• 0

Aanschaf software boekhouden

Geachte mede ondernemers,

 

Vorige maand heb ik dure software aangeschaft nadat de leverancier een scherpe promotie en gespreid betalen aanbood.

De software is zo'n 9K en word in een looptijd van 12 maanden van mijn creditcard afgeschreven.

Ik krijg maandelijks een factuur vanuit de US met 21% TAX erop.

 

Mijn vraag is hoe ik dit correct in de boekhouding verwerk.

Ik neem aan in de OB aangifte elk kwartaal 3x de TAX in "diensten aan u geleverd uit het buitenland"

Echter valt software onder bedrijfsmiddelen en moet ik de software over 5 jaar tijd gaan afschrijven bij de IB aangifte?

Of mag ik alle gespreid betaalde termijnen van 2020 straks in één keer opgeven als kosten bij de IB aangifte?

 

Van software licenties word gezegd dat je de software niet bezit maar in gebruik hebt, dus ik begon te twijfelen of het echt als bedrijfsmiddel gezien mag worden.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp

 

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, spruce zei:

Van software licenties word gezegd dat je de software niet bezit maar in gebruik hebt, dus ik begon te twijfelen of het echt als bedrijfsmiddel gezien mag worden.

Kort en bondig ... bij een eenmalige betaling voor het jarenlang gebruik van de software is er sprake van een bedrijfsmiddel, terwijl er bij een jaarlijkse betaling voor dat gebruik sprake is van huur.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Cosara zei:

Kort en bondig ... bij een eenmalige betaling voor het jarenlang gebruik van de software is er sprake van een bedrijfsmiddel, terwijl er bij een jaarlijkse betaling voor dat gebruik sprake is van huur.

 

 

het gaat om een eeuwig duurde licentie alleen gespreid betaald

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, spruce zei:

Ik krijg maandelijks een factuur vanuit de US met 21% TAX erop.

Wat is 21% TAX? Is dat BTW?

 

Heeft het Amerikaanse bedrijf hun eigen Nederlandse BTW nummer op de factuur staan?

Zo niet... dan denk ik niet dat jij die TAX terug kunt vorderen via de OB.

 

En als er dus wel een Nederlands BTW nummer op de factuur staat... dan voer jij die BTW niet in bij "diensten aan u geleverd uit het buitenland" maar gewoon alleen bij voorbelasting.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De software lijkt me een bedrijfsmiddel (je moet het bedrag exclusief btw dus activeren en er in minimaal 5 jaar over afschrijven). De waarde is immers meer dan 450 euro. Je zult het op de balans moeten zetten onder immateriële vaste activa.

 

Ik heb het gevoel dat het eigenlijk niet helemaal goed gaat bij onze Amerikaanse vrienden. Als je namelijk een aanschaf op afbetaling doet, dan zou je eigenlijk vooraf slechts één factuur moeten krijgen met daar alle btw al op. Die btw vraag je terug na het kwartaal van aanschaf.

 

Vervolgens kun je uiteraard nog steeds het volledige factuurbedrag in 12 gelijke termijnen voldoen, maar volgens is het op zich niet gebruikelijk dat het softwarebedrijf bij gespreide betaling door de klant ook de btw-afdracht 12 termijnen aan de fiscus voldoet. Maar goed, na een jaar zou het op zich 'glad' moeten zijn. :face-with-raised-eyebrow:

 

Maar vervolgens is het nog de vraag over er überhaupt btw op de factuur moet staan. Ik neem aan het Amerikaanse bedrijf btw-aangifte doet met een zogenaamd EU-btwnummer (zou op de factuur moeten staan). Ik zou even kijken hoe je je eigen btw-nummer aan hen kunt doorgeven, zodat de btw naar jou verlegd wordt. De leverancier moet dan een correctiefactuur sturen met 0% btw erop.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
8 uur geleden, spruce zei:

De software is zo'n 9K en word in een looptijd van 12 maanden van mijn creditcard afgeschreven. Ik krijg maandelijks een factuur vanuit de US met 21% TAX erop.

Dat lijkt  inderdaad niet helemaal goed te gaan.

