• 0

2dehands laptop afschrijven

Beste,

 

kan je een 2dehands laptop kopen en dan op de zaak zetten en afschrijven of mag dat niet?

Zo ja, zijn er specifieke zaken waar je best rekening mee houdt (moet je een officiële factuur kunnen regelen of niet)?

 

Dank bij voorbaat.

 

Mvg,

Tuur

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Goedemorgen,

 

Je vraag is tweedelig.

 

1) Het inbrengen

Dat kan. Bij voorkeur op basis van een factuur, maar een incidentele boeking met als bewijs de bankafschrijving is mogelijk. Neem dan wel een hele duidelijke omschrijving.

 

2) Het afschrijven

Dat mag wanneer het bedrag boven de drempelwaarde voor afschrijvingen (450,- euro) ligt.

aangepast door cp1234
verduidelijking
Link naar reactie
  • 0

 

3 minutes ago, cp1234 said:

Goedemorgen,

 

Je vraag is tweedelig.

 

1) Het inbrengen

Dat kan. Bij voorkeur op basis van een factuur, maar een incidentele boeking met als bewijs de bankafschrijving is mogelijk. Neem dan wel een hele duidelijke omschrijving.

 

2) Het afschrijven

Dat mag wanneer het bedrag boven de drempelwaarde voor afschrijvingen (450,- euro) ligt.

 

Hoi, 

bedankt voor je reply. Is het dan nadelig wat betreft btw? Ervan uitgaande dat ik koop van een particulier: dit betekent dan dat ik geen btw kan aftrekken.
Nog een specificiteit is dat het een aankoop betreft van een Belgische particulier (azerty-toetsenbord nodig).

 

Als ik eerstehands koop via bvb. Coolblue in België, dan kan ik btw terugkrijgen (dus is voordeliger)

Als ik tweedehands koop van een particulier via 2dehands.be, kan ik geen btw terugkrijgen (dus is minder voordelig)

 

Klopt dat wat ik zeg?

 

Link naar reactie
  • 1
6 uur geleden, Alfred M zei:

kan je een 2dehands laptop kopen en dan op de zaak zetten en afschrijven of mag dat niet?

Op bedrijfsmiddelen - nieuw of gebruikt - die een aantal jaren meegaan, moet u afschrijven ... daarin heeft u geen keuze. De afschrijving is maximaal 20% per jaar op de aankoopwaarde van het bedrijfsmiddel. 

Kost een bedrijfsmiddel minder dan € 450, dan mag u het hele bedrag in één keer als aankoopkosten in mindering van de omzet brengen, maar het staat u vrij om ook daarop af te schrijven. Bedrijfsmiddelen met een aankoopwaarde van minder dan € 450 komen echter niet in aanmerking voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.
Uitzonderingen hierop zijn onzelfstandige bedrijfsmiddelen die samen als één bedrijfsmiddel functioneren en gezamenlijk een aankoopwaarde van €450 of hoger vertegenwoordigen. Ook hierop moet u dan afschrijven.


 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dat is zeker een factor. Ik weet niet wat je tweedehands wilt kopen, maar als het daardoor onder de 450 euro ex btw blijft is het voordeel dat je het in dit jaar mag afschrijven, in plaats van daar 5 jaar mee bezig te zijn. 

 

Ik weet niet precies waar die grens van 450 euro vandaan komt, maar geloof dat die zou oud is dat het gewoon is vertaald vanaf 1000 gulden destijds. Met een paar decennia inflatie en geen aanpassing van het grensbedrag zit je nu met de situatie dat je een laptop, en soms zelfs een telefoon, in 5 jaar moet afschrijven, terwijl ze die tijd vaak niet eens halen. Mochten ze het niet halen kun je het overigens wel boeken als een acuut verlies (bijv een laptop van 1000 euro die na anderhalf jaar kapot gaat, waarbij in jaar 200 euro mocht afschrijven, maar in jaar 2 waarin het ding het begeeft wel in 1 keer het restant van 800 euro mag afschrijven). 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Dat is zeker een factor. Ik weet niet wat je tweedehands wilt kopen, maar als het daardoor onder de 450 euro ex btw blijft is het voordeel dat je het in dit jaar mag afschrijven, in plaats van daar 5 jaar mee bezig te zijn. 

Het nadeel is dat je de jaren daarna de winst niet meer met afschrijvingskosten kunt verminderen.

 

Linksom of rechtsom ... Voor een enkele investering van geringe waarde maakt het niet zoveel uit wat je kiest.

 

De yin en yang van de fiscaliteit.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard, het verschil is alleen dat je bij kleine investeringen (ook zijn het er vele en maken ze samen een aanzienlijk bedrag) je zelf de keuze hebt of ik 1x afschrijven wenselijker is dan spreiden over meerdere jaren. 

 

Overigens heb ik het idee dat men investeringen onder 450 euro gewoon liefst meteen afschrijft zodat ze niet met de administratie zitten, niet zozeer omdat het fiscaal voordelig is. 

 

Wat dat betreft zou de belastingdienst het wellicht wel makkelijker kunnen maken: als je 1 keer een investering invoert in het systeem met een afschrijving over 5 jaar, gewoon automatisch de waarde 20% van de aankoopprijs laten dalen en navenant als kosten opvoeren. 

 

Afschrijven over 5 jaar kan fiscaal veel voordeliger zijn, dat gaat tenslotte af van je marginale belastingtarief ieder jaar, terwijl je met een forse investering die je in 1 jaar boekt het marginale tarief over dat jaar zou kunnen verlagen. Maar misschien willen ze het ook niet te leuk of gemakkelijk maken :D

Link naar reactie
  • 0

Je hebt ook te maken met net present value, de waarde van geld over tijd.

 

Stel ik realiseer, doordat ik moet afschrijven, 10.000 euro minder winst dan wanneer ik een bedrijfsmiddel meteen had kunnen aftrekken. Stel ik wil het volgend jaar een machine van 8.000 euro wil kopen. Dan moet ik een lening afsluiten, terwijl ik de machine in het geval van meteen aftrekken uit eigen middelen had kunnen financieren. Om uit te zoeken welke lening het beste bij me past, moet ik tijd vrijmaken die ik anders had kunnen gebruiken om meer geld te verdienen. Die misgelopen inkomsten (transactiekosten) plus de rente over de lening is een uitdrukking van de NPV.

 

De belasting over de inkomsten die de verkoper van de oorspronkelijke investering van 10.000 euro wordt dan weer niet over 5 jaar gespreid geïnd. Raar is dat. Alsof het rijk opeens niet in zijn eigen methoden gelooft als zijn eigen inkomsten op het spel staan. :-)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, Branko Collin zei:

De belasting over de inkomsten die de verkoper van de oorspronkelijke investering van 10.000 euro wordt dan weer niet over 5 jaar gespreid geïnd.

Dat gebeurt nu juist wel.


Een bedrijfsmiddel genereert, na ingebruikname, gedurende een aantal jaren meer omzet en, als het goed is, ook meer winst. De jaarlijkse winsttoename wordt verminderd door de eveneens jaarlijkse afschrijvingskosten. Nivellering in optima forma.


“afschrijvingen hebben ten doel lasten die worden opgeroepen door de aanschaffing van zaken die voor het drijven van een onderneming worden gebruikt, te spreiden over de jaren waarin dat gebruik plaatsvindt“

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Branko Collin zei:

Sorry, ik zie nu dat er een werkwoord ontbreekt in mijn zin:

 

De belasting over de inkomsten die de verkoper van de oorspronkelijke investering van 10.000 euro verdient, wordt dan weer niet over 5 jaar gespreid geïnd.

Niet expliciet over de fiscale levensduur van vijf jaar, maar over de economische levensduur.

Investeringen en afschrijvingen zou je eigenlijk beter (of eerlijker) kunnen afstemmen op de economische levensduur, en die varieert van 1 tot 10 jaar ... of langer.

Vandaar dat er binnen een onderneming twee balansen circuleren, een fiscale en een economische balans.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nog een BTW-vraagje gerelateerd aan dit topic:

 

Ik heb de laptop fysiek gekocht in België en daar een factuur van laten maken op mijn Nederlandse zaak. Echter heb ik ook 21% belasting betaald.

Kan ik deze uberhaupt nog terugvorderen in NL? Mij lijkt het dat ik in feite die 21% niet moest betaald hebben (en de btw verlegd moest worden naar NL en dan kon ik het aangeven hier).

 

Of hoe kan ik deze nog specifiek terugvorderen? Via onderstaande link lijkt mij maar ik weet niet 100% of dit echt voor mijn geval geldt en of hetgene wat ik hiervoor beweer correct is. 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/btw-terugvragen-eu-landen-inloggegevens-aanvragen

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Alfred M zei:

Of hoe kan ik deze nog specifiek terugvorderen? Via onderstaande link lijkt mij maar ik weet niet 100% of dit echt voor mijn geval geldt en of hetgene wat ik hiervoor beweer correct is. 

Nee, die Belgische btw kun je niet terugvorderen. Als je dat probeert via die link krijg je als antwoord dat die link daar niet voor bedoeld is. Er is incorrect btw gerekend (want het had verlegd moeten worden) en dat kun je dus niet zo terugkrijgen. De enige manier is naar de leverancier teruggaan en een andere factuur met verlegging vragen (en de btw via hem terugkrijgen).

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
3 uur geleden, Alfred M zei:

Kan ik deze uberhaupt nog terugvorderen in NL? Mij lijkt het dat ik in feite die 21% niet moest betaald hebben (en de btw verlegd moest worden naar NL en dan kon ik het aangeven hier).

 

Ja, hoor. Je kunt de BTW gewoon terugvragen, ook als die verlegd had kunnen worden. En je kunt dat ook gewoon via de Nederlandse fiscus terugvragen. Voor ieder land kunnen wat afwijkende regels gelden, maar in het algemeen kun je sowieso wachten tot het einde van het jaar, als je meer dan 50 euro aan btw wil terugvragen. Als je meer dan 400 euro aan btw wil terugvragen, kun je het al na afloop van het kwartaal doen. Voor België geldt verder dat je facturen moet meesturen, als je btw terugvraagt over verwervingen van meer dan 1.000 euro.

 

Maar je kunt uiteraard de leverancier ook om een correctiefactuur vragen. Je geeft dan je BTW-nummer aan de leverancier, en zij kunnen dan een factuur opstellen waarbij de btw naar jou verlegd wordt. Het verschil moeten ze dan terug overmaken. Komt in feite op hetzelfde neer.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
29 minuten geleden, prinsrachid zei:

Ja, hoor. Je kunt de BTW gewoon terugvragen, ook als die verlegd had kunnen worden. En je kunt dat ook gewoon via de Nederlandse fiscus terugvragen.

Schijnbaar heb je een aantal topics gemist hierover. Je kunt onjuist buitenlands berekende btw niet terugvragen via die link. Dit wordt doorgestuurd maar desbetreffend land maar die wijst die aanvraag meestal gewoon af. Dit is reeds in eerdere topics naar voren gekomen waar er een antwoord kwam dat de btw verlegd had moeten worden (de EU regels van verlegging hadden toegepast moeten worden).

 

Je krijgt dan bericht "nulbelasting mogelijk, neem contact op met de leverancier". Je kunt  schijnbaar zelfs een boete krijgen als je dat formulier onterecht gebruikt.

 

Zie ook hier

En hier

En dan nog deze met tekst en uitleg

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, prinsrachid zei:

Ja, hoor. Je kunt de BTW gewoon terugvragen, ook als die verlegd had kunnen worden. En je kunt dat ook gewoon via de Nederlandse fiscus terugvragen.

Inderdaad, dat kan.

 

De laptop is fysiek gekocht in België en vervolgens naar Nederland overgebracht. De verkoper heeft echter geen garantie dat de laptop inderdaad naar Nederland wordt overgebracht en moet dus btw in rekening brengen. Er bij de aankoop geen sprake van een intracommunautaire levering, de laptop wordt immers ter plekke aldaar gekocht, waardoor de btw niet naar de koper verlegd kan worden om dezelfde reden.

 

zie ook: Wanneer kunt u een verzoek doen?

zie ook: Buitenlandse btw terugvragen

"Brengt uw leverancier u buitenlandse btw in rekening? Bijvoorbeeld omdat u de goederen zelf in het buitenland ophaalt? Dan kunt u deze buitenlandse btw vaak terugvragen."

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
29 minuten geleden, Cosara zei:

zie ook: Wanneer kunt u een verzoek doen?

zie ook: Buitenlandse btw terugvragen

"Brengt uw leverancier u buitenlandse btw in rekening? Bijvoorbeeld omdat u de goederen zelf in het buitenland ophaalt? Dan kunt u deze buitenlandse btw vaak terugvragen."

