• 0

tijdelijke baan naast zzp ? wat zijn voor-en nadelen

Ik ben vier jaar geleden begonnen als zzp er en ik heb veel werk, onder andere bij een gemeente. Nu heeft de gemeente een probleem, ik ben de aanbestedingsgrens gepasseerd. Zij willen graag dat ik de huidige klus blijf doen maar dan in een tijdelijk dienstverband (16 uur voor een half jaar).  Ik kan bedenken dat dit bepaalde voordelen biedt (kosten vervallen zoals premie AOV, ik betaal vrijwillig door aan pensioenfonds, dat kan (deels) stoppen, dit biedt  zekerheid), maar mogelijk ook nadelen. Het uurtarief is uiteraard lager.  Ik wil niet meer dan 12 uur eventueel in dienst zodat ik het urencriterium wel kan blijven halen.   Wat zijn nadelen waar ik niet aan denk? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nadeel of risico waar je mogelijk niet aan denkt is dat na een dienstverband is het lastig  om snel weer als ondernemer een klus aan te nemen i.v.m. regels rond "voortgezet dienstverband" zeker de eerste 6 maanden niet.
 

tegelijkertijd als het om het afronden van een klus gaat en je daarna weer wat anders gaat doen zijn er ook mogelijkheden om die inkomsten toch tot je ondernemerswinst te rekenen. Je moet wel even (laten) uitzoeken hoe je dan aan de voorwaarden kan voldoen. In bijgaand screenshot zie je dat er een vraag zit in de aangifte die daar naar dit type opbrengsten vraagt. Het is een uitzondering waar ik nooit mee te maken heb gehad en ook niet de exacte regels van ken.

Omdat je hier door regels van de gemeente in loondienst moet (en niet omdat het om een arbeidsrelatie gaat) en je dezelfde werkzaamheden doet als ondernemer lijkt me dat een optie.

 

Overigens zie ik niet waarom het uurtarief lager zou moeten zijn, dit is het risico van de gemeente.. Ik weet dat HR medewerkers meteen gaan schermen met functie inschaling en dat moeten volgen.. Maar er zijn ook markttoeslagen en uitzonderingstoeslagen mogelijk. Dus ik zou daar nog even stevig over onderhandelen.

 

 

afbeelding.png

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Geldt het drempelbedrag ook opnieuw als je in goed overleg deze klus beëindigt en een ander project voor de gemeente uitvoert?

 

Als jij genoeg werk hebt en afdoende verzekerd bent, dan klinkt het voorstel niet zo interessant en biedt het bovendien geen oplossing voor na deze periode. Of wel?

 

Daarnaast kun je gewoon inschrijven op de (nieuwe) aanbesteding.

 

Aanbestedingsregels (Rijksoverheid) en Aanbestedingsregels (Ondernemersplein).

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Op 20-6-2020 om 11:32, Roel J zei:

Nadeel of risico waar je mogelijk niet aan denkt is dat na een dienstverband is het lastig  om snel weer als ondernemer een klus aan te nemen i.v.m. regels rond "voortgezet dienstverband" zeker de eerste 6 maanden niet.
 

tegelijkertijd als het om het afronden van een klus gaat en je daarna weer wat anders gaat doen zijn er ook mogelijkheden om die inkomsten toch tot je ondernemerswinst te rekenen. Je moet wel even (laten) uitzoeken hoe je dan aan de voorwaarden kan voldoen. In bijgaand screenshot zie je dat er een vraag zit in de aangifte die daar naar dit type opbrengsten vraagt. Het is een uitzondering waar ik nooit mee te maken heb gehad en ook niet de exacte regels van ken.

Omdat je hier door regels van de gemeente in loondienst moet (en niet omdat het om een arbeidsrelatie gaat) en je dezelfde werkzaamheden doet als ondernemer lijkt me dat een optie.

 

Overigens zie ik niet waarom het uurtarief lager zou moeten zijn, dit is het risico van de gemeente.. Ik weet dat HR medewerkers meteen gaan schermen met functie inschaling en dat moeten volgen.. Maar er zijn ook markttoeslagen en uitzonderingstoeslagen mogelijk. Dus ik zou daar nog even stevig over onderhandelen.

 

 

afbeelding.png

 

Link naar reactie
  • 0

Over (nieuwe)  aanbesteding: dit is nooit aanbesteed geweest. Ik ben vier jaar geleden begonnen en er zijn steeds nieuwe opdrachten geweest.  Deze lagen inhoudelijk  dicht bij elkaar, men ziet dat nu niet als losstaande opdrachten (in mijn optiek wel)  en nu er stevig bezuinigd moet worden realiseert men zich dat wat ik gekost heb  de Europese aanbestedingsgrens voorbij is én dat men de eigen inkoopregels overschrijdt.  

Los van de regels en hoe die moeten worden toegepast speelt er op de samenwerking intern veel op het gebied van oa vertrouwen.  Ik moet sowieso bedenken of ik daar in wil stappen; als externe heb ik steeds een positie aan de zijlijn kunnen behouden . 

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, Gerda cuperus zei:

Over (nieuwe)  aanbesteding: dit is nooit aanbesteed geweest. Ik ben vier jaar geleden begonnen en er zijn steeds nieuwe opdrachten geweest.  Deze lagen inhoudelijk  dicht bij elkaar, men ziet dat nu niet als losstaande opdrachten (in mijn optiek wel)  en nu er stevig bezuinigd moet worden realiseert men zich dat wat ik gekost heb  de Europese aanbestedingsgrens voorbij is én dat men de eigen inkoopregels overschrijdt. 

Er worden wel meer regels overschreden ...
 

Vier jaar bij één en dezelfde opdrachtgever, waarvan de opdrachtgever zelf aangeeft dat de uitgevoerde werkzaamheden niet als losstaande opdrachten worden gezien ...

 

... dat betekent dat u geen zelfstandige ondernemer bent, maar in een fictieve dienstbetrekking zit. Het urencriterium is niet van toepassing en u heeft ten onrechte gebruik gemaakt van de zelfstandigenaftrek.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Volgens freep.nl bestaat er iets als een kroonprinsprocedure. Dat is een aanbesteding die op de maat gesneden is van één specifieke kandidaat. De lijst met eisen daarin is bij wijze van spreken een kopie van jouw c.v. Niet bijzonder netjes, maar een gemeente mag nu eenmaal redelijke eisen stellen aan kandidaten binnen een aanbesteding.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.