 

De verkoper maakt één factuur voor de geleverde dienst (het verlenen van een softwarelicentie is een dienst), al dan niet met BTW, en incasseert het factuurbedrag in 12 termijnen.

De kosten boek je in de administratie op factuurdatum in het jaar van levering.

De BTW vorder je terug in het kwartaal waarin de factuurdatum valt.

De software, zoals beschreven, is een bedrijfsmiddel  waarop volgens de daarvoor geldende regels moet worden afgeschreven.

De software is, door het ontbreken van enig exploitatierecht, uitgesloten van de investeringsaftrek.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 20-6-2020 om 13:47, spruce zei:

Van software licenties word gezegd dat je de software niet bezit maar in gebruik hebt, dus ik begon te twijfelen of het echt als bedrijfsmiddel gezien mag worden.

 

Bezit in de zin van eigenaar van de auteursrechten en dergelijke niet. 

 

Of iets een periodieke dienst is, of slechts een eenmalige levering met een afbetalingsregeling is lastiger. 

 

In feite denk ik dat je de grens kunt trekken bij de vraag of je de software nog kan en mag gebruiken na de laatste betaling: Is dat wel het geval dan is het een eenmalige levering. Is dat niet het geval, en gaat het bijvoorbeeld om software as a service (SAAS) dan vallen de kosten in de periode waarin je deze gefactureerd krijgt. 

 

Het lijkt me dat hier sprake is van het eerste geval, en dan moet je het over minstens 5 jaar afschrijven. Niet dat dat per se onvoordelig is (drukt je fiscale inkomen een aantal jaar, het marginale tarief is meestal slechter dan het gemiddelde), maar bij dit bedrag heb je de keuze niet en moet je het wel afschrijven. 

 

Bij maatwerk software is het wellicht nog wel te verdedigen dat de kosten direct zijn en geen bedrijfsmiddel dat afgeschreven -moet- worden: Zeker als je het laat ontwikkelen na onderling overleg en je de enige gebruiker bent dan is daar wellicht een argument voor te vinden: dat soort software heeft geen enkele 'restwaarde': normaliter zou je bij beëindiging van een bedrijf de boedel kunnen verkopen, maar voor zulke specifieke software is de marktwaarde soms nihil, hoe duur het ook was om te maken. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Op de factuur staat alleen TAX in de opsomming.

Wat neerkomt op 21% als je het bedrag terug rekent (vermoedelijk is dit Amerikaanse Sales TAX)

Verder geen EU of NL btw nummer op de invoice te vinden.

 

Het is me nog onduidelijk hoe ik dit eventueel in de OB aangifte moet verwerken.

 

Er is volgens mij geen sprake van een BTW verlegging, want anders had er een BTW nummer op vermeld moeten zijn

 

 

aangepast door spruce

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, spruce zei:

Het is me nog onduidelijk hoe ik dit eventueel in de OB aangifte moet verwerken.

Bij vraag 4a (diensten buiten EU) vul je het totaal bedrag in en zelf berekend 21% btw daarover. Als je recht hebt op voorbelasting aftrek (geen kor e.d.) dan kun je ditzelfde bedrag ook weer bij 5b voorbelasting optellen.

 

(Voor goederen moet je vraag 4a niet invullen. Daar betaal je btw bij de douane btw tenzij je een vergunning art.23 hebt)

 

11 minuten geleden, spruce zei:

Er is volgens mij geen sprake van een BTW verlegging, want anders had er een BTW nummer op vermeld moeten zijn

Van buiten de EU is er nooit sprake van btw verlegging (tenzij zij OB aangifte doen in Nederland). En van binnen de EU moet het ook altijd duidelijk op de factuur vermeldt staan met beide btw nummers.

 

Overigens betwijfel ik of die 21% wel sales tax is. Die komt normaal niet buiten de 10% uit. Zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States

 

Zou het niet kunnen zijn dat ze wel trachten Nederlandse btw in rekening te brengen? In dat geval is het handig te weten of ze ook een Nederlands btw nummer hebben voor aangifte. Als die vermeldt wordt op de factor ben je overal vanaf en kun je de factuur als NL factuur beschouwen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.