 

Edit: ik zie nu dat je het hebt over fysieke goederen zelf halen in het buitenland. Dat zou dan inderdaad de enige afwijking kunnen zijn.

 

Ik ben benieuwd.

Ik hoop dat we het resultaat nog te horen krijgen.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, Rik · zei:

Wederom... Dit is wat de Nederlandse belastingdienst (onjuist) zegt.

 

Wederom, je hebt het gewoon bij het verkeerde eind.

 

Bij de aanschaf van een laptop kun je heel misschien nog achteraf naar die shop mailen en vragen om een factuur met verlegde btw, maar dat is niet echt gebruikelijk bij fysieke aanschaffen. Want wie zegt de leverancier dat jij de persoon bent die dat ding destijds is komen ophalen?

 

Maar stel dat je naar Spanje op zakenreis gaat, dan heb je toch allemaal kosten met btw daarop? En als ondernemer heb je recht op die btw terug te vragen. Hoe wou je die dan terugvragen? Een verleggingsfactuur bij elk tankstation vragen?  Je rijdt via België, Luxemburg, Frankrijk. Je tankt je auto vol, je moet onderweg ook nog wat eten. In Spanje zit je in een hotel, gaat naar een restaurant. Je koopt nog wat boeken, software en computeronderdelen en rijdt terug. Hoe zou je al die btw op die (zakelijke!) kosten anders terug kunnen krijgen? De One-Stop-Shop van de Belastingdienst is júist ingericht voor dit doel!

 

En bovendien is de regeling nou ook weer niet zo ontzettend genereus. Want zelfs met een ogenschijnlijk lage btw-drempel van 50 euro moet je al snel zo'n 300 euro aan aankopen doen voordat je iets terugkrijgt. Voor benzine en dergelijke is er ook meestal ook nog een verplichting om bewijsstukken mee te sturen. Voor dure aankopen overigens meestal ook.

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

@Rik · @Cosara @prinsrachid Legends! Enorm bedankt voor jullie snelle antwoorden, het helpt me echt enorm. Ik ben nog maar net gestart en ik ben mij een weg aan het banen door het concept van btw en boekhouding wat helemaal nieuw voor me is dus deze vragen kunnen stellen aan jullie helpt me enorm vooruit.

 

Ik concludeer dus (correct me if i'm wrong):

- Terugvragen bij de leverancier (Mediamarkt) is niet aangewezen want zal hoogstwaarschijnlijk niet lukken gezien ik daar fysiek al weg ben

- Ik vraag het WEL terug via het aanvraagformulier van de belastingdienst (een papieren brief invullen, uitprinten en fysiek opsturen in 2020 en dan 4 weken wachten, helemaal top).

- Helaas is het terug te vragen bedrag niet boven de 400 euro dus ik zal nog even moeten wachten tot het einde van het jaar voor de terugvraging. Ik laat jullie sowieso iets weten over de outcome.

 

Dan nog een laatste vraag waar ik niet uitraak: Ik moet de aankoop (factuurdatum kwartaal 2) dan wel toch nog altijd aangeven in mijn btw-aangifte veronderstel ik maar onder welke rubriek boek ik dat dan: Hoog 21% (te vorderen) / Geen-vrijgesteld / Verwerving binnen de EU (21%)  --> ik veronderstel die laatste nog altijd (zie screenshot in bijlage - rubriek 4b 5b)

 

Als ik @prinsrachid dus  ook goed begrijp en ik bijvoorbeeld zal tanken in België (waar ik vaak voor zaken ben) dan zal ik dit ook via het "Buitenlandse btw terugvragen" proces moeten terugvragen (maar toch inboeken zoals hierboven op mijn laatste vraagje - indien zelfde percentage)

 

Veel dank.

Groeten,

Tuur

 

 

BTW rubriek.png

Link naar reactie
  • 0

Ja, het wordt wel wat complex, maar makkelijker kunnen ze het niet maken in Europa. Wat betreft je btw...die vul je alleen op de daarvoor bestemde btw-aangifte in (maar niet in meer dan één!).

 

Dus als het Nederlandse btw betreft, dan vul je die in via je Nederlandse btw-aangifte. Als het Belgische, Franse, of andere btw betreft, dan gaat dat via de btw-aangifte van dat land via de portal van de Nederlandse belastingdienst. Je moet waarschijnlijk alleen nog even de inloggevens aanvragen. In dit geval: die btw vraag je terug via het portaal bij de Belgische belastingdienst na afloop van 2020 en komt daarom niet terug in je Nederlandse aangifte van dat kwartaal.

 

Het vervelende is dus wel dat je buitenlandse btw betaalt over je kosten. Bij het invoeren van zo'n factuur of bonnetje moet je dan ook aangeven op welke btw het gaat. Het is de vraag of alle boekhoudprogramma's hiermee om kunnen gaan. Als je namelijk Belgische btw betaalt en inboekt, moet je eigenlijk een optie hebben waarbij je Belgische btw invult en dat je dan een apart overzicht daarvan hebt. Het is waarschijnlijk dat je die opties nog moet toevoegen (bijvoorbeeld "Hoog BE 21% te vorderen"), want standaard staan alleen de Nederlandse btw-tarieven in je boekhoudprogramma. De opties "Europese verwerving" zijn alleen van toepassing als de btw naar jou verlegd is (dat is het geval als je een factuur hebt ontvangen uit de EU zonder btw erop).

 

Ook bij tanken zul je dat dan op die manier moeten doen. Je boekt die bonnetjes met Belgische btw. Die btw blijft dan in de tussentijd als "vooruitbetaald" in de boeken staan totdat je eindelijk begin 2021 al die btw terug kunt vragen via het portaal.

 

Mocht het overigens zo zijn dat je uiteindelijk (aan het eind van enig jaar) niet aan het drempelbedrag zou komen van 50 euro, dan zou je de btw dus in het geheel niet terugkrijgen. Dat is op zich vervelend, maar je mag in dat geval de btw wel gewoon als kosten in de onderneming boeken. Op die manier krijg je dan alsnog (weliswaar een deel) van je btw terug via de Nederlandse inkomenstenbelasting.

 

Als je vooraf al weet dat je niet aan het drempelbedrag zou komen, zou je ervoor kunnen kiezen om niet eens de moeite te nemen om de factuur of bonnetjes met buitenlandse btw in te voeren. Je vraagt dan de buitenlandse btw simpelweg niet terug (en doet dan dus geen aangifte voor de omzetbelasting van die buitenlandse aankopen), maar trekt die btw meteen af van de winst. Je boekt dan de inkopen volledig als kosten in de boekhouding. Dus stel dat je brandstofkosten van 100 euro inclusief Belgische btw hebt betaald, dan boek je 100 euro met de btw-optie "Geen / Vrijgesteld". Maar goed, dat is dit jaar niet van toepassing.

 

Alleen de laptop bevat al zo'n 200 euro btw, dus daar zou ik zeker in januari even achteraan gaan. Let goed op dat bij aankopen van boven de 1000 euro een kopie van de factuur verplicht is in België.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 24-6-2020 om 12:03, Cosara zei:

Niet expliciet over de fiscale levensduur van vijf jaar, maar over de economische levensduur.

Investeringen en afschrijvingen zou je eigenlijk beter (of eerlijker) kunnen afstemmen op de economische levensduur, en die varieert van 1 tot 10 jaar ... of langer.

Vandaar dat er binnen een onderneming twee balansen circuleren, een fiscale en een economische balans.

 

Dat klopt inderdaad, zeker afschrijven over (minstens) 5 jaar op iets als een laptop is onzinnig - laten we even praktisch zijn, het is vrij zeldzaam dat een laptop 5 jaar in gebruik blijft als bedrijfsmiddel, zelfs redelijk zeldzaam dat ze die 5 jaar halen bij intensief gebruik voordat een storing optreed, waardoor je een nieuwe moet kopen. Wellicht is het te herstellen, maar als dat een maand duurt moet je min of meer een nieuwe kopen om in bedrijf te blijven. 

 

Natuurlijk zijn er genoeg zaken die wel 5 jaar of langer mee gaan, machines, gebouwen, voertuigen, whatever. 

