisch 100% gelijk?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.