• 0

Extra lijfrentepremieaftrek bij stakende ondernemers

Beste forumleden, ik zit met een (fiscaal) probleem.

 

Eind 2017 heb ik mijn eenmanszaak gestaakt. Mijn adviseur (administratiekantoor) gaf aan dat mijn stakingswinst alleen uit de oudedagsreserve (FOR was ongeveer Eur15k) bestond en dat ik hier een lijfrenteproduct voor kon aankopen.

 

Twee maanden later kwam hij met een artikel van de Belastingdienst op de proppen en het bleek dat er een extra lijfrentepremieaftrek bij stakende ondernemers mogelijk was. Volgens de criteria van dat artikel zou ik ongeveer Eur 112k extra kunnen aftrekken. In de jaarstukken is dit door hem ook opgenomen als:

- premies ivm afwikkelen oudedagsreserve (a 15k), en

- premies ivm afwikkelen stakingswinst (a 112k)

Totaal uitgaven voor inkomensvoorziening: Eur 127k

In april/mei 2018 heb ik daartoe in totaal Eur127k (15+112) gestort op een geblokkeerde pensioenrekening.

 

De Belastingdienst is niet akkoord met de uitleg van de adviseur en stelt dat de Eur 112k een maximum aftekbare stakingswinst betreft. En aangezien mijn stakingswinst Eur 15k is (en  daarnaast mag ik nog Eur 3600 stakingsaftrek er bij tellen). Totale aftrek lijfrentepremie is dan bijna Eur 19k. Nogal een verschil met de Eur 127k die ik heb gestort.

 

Ik heb de volgende vragen:

1. Klopt de uitleg van de Belastingdienst dat het een maximumbedrag betreft die alleen geldt voor de stakingswinst? Ik heb op de site gekeken. De pagina mbt 2017 bestaat niet meer, maar de tekst van 2018 is vergelijkbaar:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/verandering_inkomstenbelasting_vorige_jaren/veranderingen-2018/extra_lijfrentepremieaftrek_bij_stakende_ondernemers_2018

 

2. Als het klopt wat de Belastingdienst zegt, hoe kan ik dan het beste handelen?

a) het bedrag van Eur127k op de geblokkeerde rekening laten staan en nu inkomstenbelasting betalen over het deel wat ik onterecht heb afgetrokken? Wat zijn de consquenties hiervan (betaal ik dan op pensioendatum niet weer belasting over een bedrag wat ik nooit heb afgetrokken?)

b) de pensioenrekening deblokkeren (als dat kan en mag van de Belastingdienst), omdat er een fout is gemaakt? 

 

3. Mijn adviseur geeft aan niet verzekerd te zijn en dat de aangifte mijn eigen verantwoordelijkheid is. Ik vind echter wel degelijk dat hij tekortgeschoten is. Ik ben twee jaar ZZP-er geweest en was niet bekend met begrippen als stakingswinst, FOR, etc. In hoeverre kan ik hem aansprakelijk stellen, mocht ik uiteindelijk schade ondervinden van zijn advies (ik betaal sowieso een forse rente over het bedrag wat ik dus niet mag aftrekken en waarover ik nu toch inkomstenbelasting moet betalen)

 

4.  Zijn er nog tips te geven, gezien bovenstaande casus? Ik kan nog kijken naar mijn jaar-en reserveringsruimte om het gat te verkleinen lijkt me. Nog andere inzichten die ik mee kan nemen? Ik las ook iets over de saldomethode. Kan ik die gebruiken?

 

Bedankt voor jullie hulp.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste, 

 

Dat is een nare situatie en ja, je bent verkeerd voorgelicht. Een administratiekantoor zou sws geen advies moeten willen geven op dit vlak, als ze niet weten hoe het zit. 

 

Je kunt geen lijfrente kopen met winst die er niet is. Ter vergelijking: had je de onderneming verkocht voor 112k, dan had je 112k meer stakingswinst gehad en dus wel de optie voor een lijfrente voor dat bedrag. Nu heb je niets verkocht dus ook geen winst dus ook geen lijfrente. 

 

Nu zit je met een polis of banksparen waarop te veel saldo staat. Ik zou in overleg treden met de bank of verzekeraar over hoe dat saldo terug te krijgen. Daarbij ook de inspecteur vd fiscus om hulp/ zijn standpunt vragen, zodat de bank of verzekeraar bewijs heeft dat het geld ten onrechte vastzit in de lijfrente. 

 

Qua aansprakelijkheid van de boekhouder: stel dat alles te herstellen valt, dan is er geen schade. Wellicht extra kosten, rente en boetes waarvoor hij wel aansprakelijk is. Dat hij geen verzekering heeft, geeft te denken, maar is niet jouw probleem. 

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost.

Mbt je advies om het geld te laten deblokkeren; ik las ook wat achtergrond info over de saldomethode/saldoverklaring. Maakt die methode het mogelijk voor me om het saldo te laten staan, of is dat geen goed idee, gezien mijn casus?

 

Ik zit nog wel in mijn maag met de uitleg van de Belastingdienst dat de extra aftrek alleen betrekking heeft op de stakingswinst. Ik vind dit zelf niet heel duidelijk op hun site staan. Er staat: '' Staakt u (een deel van) uw onderneming? U kunt een deel van de stakingswinst gebruiken voor de betaling van lijfrentepremies. U hebt dan recht op een extra lijfrentepremieaftrek.' Mijn adviseur heeft dit blijkbaar geïnterpreteerd als: 'als je de stakingswinst gebruikt voor aankoop lijfrente, dan mag je extra premie aftrekken in aanvulling op de stakingswinst'. De Belastingdienst redeneert: 'tot maximaal de stakingswinst.'

 

Is die uitleg van de Belastingdienst algemeen bekend bij adviseurs (maw...had mijn adviseur dit moeten weten)?

 

Iemand anders nog andere inzichten?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

1 uur geleden, terimmer zei:

Is die uitleg van de Belastingdienst algemeen bekend bij adviseurs (maw...had mijn adviseur dit moeten weten)?

 

Ja. 

 

1 uur geleden, terimmer zei:

Iemand anders nog andere inzichten?

 

Je krijgt out of the blue een extra fiscale aftrekpost van 112K  en je denkt niet even bij jezelf:  "Hé, Dat is wel erg veel, klopt dat wel? "

Ik vind het iets te makkelijk om dit af te schuiven op de adviseur alleen.  Google op "lijfrente bij staking" en je komt meer dan 53.000 resultaten tegen waarvan de top 30 rijkelijk voorzien is van duidelijke uitleg en rekenvoorbeelden.   

 

M.a.w:  graag enige introspectie en draag en toon medeverantwoordelijkheid 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.