• 0

Verhuur van eigen woning en eigen bedrijf

Hallo,

 

Misschien een beetje off-topic vraag, maar ik stel hem toch.

 

Ik wil begin volgend jaar mijn eigen huis verhuren omdat ik ga samenwonen, op dit huis rust nog een hypotheek. Het idee is om het incl. meubels te gaan verhuren, het liefst aan expats.

 

Daarnaast begin ik volgend jaar voor mezelf, eerst als eenmanszaak, en medio 2006 wil ik deze omvormen naar een bv.

Mijn expertise ligt in de ict, core business is consultancy en projectmanagement.

 

Is er een mogelijkheid waarbij ik de kosten die ik maak voor het verhuren van de woning, zoals verbouwingskosten, advertentie e.d. kan aftrekken via mijn bedrijf?

 

Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Het verkopen aan mijn toekomstige bv lijkt me niet mogelijk, ik heb immers nog geen verleden opgebouwd van meerdere jaren winst.

Als iemand daar ervaring mee hooft hoor ik het graag.

 

 

Graag hoor ik eventuele tips.

 

Groetjes martijn

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen expert, maar het lijkt mij niet mogelijk. Het principe is immers dat je (sommige) kosten die je maakt tijdens/voor de uitvoering van je ondernemerschap mag opvoeren. Wat heeft die woning met je ondernemerschap te maken? Helemaal niets.

 

Als je die woning nu niet commercieel verhuurt maar in zijn geheel gebruikt voor je onderneming, dan is dat andere koek. Maar dan mag je niet alleen kosten opvoeren, maar wordt die woning ook onderdeel van je balans etc. Nogmaals, ben geen expert, maar ik zie de vraag wel eens vaker langskomen (search functie van HL al gebruik )

 

Wat betreft je twee vraag - waar je nog meer rekening mee moet houden - is te algemeen gesteld. Kun je iets precieser zijn?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Is er een mogelijkheid waarbij ik de kosten die ik maak voor het verhuren van de woning, zoals verbouwingskosten, advertentie e.d. kan aftrekken via mijn bedrijf?

 

Nee, dat zal niet worden geaccepteerd.

Ter info: een tweede woning wordt belast in box 3, je betaalt in dit geval 1,2% belasting over de waarde van je woning in het economische verkeer. Dit staat dus los van je werkelijke inkomsten en uitgaven betreffende deze woning, daar wordt niet naar gekeken.

 

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat zal niet worden geaccepteerd.

Ter info: een tweede woning wordt belast in box 3, je betaalt in dit geval 1,2% belasting over de waarde van je woning in het economische verkeer. Dit staat dus los van je werkelijke inkomsten en uitgaven betreffende deze woning, daar wordt niet naar gekeken.

 

Helemaal juist. Een kleine aanvulling: de hypotheek die op deze woning rust valt eveneens in Box III en verlaagt daarmee het belastbare vermogen. (buiten de niet verrekenbare drempel)

 

Daarnaast lijkt het me raadzaam om de hypotheekakte er op na te slaan. In de meeste gevallen is hier een huurbeding in opgenomen waarin wordt bepaald dat je zonder de toestemming van de hypotheekvrstrekker de woning NIET mag verhuren.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.