 

Het gekke is nu dat de waarde van een inkoop bepaalt over welke periode je die kosten -moet- verrekenen. Een laptop van zeg 600 euro gaat -waarschijnlijk- niet langer mee dat een nietmachine van een tientje. Niet dat je voor dat tientje de moeite zou willen doen om de kosten te spreiden, maar wat als het een draaimachine van een ton is? Die dingen kunnen soms wel 30 jaar mee en daarna nog significante restwaarde hebben, in tegenstelling tot pakweg een luxewagen van dezelfde prijs. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Het gekke is nu dat de waarde van een inkoop bepaalt over welke periode je die kosten -moet- verrekenen. Een laptop van zeg 600 euro gaat -waarschijnlijk- niet langer mee dat een nietmachine van een tientje.

 

Hoewel ik het in principe met je eens ben dat de afschrijving van maximaal 20% per jaar een beetje raar uitpakt voor relatief goedkope investeringen, merk ik dat computers en laptops de laatste 10 jaar vaak langer meegaan dan ik persoonlijk altijd dacht. Ik ging altijd uit van zo'n 3 jaar, maar de afgelopen paar bedrijfscomputers hebben het allemaal minimaal 6 jaar volgehouden, al moet ik toegeven dat het dan wel redelijk high-end dingen waren. Een goedkope, low-end PC zal het uiteraard minder lang volhouden.

 

Daarom zou ik persoonlijk ook liever zien dat de afschrijving 20% óf 450 euro per jaar zou mogen zijn. Een investering van minder dan 2.250 euro schrijf je dan met 450 euro per jaar af. Op een investering van 2.250 euro of meer schrijf je 20% per jaar op af. Een laptop van 900 euro trek je dan in twee jaar af. Een PC van 1.350 euro houdt het wel 3 jaar vol. En een PC van 2.250 euro gaat meestal wel 5 jaar mee. Lijkt me op zich wel redelijk.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

... afschrijven over (minstens) 5 jaar op iets als een laptop is onzinnig - laten we even praktisch zijn, het is vrij zeldzaam dat een laptop 5 jaar in gebruik blijft als bedrijfsmiddel, zelfs redelijk zeldzaam dat ze die 5 jaar halen bij intensief gebruik voordat een storing optreed, waardoor je een nieuwe moet kopen. Wellicht is het te herstellen, maar als dat een maand duurt moet je min of meer een nieuwe kopen om in bedrijf te blijven. 

Het gaat zo langzamerhand op een fiscale studie lijken, maar mij maakt dat niet uit.

 

Met die laptop valt het nog wel mee, maar wat denk van een smartphone ?

Bij een beetje intensief, of onhandig gebruik, mag je blij zijn dat de drie jaar wordt gehaald, laat staan vijf jaar. Niet dat dat veel uitmaakt, want hierin voorziet de fiscus eveneens ... geheel afboeken van de resterende boekwaarde als boekverlies, dan wel als boekwinst.
Wie zo graag het nieuwste van het nieuwste wilt hebben, kan die gewoon kopen. De fiscus bemoeit zich niet of zelden met het aankoopbeleid van de onderneming ... voorop gesteld dat het wel een om een product gaat dat enigszins voor gebruik binnen de onderneming past.


Zoals prinsrachid aangeeft zijn er wel andere manieren denkbaar om fiscaal af te schrijven ... echter, de huidige regel voorziet wel in een eenvoudige en voor (bijna) iedereen begrijpbare en toepasbare afbouwing van de waarde ... zonder aanziens des products ... om het maar zo te verwoorden. Voor wie anders wil, kan zich met alle ziel en zaligheid storten op de economische afschrijving, waarbij elk denkbaar scenario per afzonderlijk product denkbaar en toepasbaar is.
 

Wat naar mijn mening wel aan herziening toe is, is de gedateerde drempelwaarde van 450 euro. Een verhoging naar 1000 euro zal menige boekhouding aanzienlijk makkelijker maken. Echter, de bijkomende voorwaarde zal zijn dat de drempel voor de investeringsaftrek ook naar 1000 euro wordt opgetrokken. Een klinkende munt heeft twee zijden.

 


 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zie MM-website > Zakelijk of Service.

 

Quote

Ik heb de laptop fysiek gekocht in België en daar een factuur van laten maken op mijn Nederlandse zaak.

 

Staat jouw btw-id al op de winkelfactuur?

 

Achtergrond:

 

Btw-carrouselfraudegevoelige artikelen

 

Groet,

 

Higho

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.