Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Gerda cuperus

tijdelijke baan naast zzp ? wat zijn voor-en nadelen

Recommended Posts

Ik ben vier jaar geleden begonnen als zzp er en ik heb veel werk, onder andere bij een gemeente. Nu heeft de gemeente een probleem, ik ben de aanbestedingsgrens gepasseerd. Zij willen graag dat ik de huidige klus blijf doen maar dan in een tijdelijk dienstverband (16 uur voor een half jaar).  Ik kan bedenken dat dit bepaalde voordelen biedt (kosten vervallen zoals premie AOV, ik betaal vrijwillig door aan pensioenfonds, dat kan (deels) stoppen, dit biedt  zekerheid), maar mogelijk ook nadelen. Het uurtarief is uiteraard lager.  Ik wil niet meer dan 12 uur eventueel in dienst zodat ik het urencriterium wel kan blijven halen.   Wat zijn nadelen waar ik niet aan denk? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadeel of risico waar je mogelijk niet aan denkt is dat na een dienstverband is het lastig  om snel weer als ondernemer een klus aan te nemen i.v.m. regels rond "voortgezet dienstverband" zeker de eerste 6 maanden niet.
 

tegelijkertijd als het om het afronden van een klus gaat en je daarna weer wat anders gaat doen zijn er ook mogelijkheden om die inkomsten toch tot je ondernemerswinst te rekenen. Je moet wel even (laten) uitzoeken hoe je dan aan de voorwaarden kan voldoen. In bijgaand screenshot zie je dat er een vraag zit in de aangifte die daar naar dit type opbrengsten vraagt. Het is een uitzondering waar ik nooit mee te maken heb gehad en ook niet de exacte regels van ken.

Omdat je hier door regels van de gemeente in loondienst moet (en niet omdat het om een arbeidsrelatie gaat) en je dezelfde werkzaamheden doet als ondernemer lijkt me dat een optie.

 

Overigens zie ik niet waarom het uurtarief lager zou moeten zijn, dit is het risico van de gemeente.. Ik weet dat HR medewerkers meteen gaan schermen met functie inschaling en dat moeten volgen.. Maar er zijn ook markttoeslagen en uitzonderingstoeslagen mogelijk. Dus ik zou daar nog even stevig over onderhandelen.

 

 

afbeelding.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Geldt het drempelbedrag ook opnieuw als je in goed overleg deze klus beëindigt en een ander project voor de gemeente uitvoert?

 

Als jij genoeg werk hebt en afdoende verzekerd bent, dan klinkt het voorstel niet zo interessant en biedt het bovendien geen oplossing voor na deze periode. Of wel?

 

Daarnaast kun je gewoon inschrijven op de (nieuwe) aanbesteding.

 

Aanbestedingsregels (Rijksoverheid) en Aanbestedingsregels (Ondernemersplein).

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 20-6-2020 om 11:32, Roel J zei:

Nadeel of risico waar je mogelijk niet aan denkt is dat na een dienstverband is het lastig  om snel weer als ondernemer een klus aan te nemen i.v.m. regels rond "voortgezet dienstverband" zeker de eerste 6 maanden niet.
 

tegelijkertijd als het om het afronden van een klus gaat en je daarna weer wat anders gaat doen zijn er ook mogelijkheden om die inkomsten toch tot je ondernemerswinst te rekenen. Je moet wel even (laten) uitzoeken hoe je dan aan de voorwaarden kan voldoen. In bijgaand screenshot zie je dat er een vraag zit in de aangifte die daar naar dit type opbrengsten vraagt. Het is een uitzondering waar ik nooit mee te maken heb gehad en ook niet de exacte regels van ken.

Omdat je hier door regels van de gemeente in loondienst moet (en niet omdat het om een arbeidsrelatie gaat) en je dezelfde werkzaamheden doet als ondernemer lijkt me dat een optie.

 

Overigens zie ik niet waarom het uurtarief lager zou moeten zijn, dit is het risico van de gemeente.. Ik weet dat HR medewerkers meteen gaan schermen met functie inschaling en dat moeten volgen.. Maar er zijn ook markttoeslagen en uitzonderingstoeslagen mogelijk. Dus ik zou daar nog even stevig over onderhandelen.

 

 

afbeelding.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over (nieuwe)  aanbesteding: dit is nooit aanbesteed geweest. Ik ben vier jaar geleden begonnen en er zijn steeds nieuwe opdrachten geweest.  Deze lagen inhoudelijk  dicht bij elkaar, men ziet dat nu niet als losstaande opdrachten (in mijn optiek wel)  en nu er stevig bezuinigd moet worden realiseert men zich dat wat ik gekost heb  de Europese aanbestedingsgrens voorbij is én dat men de eigen inkoopregels overschrijdt.  

Los van de regels en hoe die moeten worden toegepast speelt er op de samenwerking intern veel op het gebied van oa vertrouwen.  Ik moet sowieso bedenken of ik daar in wil stappen; als externe heb ik steeds een positie aan de zijlijn kunnen behouden . 

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minuten geleden, Gerda cuperus zei:

Over (nieuwe)  aanbesteding: dit is nooit aanbesteed geweest. Ik ben vier jaar geleden begonnen en er zijn steeds nieuwe opdrachten geweest.  Deze lagen inhoudelijk  dicht bij elkaar, men ziet dat nu niet als losstaande opdrachten (in mijn optiek wel)  en nu er stevig bezuinigd moet worden realiseert men zich dat wat ik gekost heb  de Europese aanbestedingsgrens voorbij is én dat men de eigen inkoopregels overschrijdt. 

Er worden wel meer regels overschreden ...
 

Vier jaar bij één en dezelfde opdrachtgever, waarvan de opdrachtgever zelf aangeeft dat de uitgevoerde werkzaamheden niet als losstaande opdrachten worden gezien ...

 

... dat betekent dat u geen zelfstandige ondernemer bent, maar in een fictieve dienstbetrekking zit. Het urencriterium is niet van toepassing en u heeft ten onrechte gebruik gemaakt van de zelfstandigenaftrek.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens freep.nl bestaat er iets als een kroonprinsprocedure. Dat is een aanbesteding die op de maat gesneden is van één specifieke kandidaat. De lijst met eisen daarin is bij wijze van spreken een kopie van jouw c.v. Niet bijzonder netjes, maar een gemeente mag nu eenmaal redelijke eisen stellen aan kandidaten binnen een aanbesteding.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 273 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept