• 0

Minderheidsbelang vergroten

Ik ben op zoek naar onafhankelijk advies hoe ik mijn aandeel eenvoudig kan vergroten.

 

Aangezien ik geen pensioen opbouw bij het bedrijf, is er bij de start van de onderneming mij een optie op 3% aandelen geboden. Deze zijn inmiddels in mijn handen. Destijds waren de aandelen weinig waard en was het risico redelijk groot dat het nooit iets waard zou worden.

 

Nu bestaat er de mogelijkheid voor mij om mijn aandeel in het bedrijf te vergroten naar net onder de 5%. Ik moet dus bijkopen. De financiering heb ik zo goed als rond. Echter vind ik de prijs best hoog in verhouding wat ik er ooit voor heb betaald. Neemt niet weg dat ik het een goede investering vindt voor de toekomst. 

 

Mijn vragen:

1. Hoe kom ik erachter welke kosten er op mij afkomen? (notariskosten voor wijziging van statuten ligt voor de hand)

2. Waar moet ik fiscaal precies op letten en hoe moet je de aandelen precies waarderen? Let op, ik wil geen belasting ontwijken, maar ook niet teveel betalen voor iets wat in de toekomst mogelijkerwijs niets meer waard zou kunnen zijn.

3. Zijn er nog andere manieren om de aandelen te verkrijgen? Bijvoorbeeld de DGA verkoopt ze aan de BV en vervolgens worden ze aan mij als loon uitgekeerd? 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hou je de aandelen in privé of middels een persoonlijke holding?

 

Een relatief simpel, maar doeltrefend boek is "Bedrijf te koop" door Arthur Goedkoop & Ad Veken (ISBN 9789047002765). Het boek gaat in op jouw vragen, waarbij ook allerhande voorbeelden aan worden aangehaald waardoor een en ander minder abstract wordt, waardoor je er ook in de praktijk mee uit de voeten kan.

Link naar reactie
  • 0

Beste Aandeeltje, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Deze vraag is op het randje; meer gericht op vermogensopbouw als werknemer dan  aan actief ondernemerschap. Ik laat de vraag vooralsnog open - ook omdat er al inhoudelijk is gereageerd - maar het kan zijn dat een collega moderator er op een later moment alsnog een slot op zet 

 

27 minuten geleden, Aandeeltje zei:

Echter vind ik de prijs best hoog in verhouding wat ik er ooit voor heb betaald.

 

Gelukkig maar, het verschil is de waardegroei. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Aandeeltje zei:

1. Hoe kom ik erachter welke kosten er op mij afkomen? (notariskosten voor wijziging van statuten ligt voor de hand)

 

Notariskosten voor de aandelenoverdracht okay, maar waarom zou je daarvoor de statuten moeten wijzigen?  Dat ligt helemaal niet voor de hand namelijk: een aandelentransactie is een notariële akte van aan- en verkoop en verwerking in het aandeelhoudersregister, niet in de statuten. 

 

2 uur geleden, Aandeeltje zei:

2. Waar moet ik fiscaal precies op letten en hoe moet je de aandelen precies waarderen? Let op, ik wil geen belasting ontwijken, maar ook niet teveel betalen voor iets wat in de toekomst mogelijkerwijs niets meer waard zou kunnen zijn.

 

De prijs moet zakelijk zijn. Bij enige twijfel over de waarde moet je die waarde laten taxeren, maar daar zijn uiteraard kosten aan verbonden.

 

2 uur geleden, Aandeeltje zei:

3. Zijn er nog andere manieren om de aandelen te verkrijgen? Bijvoorbeeld de DGA verkoopt ze aan de BV en vervolgens worden ze aan mij als loon uitgekeerd? 

 

Ja. Alleen dat betekent ofwel dat jij een ruime tijd een (veel) lager netto loon accepteert of dat je feitelijk een veel hoger loon krijgt dan nu. Verder zijn de aandelen als loon gewoon belast met loonheffing en premies werknemersverzekeringen. 

 

 

35 minuten geleden, Aandeeltje zei:

Maar daar is voorlopig geen zicht op. Ik wilde in eerste instantie naar 10%, maar ook die mogelijkheid is nu van de baan.

 

Waarom is die mogelijkheid van de baan? Wil de meerderheidseigenaar dat nu niet meer of is de prijs te hoog om te financieren? 

 

Als de aandelen nu veel waard zijn maar de waarde in de toekomst onzeker is dan is er natuurlijk ook nog een ander alternatief: verkopen

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je Norbert,

 

1. Ik heb onvoldoende kennis dat lees je. dank voor de toelichting

2. waarde is al getaxeerd. echter ik ben het niet helemaal eens met die prijs - zijn er nog opties voor mij om de prijs naar beneden te krijgen door een andere taxatie?

3. Ik concludeer feitelijk geen optie om ze als loon te verkrijgen.

4. Iemand moet willen verkopen en als dat voorlopig van de baan is kan ik die 10%  nog niet kopen.

 

Maar als ik mijn vragen samenvat:

A. Ik bel een notaris en geef aan dat ik een aandelentransactie wil verrichten en vraag naar de kosten.

B. Vervolgens ontvang ik ze en tel die waarde vervolgens bij een mijn bestaande waarde in bij de IB.

 

Mijn aansluitende vraag heeft te maken met de waarde die ik moet aangeven aan de fiscus. Stel:

- Nu is de waarde van mijn 3% vastgelegd op bijvoorbeeld 20x de omzet van ((100.000/100)*3) = € 60.000

- Wanneer ik 1,9% koop tegen € 50.000

- Geldt dan de berekening van de fiscus afgerond - nieuwe waarde van 1% = 25K dus voor bijna 5 % = € 125.000? Of blijft de huidige waarde gelden?

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Aandeeltje zei:

waarde is al getaxeerd. echter ik ben het niet helemaal eens met die prijs

Dan moet je zeker niet kopen, zoveel is zeker.

 

Ik voel wel wat voor hetgeen Norbert Bakker zegt voor wat betreft de denkwijze, zou jij jouw aandelen voor hetzelfde tarief willen verkopen als dat het aanvullende percentage nu te koop wordt aangeboden? Als het antwoord daarop JA is, jij wil ze verkopen voor die prijs dan is de prijs te hoog..

 

Prijzen verlagen is vaak moeilijk omdat er niet direct een liquide markt voor de aandelen is, maar je kan altijd in overleg natuurlijk. En er zijn natuurlijk meer waarderingsgrondslagen te bedenken dan alleen een multiple van de omzet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.