• 0

Affiliate Marketing vergoeding zonder BTW aan particulier aftrekbaar?

Hoi Allemaal,

 

Momenteel ben ik bezig met het opzetten van mijn eigen bedrijf in de supplementenindustrie. Om mijn product te promoten wil ik gebruik maken van affiliate marketing met particulieren. Dit zijn micro influencers die zich niet hebben ingeschreven bij de KVK. Mijn vraag is nu. Ik betaal als ik een product verkoop via hun specifieke kortingscode een bedrag uit van 5 euro per verkocht product. Deze 5 euro gaan dus naar de influencer. Ik neem aan dat deze 5 euro onder kosten van mijn bedrijf kunnen worden vermeld. Zijn deze kosten dan wel aftrekbaar?

 

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Sander,

 

Ik heb je titel wat verduidelijkt.

 Je moet een goed onderscheid maken tussen aftrekbaar voor de inkomstenbelasting en aftrekbaar voor de BTW.

Als jij een micro influencer een vergoeding van 5 euro betaald zijn dat gewoon bedrijfskosten voor de inkomstenbelasting ongeacht of die influencer ondernemer is of niet.

Als deze micro influencers geen ondernemer zijn kunnen ze jou geen btw factuur sturen, dat is verder prima, jij mag ook gewoon zaken doen met particulieren, maar er valt dan logischerwijs ook niks als voorbelasting af te trekken en laat je deze kosten dus verder buiten beschouwing in je aangifte.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Roel,

 

Bedankt voor je snelle reactie! Op het internet las ik het volgende:

’Het bedrijf verwerkt het gehele bedrag van jouw kwitantie in de boekhouding als kosten en mag dit later in zijn geheel van de winst aftrekken. Daardoor wordt de winst lager en betalen zij minder belasting.’

 

Ik mag de kwitantie van 5 euro verstuurd door de influencer wel aftrekken van de winst, waardoor de winst dus lager wordt en ik minder belasting betaal. Ik denk dat ik hier iets door elkaar haal, maar als ik 5 euro betaal aan een influencer zie ik er dus ongeacht of ik het aftrek van de winst dus geen geld van terug? 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, sander-1998 zei:

Ik denk dat ik hier iets door elkaar haal, maar als ik 5 euro betaal aan een influencer zie ik er dus ongeacht of ik het aftrek van de winst dus geen geld van terug? 

De belastingdienst is geen helicopterplatform.


Je krijgt er, naar ik hoop, influence voor terug ...  wat resulteert in meer vraag naar je product en daarmee een hogere omzet, waarover je ook meer belasting mag afdragen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Als je winst lager wordt betaal je minder inkomstenbelasting dus in dat opzicht "zie je wat" van die 5 euro terug.

als die influencer wel ondernemer is dan zal hij een rekening sturen van 6,05. 5 euro als vergoeding en 1,05 voor de btw die hij moet rekenen en jij terugvraagt.

per saldo betaal je aan beide 5 euro.

Link naar reactie
  • 0

Waar het om gaat.

Je betaalt uiteindelijk die 5 euro inclusief 21% BTW. Deze BTW krijg jij vervolgens weer terug van de belasting en mag je natuurlijk niet aftrekken van je winst.

 

Het bedrag exclusief BTW mag je wel aftrekken van de winst en hier betaal je daardoor geen belasting over, want je verlaagt je winst met gemaakte kosten

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.