• 0

IVA en start eigen bedrijf

mijn partner heeft een IVA uitkering (meer dan 80 % afgekeurd). zelf ben ik ook ondernemer.  Mijn partner wil graag een studie gaan volgen en daarna zelfstandig worden als praktijkbegeleider/spreker voor hoogbegaafde kinderen. heeft dit gevolgen voor haar IVA evt? wat zijn hierin aandachtspunten om vooraf uit te zoeken, en waar kan ik meer info hierover vinden (dan enkel bij het UWV).

 

Zij wil namelijk haar IVA uitkering niet in gevaar brengen, omdat ze niet zeker weet of en hoelang ze dit kan doen/ qua belasting en uren en werkzaamheden. Is dit te combineren en vanaf welke winst wordt er gekort en hoe gaat dit in zijn werk?

 

In eerste instantie zal zij een opleiding volgen (zijn hier nog subsidies/studiefinancieringen voor (zij is 35 :) ) bvb in een lang leven studiekrediet heb ik wel eens vernomen voor volwassenen. Of misschien langs een andere mogelijkheid?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste WDN,  allereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk: zie dit recente topic waarin alle voors en tegens beschreven staan:

 

samenvattend en in aanvulling daarop:

Werken is ook binnen de IVA altijd lonend, zolang je restverdiencapaciteit maar niet structureel boven de 20% uitkomt.

 

Komt de restverdiencapaciteit daar wel boven uit dan kun je je IVA uitkering kwijtraken en in plaats daarvan ene lagere WGA uitkering krijgen. Bij genoeg concrete verdiencapaciteit is dat op zich geen ramp, zolang je maar wel de garantie hebt dat je weer terug mag naar de IVA als het later toch niet lukt: het lastige is dat daarover niet zomaar afspraken te maken zijn met UWV (UWV voert wetten uit, en mag zelf geen beleid maken of afwijken van het wettelijke beleid) 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ha Norbert, dankjewel voor je snelle reactie! ook aan vorig info heb ik al veel aan je advies gehad. ik wil je daarvoor ook nog even bedanken. ik heb nog wel een vraag. Je geeft aan: "daadwerkelijke (rest)verdiencapaciteit  en daadwerkelijke inkomsten niet meer dan 20% mag zijn van het oude inkomen. Wie aantoonbaar beschikt over meer restverdiencapaciteit, kan na herkeuring en herbeoordeling de IVA uitkering kwijtraken en alsnog in een lagere WGA-uitkering terecht komen. "

 

wat is dan het oude inkomen. (kan ik dit terugvinden in het toekenningsbesluit van de IVA en welk bedrag moet ik dan aanhouden hiervan). En waar vind ik de restcapaciteit , en hoe reken ik deze om in uren die mijn partner dan nog mag werken per week. dit dan zonder dat de uitkering gekort wordt/ of in gevaar komt. kortom ik wil graag bekijken hoeveel uren zij per week kan werken in haar bedrijf en wat zij kan verdienen per week zonder korten op haar uitkering. Is dat te berekenen en kun je me laten zien of uitleggen hoe dit werkt of waar ik deze uitleg kan vinden? Alvast hartelijk dank weer! 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, wdn zei:

Ha Norbert, dankjewel voor je snelle reactie! ook aan vorig info heb ik al veel aan je advies gehad. ik wil je daarvoor ook nog even bedanken

 

Graag gedaan, dank voor de terugkoppeling! :hugging-face:

 

9 uur geleden, wdn zei:

wat is dan het oude inkomen. (kan ik dit terugvinden in het toekenningsbesluit van de IVA en welk bedrag moet ik dan aanhouden hiervan)

 

Voor salarissen tot de loongrens voor sociale verzekeringswetten (vanaf 01-07-2020 € 58.147,79 per jaar)  is dat betrekkelijk eenvoudig:  100/75 x dagbedrag IVA-uitkering  x 261. Lag het salaris hoger dan de loongrens, dan is de berekening complexer omdat dan de restverdiencapaciteit wordt gecorriceerd met een reductiefactor (F) .

 

9 uur geleden, wdn zei:

kortom ik wil graag bekijken hoeveel uren zij per week kan werken in haar bedrijf en wat zij kan verdienen per week zonder korten op haar uitkering. Is dat te berekenen en kun je me laten zien of uitleggen hoe dit werkt of waar ik deze uitleg kan vinden? Alvast hartelijk dank weer! 

 

Meest praktische en meest veilige manier: overleg met UWV. Vraag welke restverdiencapaciteit sowieso benut kan worden en vraag vooral ook wat er gebeurt (of juist niet) als jouw partner daar incidenteel over heen gaat. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

geachte,

graag uwe aandacht voor het volgende. ik wil graag namens mijn buurman een vraag stellen svp. hij heeft geen computer. hij is 100% afgekeurd en hoeft zich niet te melden, solliciteren en of herkeuren. hij krijgt van het uwv een volledige uitkering. hij is verhuisd naar het buitenland al jaren  en wil zich daar inschrijven als zelfstandige en 'klein schalig' een takeaway of iets in de horeca beginnen. hij is kok. om wat bij te verdienen. maar hij is natuurlijk bang dat het uwv erachter komt en of zijn uitkering straks kwijt is. 
1 in hoeverre kan het uwv hier achter komen en of doet controles hierna? 
2 hij is psychisch afgekeurd 100%. heeft de uitkering tot aan zijn pensioen. is bang dat 'stel het lukt totaal niet' hij zijn uitkering straks kwijt is en of terug werkplichtig is. minder percentage afgekeurd bijvoorbeeld? 
nu wilt hij gewoon vanuit huis kleinschalig iets bijverdienen. want pensioen heeft hij niet omdat hij al jaren in het buitenland woont. straks is hij 65 en is heeft hij totaal niets. 

graag uw hulp en advies svp.

met vriendelijke groet,
 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.