• 0

Over nieuwe KOR en diensten naar het buitenland

Beste,

 

Ik zat erover na te denken om mee te doen aan de nieuwe KOR, vanwege administratieve verlichting en het komt mij wel goed uit.

 

Nu lever ik echter ook regelmatig diensten aan Duitse ondernemers, waardoor ik het nu dus gewoon btw  verleg. Echter, als ik mee ga doen aan de KOR, dan geeft de tool van de belastingdienst (die is geupdate met KOR-vraag) het volgende aan.

 

"De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.

U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.

U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.

U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties." 

 

Dat maakt de administratie verlichting eerder een verzwaring... 

 

Weet iemand of je dan in het buitenland aangifte moet doen bij gebruik van KOR en diensten naar het buitenland? Ik kan er op internet weinig over vinden,.

 

 

 

 

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Duitsland vindt, terecht mijns inziens, dat omdat jij aan Duitsers levert, zij daar iets over te zeggen hebben.

 

's Lands wijs, 's lands eer, als jij zaken wil doen moet Duitsland, moet jij je aan hun regels houden.

 

Veel landen hebben een KOR-achtige regeling. Duitsland misschien ook. Misschien willen ze niet eens dat jij je onder een bepaald omzetbedrag bij hen aanmeldt. Ik zou die dingen eens eerst uitzoeken voordat je begint te piekeren over administratieve verzwaring.

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Lettermachine zei:

Dat maakt de administratie verlichting eerder een verzwaring... 

 

Weet iemand of je dan in het buitenland aangifte moet doen bij gebruik van KOR en diensten naar het buitenland? Ik kan er op internet weinig over vinden,.

 

 

De meeste administratieve verlichtingen zijn dat vooral op papier.. of in dit geval voor de overheid zelf de nieuwe regeling scheelt ze op dit moment al zo'n 600.000 BTW aangiftes op jaarbasis.

 

En ja dit is een bij werking van de KOR.. omdat je formeel geen ondernemer bent voor de BTW moet je kijken hoe de regels in Duitsland zijn. Je gedraagt je daar dan ook als ondernemer, Door de nieuwheid van de kor zijn deze bijwerkingen nog niet goed beschreven op internet dat zal wel komen in de loop van het jaar / de jaren.. 

Als je wel btw ondernemer bent mag je het gewoon verleggen als je het BTW ID van je klant hebt en dan heb je geen last van die toets.

Als je toch al gewend bent aan btw aangifte en je levert regelmatig aan Duitsland waarom hou je het dan niet zo?

Je moet toch al een administratie bijhouden voor de inkomstenbelasting dus hoeveel moeite is het om ook nog even 1x per 3 maanden BTW aangifte te doen, is ook (vaak) een goede stok achter de deur voor kleine ondernemers om de administratie bij te houden ipv 1x per jaar en je tijdens pasen bonnetjes loopt te zoeken ipv eieren omdat de IB deadline nadert..

 

Dilemma is dus of je nu (eenmalig) gaat uitzoeken hoe de regels in Duitsland zijn of dat je alles maar bij het oude laat.

Overigens heeft de Duitse belastingdienst ook een site in het Nederlands

https://www.finanzverwaltung.nrw.de/de/kleve-omzetbelasting-voor-nederlandse-ondernemers

En volgens mij ook een telefoonnummer waar je in het Nederlands vragen kan stellen.

 

je zou ook een telefoontje kunnen wagen naar het Team grensoverschrijdend werken en ondernemen van de NL belastingdienst
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/belastingtelefoon_bellen/team_grensoverschrijdend_werken_en_ondernemen_gwo

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 uur geleden, Lettermachine zei:

Weet iemand of je dan in het buitenland aangifte moet doen bij gebruik van KOR en diensten naar het buitenland?

Voor diensten ben jij volgens mij niet degene die aangifte moet doen in het buitenland.

 

Buiten de KOR vallen:

Quote

- de omzet van

diensten aan btw-ondernemers die in andere EU-landen zijn gevestigd en waarop de btw-verleggingsregeling van toepassing is. Vanwege de toepassing van de btw-verleggingsregeling moet de in het andere EU-land gevestigde btw-ondernemer de verschuldigde btw op aangifte voldoen;

 

Zie ook op

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/kleineondernemersregeling

 

De diensten die jij levert aan iemand in Duitsland zijn dus het belast met Nederlandse btw maar met Duitse, en die verleg jij direct.

 

Quote

Is uw klant een ondernemer? Dan geldt vaak: de dienst is belast in het land van de afnemer, waarbij die afnemer zelf de btw berekent en betaalt in zijn eigen land.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/btw_berekenen_bij_diensten_aan_afnemers_in_andere_eu_landen

 

Dit allemaal uiteraard alleen voor levering aan ondernemers met btw-nr.

 

Overigens valt die administratieverlichting wel mee. Je zult toch een boekhouding bij moeten houden. En je kunt btw op inkoop (b.v. kantoorkosten/huur/etc) niet aftrekken.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.