• 0

Hoe cooperatie inrichten tbv locatie (pand) diensten

Goedendag allemaal,

 

Onze gemeente gaat vrijwel zeker een pand (kantine) + 0.5 ha grond aankopen. Dit doet men omdat men controle wil hebben over de aard van de activiteiten. De activiteiten moeten het bestemmingplan van de omgeving versterken en zeker niet negatief beïnvloeden.  De omgeving kent verschillende vormen van kleinschalige landbouw (dierenhouders, graan, volkstuinen) en om de verrommeling tegen te gaan denken we aan centrale opslag van landwerktuigen, een paardentrailer, etc, etc. 

Maar ook opslag van bv goederen tbv van een locale bierproductie. De productie is elders. Een ander voorbeel is een presentatiezaal over aardwarmte. Een vergaderingruimte met keukebtje. 

Wellicht in 1 woord: een gemeenschapshuis. 

 

Nu moeten gemeenten bezuinigen en geld is lastig te krijgen, maar in dit geval kan men wel aankopen. Maar ik denk het een bijzondere pre is dat men de investering wer terug krijgt, opgebracht door de leden van de op te richten cooperatie. 

 

Ik zoek eigenlijk naar de vorm (organisatie) hoe dit in te richten. Ik heb hier geen verdiensten aan, maar zie het als een innovatieve vorm van samenwerken. Immers de cooperatievorm neemt weer een vlucht zo lees ik links en rechts en kan zeer positief uitpakken: "we doen het samen".

 

Ja, en dan de vragen:

 

  1. Is een cooperatievorm hier voor geschikt? Ik denk het wel 
  2. De gemeente heeft zometeen het bezit, richten zij de cooperatie op?
  3. De geldstromen: Aankoop + investering 500.000 euro
    Er zijn verschillende activiteiten; iemand zal een stalling willen hebben, iemand wil een grote zaal 'huren', losse zaalverhuur voor presentaties. ETC. Ik neem aan iedereen die iets in het complex wil doen lid moet zijn van de cooperatie. Stel dat er 50 leden (personen of vereniging) zijn, brengen zij in naar gebruik? Moet daar een model voor gemaakt worden? 
    Het aantal leden is niet star, maar wisselt. Tenminste, dat is mijn gedachte.
    Een voorbeeld: een stalling voor een paardentrailer kost 150 euro per jaar (onder de nu geldende prijs). Dan neem ik aan dat de eigenaar in eerste lid moet worden van cooperatie voor bedrag X. Is dit dan jaarlijks of een eenmalig bedrag? 
    Hier kom ik dus vast te zitten.... :neutral-face: Doet ieder lid (persoon of clubje, moet je dit onderscheid maken?) een eenmalig aankoop van een aandeel en kan men dit later verkopen. De opbrengsten van de jaarlijkse fee voor de stalling (150) gaat dan naar onderhoud en aflossing van de 500.000 euro. 
     

De rest is dan een spreadsheet opstellen om de berekeningen te maken. Wellicht zijn die voorhanden? 

 

Alvast hartelijk dankt voor het meedenken.

 

Met vriendelijke groet, Marten 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.