Jump to content
MartenR
Verberg

Hoe cooperatie inrichten tbv locatie (pand) diensten

Goedendag allemaal,

 

Onze gemeente gaat vrijwel zeker een pand (kantine) + 0.5 ha grond aankopen. Dit doet men omdat men controle wil hebben over de aard van de activiteiten. De activiteiten moeten het bestemmingplan van de omgeving versterken en zeker niet negatief beïnvloeden.  De omgeving kent verschillende vormen van kleinschalige landbouw (dierenhouders, graan, volkstuinen) en om de verrommeling tegen te gaan denken we aan centrale opslag van landwerktuigen, een paardentrailer, etc, etc. 

Maar ook opslag van bv goederen tbv van een locale bierproductie. De productie is elders. Een ander voorbeel is een presentatiezaal over aardwarmte. Een vergaderingruimte met keukebtje. 

Wellicht in 1 woord: een gemeenschapshuis. 

 

Nu moeten gemeenten bezuinigen en geld is lastig te krijgen, maar in dit geval kan men wel aankopen. Maar ik denk het een bijzondere pre is dat men de investering wer terug krijgt, opgebracht door de leden van de op te richten cooperatie. 

 

Ik zoek eigenlijk naar de vorm (organisatie) hoe dit in te richten. Ik heb hier geen verdiensten aan, maar zie het als een innovatieve vorm van samenwerken. Immers de cooperatievorm neemt weer een vlucht zo lees ik links en rechts en kan zeer positief uitpakken: "we doen het samen".

 

Ja, en dan de vragen:

 

  1. Is een cooperatievorm hier voor geschikt? Ik denk het wel 
  2. De gemeente heeft zometeen het bezit, richten zij de cooperatie op?
  3. De geldstromen: Aankoop + investering 500.000 euro
    Er zijn verschillende activiteiten; iemand zal een stalling willen hebben, iemand wil een grote zaal 'huren', losse zaalverhuur voor presentaties. ETC. Ik neem aan iedereen die iets in het complex wil doen lid moet zijn van de cooperatie. Stel dat er 50 leden (personen of vereniging) zijn, brengen zij in naar gebruik? Moet daar een model voor gemaakt worden? 
    Het aantal leden is niet star, maar wisselt. Tenminste, dat is mijn gedachte.
    Een voorbeeld: een stalling voor een paardentrailer kost 150 euro per jaar (onder de nu geldende prijs). Dan neem ik aan dat de eigenaar in eerste lid moet worden van cooperatie voor bedrag X. Is dit dan jaarlijks of een eenmalig bedrag? 
    Hier kom ik dus vast te zitten.... :neutral-face: Doet ieder lid (persoon of clubje, moet je dit onderscheid maken?) een eenmalig aankoop van een aandeel en kan men dit later verkopen. De opbrengsten van de jaarlijkse fee voor de stalling (150) gaat dan naar onderhoud en aflossing van de 500.000 euro. 
     

De rest is dan een spreadsheet opstellen om de berekeningen te maken. Wellicht zijn die voorhanden? 

 

Alvast hartelijk dankt voor het meedenken.

 

Met vriendelijke groet, Marten 

Link to post
Share on other sites

1 answer to this question

Recommended Posts

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 418 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept